Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Hälsa

Giorgios bästa antistress-övningar och tips

Stressforskaren Giorgio Grossi ger sina bästa råd för en mer kravfri tillvaro.

Återinför Skalmans mat och sov-klocka. En dagsplan med pauser gör enorm skillnad. Ta en paus på 15-20 minuter varje förmiddag och eftermiddag. Gå en sväng eller meditera.

Öva avspänning två gånger om dagen, genom att andas genom alternerande näsborre ett par minuter. Så här: Håll för vänster näsborre, andas in genom den högra. Håll för den högra näsborren, andas ut genom den vänstra. Andas in genom den vänstra, byt och håll för den vänstra, andas ut genom den högra. Och så vidare.

Byt miljö under lunchen, och snacka inte jobb! Avsätt minst 45 minuter och njut av det du äter. Ta en liten promenad efter maten.

Motionera, man kan jogga sig frisk från måttliga depressioner.

Träna mindfulness, som hjälper dig fokusera på nuet.

Planera in en stund varje dag, kanske innan du går från jobbet, då du går igenom alla vardagsproblem som du brukar älta när du ska sova.

Byt ut ordet "måste" mot "vill". Att träna på att byta ut måsten mot viljor är ett sätt att göra vardagen mer lustfylld.

Se vad som händer - trillar himlen ner? - om du:
Börjar prestera 80 procent i stället för 120 procent.
Börjar vara litet slarvigare. (Kom för sent ibland, skicka i väg ett mejl med stavfel.)
Säger nej. (Säg ja först, och ändra dig sen.)

ÖVNING 1:
Sätt dig ner och blunda. Föreställ dig att du är 90 år. Du får besök av en person som betytt mycket för dig. Han eller hon säger något till dig om hur du levt ditt liv, och vad du stått för. Du får besök av en person till, som också säger något om detta. Och av en tredje person. Vad är det de säger?
Du kan också i fantasin tillåta dig att bevittna din egen begravning. Vad skulle sägas om dig? Att du jobbade hårt, var drivande, prestationsorienterad, alltid på gång, att du inte mådde särskilt bra och sällan gav dig tid att umgås med barn eller vänner? Och vad vill du ska stå på din gravsten? "Här ligger NN - älskad maka och mor, hon satte plikten framför allt annat."

ÖVNING 2:
Lista alla fördelar och alla nackdelar, på kort och på lång sikt, med ditt beteende. Se hotbilden och möjligheterna. Gör också klart vilka mål du har med din arbetstid, vad är det du egentligen vill göra? Nästa gång tanken kommer att du ska surfa, ställ dig frågan: Hjälper det mig att klara mina mål?

ÖVNING 3:
Sätt dig och titta framför dig. Namnge tre saker du ser, sen tre saker du hör och tre känselintryck. Värdera dem inte, notera dem bara. Ett brunt bord, en tavla med grön ram, en röd matta -  till exempel. Namnge sen två saker du ser, hör och känner. Och sen en sak. Gör sedan om hela sekvensen, blundande.