Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt bokmärka artiklar.

Hej !
Mitt DN Ämnen jag följer Sparade artiklar Kundservice Logga ut
Livsstil

Intensiv träning nästa steg

Del 3. Femton minuters träning, tre gånger i veckan. Det är allt som behövs för att Mimmi Lindell ska förbättra sin kondition och hälsa med högintensiv intervallträning, HIIT. Men först ställer hon sig på löpbandet för några tester.

Vi är på fysiologiska labbet på Karolinska universitetssjukhuset i Huddinge. Åtta trappor upp någonstans i mitten av det enorma sjukhuskomplexet arbetar Helena Wallin, som är läkare och forskningsassistent. Hon ska göra ett syreupptagningstest på Mimmi, som visar hur bra kondition hon har i dagsläget och vilken som är hennes maximala puls.

Det kan vara bra att veta när Mimmi nu ska börja springa enligt ett HIIT-program, högintensiv intervallträning, som Helena har utformat till henne och alla andra som följer DN:s kom i form-program. Framför allt för att kunna se hur resultaten förbättras så småningom.

Men först vill Helena ställa några frågor.
– Om du joggar, hur långt orkar du? Årstaviken runt?
– Nej, nej, det tror jag inte, inte i dag. Senast jag joggade var i början av förra sommaren, säger Mimmi.
–Tänker du springa utomhus eller på löpband?
– Nu på vintern blir det på löpband.

Helena ställer flera frågor, hur mycket Mimmi väger, hur lång hon är och en del annat. Mimmi går och byter om och Helena ställer in och kalibrerar datorn. Syreupptagningsförmågan är ett mått på kroppens kondition. Den som har bra kondition har bra syreupptagning. Maxpuls är den maximala pulsen som en person uppnår vid ansträngning. Det värdet är genetiskt betingat och förändras inte, oberoende av om konditionen förbättras.

En stund senare står Mimmi på löpbandet och springer med en andningsmask över näsa och mun, kopplad till datorn.
– Känns det lagom? undrar Helena om hastigheten på bandet.
– Nej, det går för långsamt, svarar Mimmi.

Helena ändrar löpbandets lutning och ungefär varannan minut får Mimmi uppskatta sin ork genom att peka på den så kallade Borgskalan, där olika siffror motsvarar känslor som ”lätt ansträngande” och ”mycket ansträngande”: Meningen är att Mimmi ska ta ut sig fullständigt. Hon förvånar sig själv med att orka springa intensivt i sexton minuter i sträck innan hon kliver av och står och hämtar andan en stund.

Helena Wallin summerar Mimmis resultat. Maxpuls 182, syreupptagningsförmågan nådde upp till 33 ml/kg/min.
– Det är inom normalintervallet (för ålder och kön), men åt det lägre hållet, säger Helena.

Mimmis kondition kan alltså bli bättre. Om någon månad ska hon göra om testet för att se om värdena har förbättrats efter att hon tränat regelbundet en tid. Nu är det högintensiv träning på löpband som gäller (läs mer om det här intill) i kombination med den dagliga vardagsmotionen som promenader till och från jobbet. Vikten av att röra på sig kan inte överskattas.

– Forskare har sett i stora studier att konditionen är den allra starkaste faktorn för hur länge vi lever och om vi drabbas av hjärt- och kärlsjukdomar. Motion är jätteviktigt. Men alla har olika genetiska förutsättningar när det kommer till att förbättra sin kondition, precis som när det gäller blodtryck och blodsocker, säger Helena Wallin.

Mimmi har precis pustat färdigt.

– Jag klarade mycket mer än vad jag trodde! Jag gillar ju att springa och tycker om kicken som man får efter de första, motiga minuterna. Fast ett tag trodde jag att jag skulle kräkas.
Helena peppar.
– Du var jätteduktig, särskilt med tanke på att du inte har sprungit på ett tag.