Hälsa

Vitaminer inte lika nyttiga som du tror

Foto: Fredrik Funck
Varje år köper vi kosttillskott för 800 miljoner kronor. Men gör pillren egentligen någon nytta?

Först en multivitamin, sen en fiskoljekapsel för hjärtat, litet kalcium för skelettet, vitlök mot förkylning och så en extra brustablett C-vitamin för säkerhets skull. Så har det länge sett ut på frukostbordet hemma hos oss. Om vi tror att pillren har effekt? Nja, inte så värst. Men tar dem gör vi, för att känna oss trygga. De är ju inte farliga, och kanske hjälper de litet ändå.

Så är det uppenbarligen många som resonerar. Allt fler tar kosttillskott i någon form – var tredje svensk, och fler kvinnor än män. Om vi blir friskare av tillskotten kan fortfarande ingen med säkerhet svara på. Däremot hopas nu bevisen för att vitaminpiller med höga doser antioxidanter faktiskt kan vara skadliga för oss.

Senast i raden är en ny svensk studie som visar att stora mängder C-vitamin kan medföra ökad risk för grå starr. Studien baseras på 25 000 kvinnor i åldern 49–83 år som följts under åtta år.

De kvinnor som uppgav att de då och då tog höga doser C-vitamin (cirka 1 gram, vilket är vad en brustablett brukar innehålla) hade 25 procents ökad risk att drabbas av grå starr jämfört med de kvinnor som aldrig tog extra C-vitamin.

– Vi trodde att C-vitamin skulle vara skyddande, säger Alicja Wolk, näringsepidemiolog, professor vid Institutet för miljömedicin vid Karolinska institutet och en av forskarna bakom studien. Men det var precis tvärtom.

C-vitamin, som är vattenlösligt, har tidigare inte ansetts farligt att överdosera. Det kroppen inte behöver kissar man ut, har det hetat.

– Jag tror man ska vara försiktig med stora doser C-vitamin, säger Alicja Wolk. Särskilt när det gäller äldre kvinnor.

Om resultaten gäller även för yngre kvinnor och män vet forskarna inte ännu.

– Vi ser den här studien som en varningslampa, som vi ska gå vidare med.

Att frukt och grönt är bra för oss och att det kan ha en skyddande effekt mot både hjärt-kärlsjukdom och cancer är väl belagt. Att detta skydd bland annat beror på antioxidanterna (till exempel vitamin E och C och betakaroten) och deras förmåga att ta hand om de skadliga fria radikalerna i kroppen är forskarna också tämligen ense om. Men att skyddet skulle kvarstå om man tillför antioxidanterna i pillerform – det finns det inga bra vetenskapliga bevis för, åtminstone inte hos människor som äter tillräckliga mängder frukt och grönt.

En stor sammanställning av 67 olika studier har visat att höga doser av vitamin A och betakaroten i pillerform inte alls är hälsosamma – som vi så gärna vill tro – utan i stället kan ge ökad dödlighet.

Och i en stor svensk studie, som Alicja Wolks forskargrupp gjort, har kosttillskott bara visat sig vara viktig för män med dålig kost. I studien följdes 40 000 män under nära åtta års tid. Kosttillskott hade ingen effekt på dödligheten hos dem som redan åt bra. Däremot hade de effekt bland dem som åt dåligt. I den gruppen kunde man visa på 30 procents minskad dödlighet i hjärt-kärlsjukdom.

– Någon form av skyddande funktion verkar vitaminstillskotten kunna ha, säger Alicja Wolk.

Men den positiva effekten gäller inte rökare. Tvärtom visade studien på en ökad dödlighet i cancer, med 46 procent, bland rökarna. Tidigare studier har också visat på ökad cancerrisk bland dem som både tar kosttillskott och röker.

– Något i kroppen hos rökare gör att antioxidanterna skyndar på sjukdomsutvecklingen, säger Alicja Wolk. Rökare kan alltså inte kompensera sin dåliga livsstil med att ta kosttillskott. Men de som slutat röka löpte ingen ökad risk.

Antioxidanter kan alltså ha positiv effekt i rätt dos i kroppen, men i för höga doser kan de bli skadliga. Vad det beror på är oklart.

– Kanske rubbar de höga halterna i pillren balansen i kroppen. I frukt och grönt finns tusentals substanser som kroppen behöver, troligen är samspelet mellan dem det viktiga. Visst kan man, om man vill, fortsätta ta en multivitamintablett, men står det ”en om dagen” så ta inte fler. Och den som äter flera olika tillskott bör se upp.

Istället för vitaminer

Ät minst ett halvt kilo (eller fem portioner) frukt och grönt om dagen så får du i dig lagom mängd anitoxidanter, inte för mycket och inte för lite. Ät till exempel ett äpple, en apelsnio, en banan en råriven morot, lite broccoli eller blomkål.

Häll olivolja på morötterna så ökar upptaget av betakaroten.

Värm tomaterna så det nyttiga lykopenet frigörs.

Byt ut snacksen mot solrosfrön och nötter.

Ät fet fisk - gånger i veckan, så behöver du inte ta extra fiskolja.

HÄR FINNS VITAMINERNA

A-vitamin fi nns bl a i mjölk (berikad),lever och ägg, betakaroten imorötter och spenat. E-vitamin fi nns i vegetabiliska oljor, fullkorn och ägg. C-vitamin i bär, frukt och grönt. Selen finns i fisk, kött och skaldjur.

ANTIOXIDANTER
Antioxidanter är vårt eget rostskyddsmedel och verkar mot infl ammationer i kroppen.  Egentligen är det ett samlingsnamn för olika ämnen som kan motverka oxidationen och  hindra så kallade fria radikaler från att skada kroppens celler. De vanligaste antioxidanterna är vitamin C, E, betakaroten och selen. I sin naturliga form, främst i frukt och grönsaker, kan  de skydda mot bland annat hjärt-kärlsjukdom och cancer och motverka åldrandet.

KOSTTILLSKOTT

Vi köper vitaminer och mineraler för omkring 800 miljoner kronor om året. Och försäljningen ökar stadigt. Sedan 1980 har förbrukningen ökat med över 70 procent. De som kan behöva   extra kosttillskott är veganer (B12-vitaminer), äldre (D-vitamin, kalcium och B12) och gravida (folsyra och järn).

PROFESSORNS FAVORITBÄR

Nu är rätta tiden att äta bär – alla är de sprängfyllda med antioxidanter (som polyfenoler)   som tål både torkning, frysning och kokning. Charlotte Erlanson- Albertsson, professor i    medicinsk och fysiologisk kemi i Lund, har ställt samman följande topplista över sina favoritbär:

Slånbär – ett av våra  nyttigaste bär, bör frysas först och göras saft av, men innehåller   mångdubbelt mer antioxidanter än vindruvor.

Nypon

Aronia – ett fläderliknande bär.

Rosenkvitten – kokas först, bra att göra sylt av.

Fläder

Björnbär

Blåbär – de norrländska är bäst, den långa mognadstiden ger dem mycket antioxidanter.

Lingon

Havtorn

Kål, lök och tomater bör vi också äta varje dag. Kaffe och te är helt okej,  liksom en bit mörk choklad. Och glöm inte: äpplen, plommon, vindruvor och apelsiner.