Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt bokmärka artiklar.

Hälsa

Naturen – ett enkelt verktyg mot stress

Diger forskning visar att naturen påverkar vår hälsa på ett positivt sätt. Mats och Åsa Ottosson har skrivit en bok om hur man kan hämta kraft i naturen.
Diger forskning visar att naturen påverkar vår hälsa på ett positivt sätt. Mats och Åsa Ottosson har skrivit en bok om hur man kan hämta kraft i naturen. Foto: Beatrice Lundborg

Dyra mindfulnesskurser, lyxiga spa-behandlingar och yogalektioner. I takt med att fler drabbas av stressrelaterade sjukdomar ökar intresset för olika sätt att hantera vardagsstressen. En effektiv metod är både enkel och gratis: att bara vara i naturen.

Livet går fort för många. Ibland blir tempot för uppskruvat och kroppen säger ifrån med tydliga signaler i form av sömnstörningar, yrsel och utmattning.

Det är oftast inte stressen i sig som är skadlig, utan bristen på återhämtning och vila.

– Vi är PÅ hela tiden, ibland måste man vara AV som motvikt, säger Åsa Ottosson, journalist och författare som tillsammans med maken Mats har skrivit boken ”Lugn av naturen” (Votum förlag).

De menar att naturen kan vara just den motvikten.

– Det är ett enkelt, alldeles gratis men ofta bortglömt verktyg mot stress, säger Mats Ottosson.

Det finns gott om forskning som visar på sambandet mellan natur och hälsa. Man blir både friskare och lugnare av att vara ute i naturen. Forskning visar till exempel att en vistelse i skogen sänker halten av mätbara stresshormoner i saliven och dessutom kan stärka immunförsvaret.

Forskare har också visat att en skogspromenad ger bättre tankeskärpa (mätt med ett minnestest) hos både friska och deprimerade försökspersoner. Det räcker faktiskt att bara titta på naturbilder för att dämpa stresshormoner och minska smärta.

Man behöver alltså inte ta sig ända till en skog för att må bättre. En vetenskaplig studie från Skottland pekar på att det räcker med en promenad genom en park i stan. Att flanera genom stadskvarter har inte samma lugnande effekt på en stressad hjärna.

Vad är det då som gör skogen överlägsen staden som stresslindrare? En del av förklaringen kan vara att de sinnesintryck vi får i naturen och staden ställer helt olika krav på vår uppmärksamhet.

I trafiken, affären och på jobbet måste vi hela tiden fokusera och fatta snabba beslut. I naturen kräver sinnesintrycken mer sällan vår omedelbara uppmärksamhet. Mats jämför det med ett slags vaket viloläge.

– Egentligen är det ju inte så konstigt att vi oftast mår bättre i skogen än i staden. Vi är biologiskt sett anpassade för en helt annan miljö än den vi lever i. Vi har till exempel bara varit stadsbor i hundra år, och datorer har vi använt i tjugo år, säger han.

Den som vill dra nytta av naturens lugnande verkan och smyga in lite naturnärvaro i vardagen kan börja enkelt:

• Ställ skrivbordet framför ett fönster så att du kan blicka ut mot träd eller vatten.

•Ta en promenad eller cykla genom ett grönområde på väg till eller från jobbet. Gå eller jogga i en park på lunchen.

– Det räcker att gå ut i en glänta i skogen och bara sätta sig på en stubbe och glo med mobilen avstängd. Man behöver inte prestera något, bara se vad som händer. Jag brukar gå ut med huvudet fullt av tankar men väl därute fångas jag av sinnesintrycken, av fågelsång och grönska. Då släpper jag grubblandet, säger Åsa.

Men ensamma stunder i skogen lockar inte alla. Om det känns obekvämt kan man följa med ut på aktiviteter som arrangeras av till exempel Svenska turistföreningen eller Naturskyddsföreningen.

Mats och Åsa bor på en gård i byn Wij mellan Eskilstuna och Arboga, och de har naturen utanför husknuten.

– För mig fungerar naturen som ett kreativitetsverktyg. När jag har kört fast i något går jag ut i vår närmaste skog, det ger energi och nya idéer och jag kan börja om igen. Det svåra är bara att resa sig upp från stolen och gå ut, säger Mats.

Öva på närvaro

När du promenerar eller motionerar i det fria: lägg alltid in ett stopp på den finaste platsen längs rundan. Sitt där och gör ingenting ett tag med öppna och närvarande sinnen.

När du står och väntar på bussen: se väntetiden som en välkommen paus som du kan använda till att lägga märke till något i omgivningen: fallande höstlöv, en surrande humla, färgen på en höstblommande växt. Finns ingen annan natur att fokusera på: vänd blicken
mot himlen och molnskåda.

När du upplever ett ”Facebook-moment” i naturen, alltså känner att ”det här är så härligt, det här måste jag dela”: Strunta i de sociala medierna och var närvarande i stunden. Tänk: Jag ser höstfärgerna och jag vet att jag ser höstfärgerna. Eller: Jag åker skridskor på spegelblank is och jag vet att jag åker skridskor på spegelblank is. På så sätt tränar du medveten närvaro (mindfulness).

Lyssna på naturljud på skiva, radio (vågskvalp i P1 på nätterna) eller nerladdat i telefonen när du vill slappna av eller när du ska somna.