Kom i form 2009

Håll koll på din bukhöjd

  • Skriv ut
  • Öka textstorlekMinska textstorlek
  • Rätta artikeln

Läsarreaktioner

DÄRFÖR ÄR BUKFETTET SÅ FARLIGT:
Bukfettet, eller det viscerala fettet, är farligt för att det är av en helt annan sort än det fett som lagras till exempel på låren. Det lossnar lättare, eftersom det är tänkt att användas som extrareserv när vi behöver anstränga oss. (Vilket var bra på den tiden vi riskerade att möta ett lejon på savannen.) Fettet påverkas också av hormonbalansen i kroppen, och den påverkas i sin tur av stress. När vi blir stressade stiger halterna av hormonerna adrenalin och kortisol i kroppen. Omedelbart reagerar receptorer på fettcellerna i magen och sprutar ut fria fettsyror i blodet.

När vi då inte rör på oss (vilket vi sällan gör när vi stressar upp oss i dag) och fettsyrorna därmed inte kan användas som bränsle för muskulaturen som tänkt var, så flyter de runt i blodet i stället och ställer till stor skada i levern, bukspottkörteln, hjärtat och på blodkärlens insida.

Bukfetma gör också att sockret bryts ner sämre i kroppen eftersom insulinet fungerar sämre. Ovanpå detta produceras inflammatoriska ämnen i bukfettet, som ytterligare bidrar till att förvärra åderförfettningen. Sannolikt bidrar det till både den ökade risken för hjärt-kärlsjukdom och en lång rad cancerformer.

HÄR ÄR DINA MÅLVÄRDEN:
» Blodtryck: Under 140/90.
» Totalkolesterol: Mindre än 5,0 mmol/liter.
» LDL-kolesterol (det onda): Mindre än 3,0 mmol/liter.
» HDL-kolesterol (det goda): Mer än 1,0 mml/liter för män och mer än 1,3 mmol/liter för kvinnor.
» BMI: Lägre än 25.
» Midjemått: Under 80 cm (för kvinnor). Under 94 cm (för män).
» Bukhöjd: Under 20 cm (för kvinnor). Under 22 cm (för män).

SÅ RÄKNAR DU UT DITT BMI (Body Mass Index):
Dividera din vikt i kilo med din kroppslängd i meter gånger kroppslängd i meter. Exempel: 90 kilo / (1.70 x 1.70) = BMI 31.
Gränsen för övervikt går vid 25 och för fetma vid 30.

Att ha för lågt BMI är inte heller bra. Kvinnor med ett BMI på 24,3 och män med BMI 25,3 har lägst risk att dö i förtid, enligt en stor, europeisk studie.

SÅ MÄTER DU DIN MIDJA:
Mät med måttband mitt emellan nedersta revbenet och höftbenet. Mät efter en normal utandning. Risken för hjärt-kärlsjukdom ökar vid ett midjemått över 94 centimeter för män. Risken ökar mycket vid mått över 102 centimeter. För kvinnor är motsvarande siffror 80 centimeter respektive 88 centimeter .

SÅ MÄTER DU BUKHÖJDEN:
Ligg på rygg på ett hårt underlag med böjda knän. Placera till exempel en linjal (eller ett vattenpass om du vill vara noggrann) i navelhöjd. Mät höjden från underlaget till linjalen. Har du en vinkelhake, ännu bättre. Håll inte andan, mät höjden vid en lätt utandning. Bukhöjden ska vara under 22 centimeter för män och under 20 centimeter för kvinnor.

Bild

Som om det inte räcker med att man ska väga sig, räkna ut sitt BMI och mäta midjemåttet. Nu ska vi mäta bukhöjden också.

Som om det inte räcker med att man ska väga sig, räkna ut sitt BMI och mäta midjemåttet. Nu ska vi mäta bukhöjden också.

Att det är farligt att vara bukfet har vi vetat länge, fettet på magen är farligare än det fett vi samlar kring höfterna. Och en stor mage kan fördubbla risken att dö en för tidig död.

Nu har bukhöjden visat sig vara ett exaktare mått på metabol risk (det vill säga risken att vi ska drabbas av diabetes, höga blodfetter, högt blodtryck och hjärt-kärlsjukdomar) än de mer etablerade måtten BMI och midjeomkretsen.

Annons:

Och det beror på att bukhöjden ger ett bättre mått på mängden visceralt fett, det vill säga det farliga inälvsfett, som lagrar sig runt alla inre organ i buken - lever, njurar och bukspottkörtel. När man mäter midjans omkrets får man med mer av det sladdriga men mer ofarliga underhudsfettet. Bukhöjden mäter man när man ligger ner på rygg, vilket gör att underhudsfettet tenderar att sjunka ut en aning åt sidorna. Bukhöjden bör vara under 22 centimeter för män och under 20 centimeter för kvinnor, visar en ny studie, baserad på drygt fyratusen 60-åriga stockholmare.

- Bukhöjden är ett skarpare mått på det farliga fettet inne i magen, säger livsstilsprofessorn Mai-Lis Hellénius, en av de forskare som står bakom studien. Men fler studier behöver göras som bekräftar de här gränsvärdena.

