Trend

”Bakom mina solglasögon …

Joppe Pihlgren från Docenterna (tidigare Docent Död) bakom ett par Moscot Nebb, lånade från Nitty Gritty. 2 195 kronor.
Joppe Pihlgren från Docenterna (tidigare Docent Död) bakom ett par Moscot Nebb, lånade från Nitty Gritty. 2 195 kronor. Foto: Erik Englund
… kan jag va’ mig själv.” När ute­serveringar fylls i vårsolen är solglas­ögonen en obligatorisk accessoar. Men frågan är vad de sänder ut för signaler.

Clip on

Rundare

Pilot

Katt

Färg

Pilot

– Det finns en föreställning om ögonen som själens spegel. Att inte se ögonen på den man pratar med kan göra att man känner sig osäker, säger psykologen Liria Ortiz.

– Vi strävar ofta efter ögonkontakt, även om kommunikationen kan fungera bra utan.

Att solglasögon kan skapa en distanserad känsla har många film- och rockstjärnor använt till sin fördel. Men för andra kan en överlägsen framtoning snarare stjälpa. Vilket Miljöpartiets före detta språkrör Birger Schlaug tidigt insåg. På sin blogg skriver han: ”Innan jag blev politiker hade jag glasögon som blev mörkare i takt med att solen sken. När jag blev språkrör uppstod risken att jag skulle uppfattas som arrogant och fisförnäm om jag inte bara gick omkring med solglasögon på torgen, utan även tittade på människor, som kom fram för att prata, genom mörka glas.”

Men solglasögonen påverkar inte bara hur vi uppfattas av andra, utan kanske även hur vi beter oss. När den socialpsykologiska forskaren Philip Zimbardo genomförde sitt omtalade experiment på Stanford universitetet 1971, där studenter isolerades och fick agera fångar och fångvaktare, fick de senare diverse maktattribut. Som blanka solglasögon. Experimentet fick avbrytas i förtid då fångvaktarna snart behandlade fångarna inhumant.

Givetvis var det inte bara på grund av solglasögonen, men att de kan ha hjälpt visas i en undersökning från 2010 gjord vid universitetet iToronto. I studien fick försökspersoner, vissa med solglasögon och andra med glasögon med fönsterglas, fördela en summa pengar mellan sig själva och en annan person. De som försetts med solglasögon gav konsekvent mer pengar till sig själva.

Solglasögon, liksom dunkel belysning, ger personer en falsk känsla av anonymitet och ökar risken för själviskt beteende, enligt studien.

”Bakom mina solglasögon kan jag va’ mig själv” sjöng popgruppen Docent Död för över 30 år sedan, i en numera klassisk låt som osar av attityd och accessoarframkallad självsäkerhet. Att ta av sig solglasögonen ens i intima situationer var inget alternativ för den unga, hippa mannen i låten.

Låten skrevs av bandets gitarrist Zebo, men det är ändå sångaren Joppe Pihlgren som främst förknippas med låten. Och han blir inte direkt överraskad över att människor, skulle blir mer egoistiska bakom solglasögonen.

– Det är det låten handlar om. Bakom solglasögonen kan man vara sig själv, lite tuffare, lite mer självisk. Man skyddar sin identitet, kapslar in sig själv och kan ge fan i andra, säger Joppe Pihlgren.

– Det är ingen som ser om ögonen är trötta, ledsna eller glada när du har på dig solglasögonen. Och det kan vara en skön känsla att ha det där rummet. Solglasögonen signalerar också att man är nån, oavsett om man vill vara rockstjärna eller maffia. Även om en tjej inte är prinsessan Madeleine är det kanske lättare att låtsas bakom de likadana solglasögonen, säger han.

Själv bär han sällan solglasögon.

– När vi började med bandet använde jag ofta solglasögon. Nu har jag det bara när det verkligen behövs, som när jag kör bil i starkt ljus. En vanlig vårdag på stan behövs de kanske inte.

Experten. Stefan Löfgren

Behöver vi verkligen solglasögon?

Stefan Löfgren, ögonläkare och expert på solstrålning på S:t Eriks ögonsjukhus, svarar:

– Ja, det behöver vi eftersom vi i dag lever längre än de 40–50 år kroppen är gjord för. Det är därför viktigt att skydda ögonen mot de farliga delarna av solljuset.

Behovet finns främst när vi vistas i miljöer med hög bakgrundsreflektion: På snö, ljus sand och på sjön. Och ja, även i Sverige.

Vad ska man tänka på?

– CE-märkta solglasögon som täcker ögonen ger ett utmärkt skydd mot UV-strålning. Däremot bör man undvika solglasögon som gör att man ser blått.

Barns ögon behöver skyddas på samma sätt som vuxnas.

Solglasögonen som man fäster på

Solglasögonen som man fäster på sina vanliga bågar är tillbaka, och görs av flera högprofilerade märken. J.Lindeberg, 1850 kronor (inkl bågarna).

I år är runda glasögon på stark

I år är runda glasögon på stark frammarsch, till glädje för alla som föredrar att hämta stilinspiration från Gandhi snarare än från Tom Cruise. Oliver Peoples, 3.495 kronor (www.nittygrittystore.com)

Dessa används sedan 50-talet av

Dessa används sedan 50-talet av den amerikanska militären, och har just nyligen hittat sin väg till svenska butiker. AO Eyewear, 999 kronor (Awesome Rags Hamngatan, Sthlm).

50-talsnostalgi och cat eye-bågar

50-talsnostalgi och cat eye-bågar – kan inte bli mer vår 2012, YSL, 3.180 kronor.

Vårens färgfrossa applicerad på

Vårens färgfrossa applicerad på solbrillorna? Ja, varför inte ... Karen Walker uppdaterar klassiker med runda glas. 2.300 kronor, Nitty Gritty.

Pilotbrillorna hänger med i vår

Pilotbrillorna hänger med i vår också. Alexander McQueen, 3.230 kronor.