Svensken har gått från helgfyllan till att dricka när det passar, inte sällan varje dag. Ett farligt beteende, varnar forskare. Framför allt för kvinnor. Alkoholkonsumtionen har ökat med 10 procent sedan 1997, visar en studie som presenterades på mage-tarmkongressen i Stockholm.
Toppen nåddes 2004. Sedan dess har konsumtionen minskat något. Trots det har Rolf Hultcrantz, professor i medicin vid Karolinska universitetssjukhuset i Huddinge, svårt att hoppa jämfota av glädje. För även om vi dricker mindre, så dricker vi annorlunda. Vårt beteende har förändrats.
– Det blir vanligare att dricka varje dag, vilket är farligare.
Levern får arbeta hårdare, något som avspeglar sig i statistiken. Sedan 1997 har antalet döda i alkoholrelaterade leversjukdomar ökat med 83 procent för kvinnor och 65 för män.
Kvinnor är extra utsatta, berättar Rolf Hultcrantz. Det handlar inte bara om att de är mindre och därför tål alkohol sämre, utan också om att alkoholen omsätts annorlunda av enzymerna i levern.
– I dag pratas det nästan bara om hur trevligt det är med alkohol, sällan om riskerna. Vi får inte glömma bort att det är ett problem för 10 procent av befolkningen.