Bukfetma är en hälsorisk även hos den som är normalviktig och har ett normalt BMI (body mass index). Ovanligt är det till exempel inte med smala armar och ben men rejäla valkar runt midjan. Att det kan vara svårt att få bort fetman runt magen är väl känt, och för vissa är det svårare än för andra. Var fettet tenderar att placera sig är nämligen till stor del ärftligt.

- Men bukfetman måste man faktiskt göra något åt, för den åtföljs nästan alltid av höga blodfetter och andra riskfaktorer. Med intensiv fysisk aktivitet går det.

Stress kan ge bukfetma, liksom oregelbundna måltider, visar studien av de 60-åriga stockholmarna också. Att äta oregelbundet ökar risken med hela femtio procent för att vi ska drabbas av det metabola syndromet, det vill säga bukfetma, höga blodfetter, högt blodtryck och diabetes - som i sin tur ger ökad risk för inte bara hjärtinfarkt och stroke utan också för demens, alzheimer och flera vanliga cancerformer (prostata, bröst- och tjocktarmscancer).

- Kroppens ämnesomsättning har en dygnsrytm, säger Mai-Lis Hellénius. Därför spelar det stor roll när och hur ofta vi äter. Det är inte klokt att äta stora fett- och sockerrika måltider sent på kvällen. Däremot är det klokt och bäst för blodfetterna och insulinkänsligheten att äta ordentligt på morgnarna, och att äta regelbundet - frukost, lunch och middag på någorlunda fasta tider.

Mai-Lis Hellénius, som är professor i kardiovaskulär prevention, är chef för den livsstilsmottagning vid Karolinska sjukhuset i Solna som öppnade för ett år sedan.

Ungefär samtidigt bröt det så kallade fettkriget ut, det vill säga den inflammerade konflikten kring hur man bäst går ner i vikt och vilka kostråd som bör ges diabetiker. Frågan är om de så kallade LCHF-dieterna (low carb high fat) med mindre kolhydrater (bröd, potatis och pasta) och mer fett fun-gerar bättre för diabetiker och deras blodsockerkontroll än de nuvarande rekommendationerna som bygger på att man främst ska minska på mängden fett. Lågkolhydratdieterna, som förespråkats av bland andra läkaren Annika Dahlqvist, har många också lyckats gå ner i vikt med - vilket gjort dem populära.

Än är frågan inte avgjord. SBU (Statens beredning för medicinsk utvärdering) har, på uppdrag av Socialstyrelsen, dragit igång ett stort projekt för att utvärdera det vetenskapliga underlaget för kostråd till diabetiker, personer med hjärt-kärlsjukdomar och överviktiga. Och Livsmedelsverket ska också se över de svenska kostrekommendationerna.

Men Mai-Lis Hellénius är, säger hon, bekymrad över LCHF-dieterna. Även om ingen ännu med säkerhet kan säga vilken effekt de har på sikt, finns det tecken som tyder på att de kan förändra fettsammansättningen i blodet, menar hon.

- På hjärtkliniken har vi haft patienter som prövat att banta med lågkolhydratkost. Och visst har de gått ner i vikt, men sen kommer de till oss med skyhöga blodfettvärden. Det verkar som om blodfetterna sjunker så länge man går ner i vikt, men när man sen stabiliserar vikten och fortsätter att äta enligt den här dieten, så stiger blodfetterna.

Enligt en helt ny studie från Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskap vid Uppsala universitet är lågkolhydratkost med mycket mättade fetter förknippad med ökad dödlighet i hjärtsjukdomar. Drygt ett tusen män som genomförde en kostregistrering följdes under tolv år. De män som åt en mer medelhavslik kost (med mycket frukt och grönt, fisk, fullkorn och omättade oljor) hade däremot lägre blodfetter, lägre BMI, mindre midjeomfång och en mindre risk för en förtida död.

En ny spansk studie, baserad på drygt 1.200 personer med förhöjd risk för hjärt-kärlsjukdom, har också visat att medelhavskost kombinerad med nötter kan vara ett effektivt sätt att motverka det metabola syndromet.

(Vad ar Twingly?)

Visar 1-10 (av totalt 1).

Andra har läst

Mer från förstasidan

sthlm_144102
Foto:Alamy

Fyra av tio stockholmare vill helst bo här, visar en ny undersökning.  ”Sprudlande, mysigt.” 3  2 tweets  1 rekommendationer  0 rekommendationer

Annons:

Popgruppen och dess musik togs inte emot välvilligt för 50 år sedan.  Tidningen kallsinnig. 7  0 tweets  7 rekommendationer  0 rekommendationer

jaggerpuff
Foto:Folke Hellberg
Annons:
DN_AM_Natmobbing_005
Foto:Alexander Mahmoud Rebecca Lindh blev smutskastad på sin blogg.

 Ny undersökning: Trakasserier via mobiltelefon och internet vanligare. 6  4 tweets  2 rekommendationer  0 rekommendationer

 17-åriga Rebecca Lindh drabbades. Påhoppen blev vardagsmat.

sjukhus_144102
Foto:TT

 Från akuten i Borås. Mannen skickades hem enbart klädd i pyjamas och tofflor, och utan nycklar.

Annons:
Annons:
Annons:
Annons:

Spara 498 kr!

 Läs DN digitalt – var, när och hur du vill.

Läs dagens tidning

 Ny form. Nu är det lättare att läsa tidningen digitalt!
Annons:

DN PÅ AGENDAN

Annons:
Annons:
Annons: