Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt bokmärka artiklar.

Hej !
Mitt DN Ämnen jag följer Sparade artiklar Kundservice Logga ut
Hälsa

Så hjälper du barnet att varva ner

Edla, 7 år, gör en andningsövning med hjälp av sitt gosedjur. Emellanåt när Edla övar på mindfulness slappnar hon av så mycket att hon somnar.
Edla, 7 år, gör en andningsövning med hjälp av sitt gosedjur. Emellanåt när Edla övar på mindfulness slappnar hon av så mycket att hon somnar. Foto: Fredrik Funck
Fulltecknade veckor med aktiviteter och prestationskrav. Forskning visar att allt fler barn känner sig stressade. Med hjälp av mindfulness kan du hjälpa ditt barn till ett lugnare tempo.

– Föräldrar har aldrig varit så ambitiösa som i dag när det gäller att göra det bästa för sina barn. Det säger Ylva Ellneby, förskollärare, speciallärare och talpedagog, som skrivit flera böcker om barn och stress.

– Vad vi inte alltid tänker på, är att även saker som egentligen ska vara roliga också kan bli stressfaktorer i barns liv.

Att problem i relationer, bråk hemma, mobbning eller dödsfall orsakar stress förstår vi ju. Att ha alldeles för många fritidsaktiviteter eller höga prestationskrav kan också vara stressande.

– Men för vissa barn är det också en stressfaktor att föräldrarna är så måna om att ge barnen så många upplevelser. Man vill erbjuda sina barn allt. Det ska vara stora, spektakulära födelsedagskalas, långa resor eller annat. Även sådant som att få ett husdjur, även om det är en rolig och positiv sak kan vara en stressfaktor.

Tecken på stress kan vara att barnet plötsligt börjar sova dåligt, att det ständigt är uppe i varv eller blir gnälligt och kinkigt. Men detta skiljer sig mycket individer emellan och därför är det viktigt att man som förälder verkligen ger sig tid att lära känna sitt barn.

– Allt handlar om balans, säger Ylva Ellneby. Många saker som sker i barns liv behöver inte vara stressande var och en för sig. Men om man lägger samman allt, båda de roliga och jobbiga sakerna så kan det bli för mycket. Bägaren rinner över.

Men hur ska man som förälder tänka om man misstänker att ens barn är stressat?

– För det första är det viktigt att man inte skuldbelägger sig själv. Man behöver inte lägga om hela sitt liv, små för­ändringar i vardagen kan ge stora resultat. Kanske räcker det med att man låter bli att planera helgen och i stället tar den som den kommer eller att man avsätter en kvart om dagen då man stänger av tv och mobil och är helt fokuserad på sitt barn.

Man ska också tänka på vad man själv tycker är roligt.

– Om en förälder går på sitt yttersta mår barnet dåligt. En förälder som håller på att stressa ihjäl sig över ett stort födelsedagskalas är en stressfaktor i barnets liv och en förälder som verkligen avskyr att gå på museum är säkert inget roligt musei­sällskap. Bättre då att hitta på något som alla mår bra av. Satsa på goda relationer, det minskar stressen hos barn. Även sådant som barnyoga, avslappningsövningar och massage kan vara bra för att få ett litet barn att slappna av.

Ola Schenström är läkare och har intresserat sig för stressrelaterade sjukdomar. Efter många år som allmänläkare kom han fram till att det effektivaste verktyget mot stress är mindfulness. I dag är han USA-utbildad instruktör, har skrivit flera böcker och driver ett mindfulness­center.

– När det handlar om barn och stress ska vi vara medvetna om, att vårt vuxenliv avspeglar sig på våra barn. Som förälder är det svårt att sänka sitt barns stressnivå om man själv är stressad. Grunden som vuxen är att ge sitt barn tid, uppmärksamhet och framför allt tid till vila och återhämtning.

Som förälder kan man göra mindfulnessövningar tillsammans med sitt barn.

– Man måste anpassa övningarna efter barnets ålder och mognad. Barnövningar är lite kortare och i stället för att göra en vanlig andningsövning kanske man placerar ett gosedjur på barnets mage och uppmanar det att andas och samtidigt fokusera på hur gosedjuret rör sig.

Barns hjärnor är så formbara att de behöver mindre träning än vuxna för att nå bra resultat.

– Studier har visat att endast tre övningar i veckan på åtta minuter tycks ha effekt på barn som lider av stress. Och ju mer stressat barnet är, desto tydligare blir de positiva resultaten.

Att leva i dag innebär att vi måste lära oss hantera en värld som blir allt mer komplex. Det ställer höga krav på oss.

Genom mindfulnessövningar lär sig barnen att bromsa och kontrollera sina negativa känslor och reaktioner. De får bättre koncentration, uppmärksamhet och kroppsmedvetenhet. Använder man mindfulnessövningar i samband med att barnet ska gå och lägga sig somnar de som regel mycket snabbare, berättar Ola Schenström.

Barn kan börja med mindfulness i fyra till femårsåldern.

– Vi har nog underskattat människans förmåga att påverka sin hjärna och sitt liv. Kan vi få in det här i skolorna redan i tidig ålder så är det möjligt att vi kan motverka dagens utveckling som innebär att stress och depression går ner i åldrarna. Det sparar både lidande och pengar, säger Ola Schenström.

Fakta: Mindfulness

Mindfulness handlar om att vara medveten i nuet; vara i kontakt med verkligheten som den är, vara i kontakt med sina sinnen, känslor och tankar, med sin kropp samt att fokusera på det man gör i stunden.

Effekterna på välbefinnandet är väl belagda och dokumenterade i ­åtskilliga vetenskapliga studier världen över.

Hos vuxna har man sett tydliga ­positiva effekter på hjärnan hos dem som utövar mindfulness.

Övning: Barnet och gosedjuret

Öva i 1 till 10 minuter beroende på barnets ålder och hur fokuserat barnet är. Så här kan du instruera barnet:

• Lägg dig ner på rygg med mjukisdjuret på din mage.

• Nu ska vi bara andas. Vi andas in och ut, in och ut …

• Lägg händerna på ditt mjukisdjur och låt det vaggas av din andning när du andas in och ut.

• Hur känns det? Kan du känna att ditt mjukisdjur vaggas? Mjukisdjuret far sakta upp och ner, och upp och ner. Eller så kanske du inte känner att mjukdjuret far upp och ner – det är också helt okej om det är så.

• Känner du hur du andas? Du andas lugnt in och ut och in och ut. Följ hur mjukisdjuret vaggas.

• Om du märker att du tänker på andra saker, till exempel vad du ska göra sedan, så gör det ingenting. Du kan prova att skicka i väg dina tankar som såpbubblor eller skicka dina tankar på ett moln som drar förbi på himlen.

• Nu ska vi alldeles strax avsluta den här övningen.

• Ta tre djupa och långsamma andetag.

Källa: mindfulness­center.se

Cd. Öva med talböcker

”Mindfulness­övningar 4–7 år”

”Mindfulness­övningar 8–12 år”

Båda av Ulla-Karin Lundgren Öhman och Ola Schenström (Mindfulness Center).