Trend

Långt från det sparsmakade svenska

I den minimalistiska svenska modevärlden känner sig Lars Wallin som en katt bland hermeliner. Med sin känsla för glamour har han likväl en självklar position. Nu samlas 170 av hans klänningar och scenkläder på Waldemarsudde.

Egentligen ser han ingen större skillnad på klänningarna från den tidiga karriären och de senare kreationerna – och det är han nöjd med, konstaterar Lars Wallin när han vandrar runt bland de många klänningarna som nu visas på Waldemarsudde i Stockholm, i utställningen "Fashion stories".

– Det är svårt att säga vilket årtal klänningarna är ifrån. Materialmässigt kan jag se att jag har utvecklats, men jag tycker det är häftigt att jag hittade min stil så pass tidigt.

Kronprinsessan, hennes syster Madeleine, Petra Mede och Carola är bara några av de mer kända namnen som synts i Lars Wallins galaklänningar, men 70 procent av hans kunder är okända människor.

– Mina kunder är passionerade i sina klädköp. Man kommer inte till mig för att man har slitit ut sin lilla svarta och vill ha en ny.

En enklare klänning sydd av Lars Wallin kostar åtminstone 25.000, men en närmare titt på de mest genomarbetade skapelserna, med pärlbroderier, kristaller och sidenformationer, ger full förståelse att prislappen likaväl kan landa på över 100.000 kronor. Oavsett pris konstaterar han med ett snett leende att haute couture helt enkelt inte lönar sig i ett litet land som Sverige.

– Min typ av arbeten får helt andra priser utomlands. Här får jag betalt för sömnad och material, förhoppningsvis så det räcker till hyran.

Att han trots allt blivit kvar i alla år tror han beror på att han är född i Västerås. Stockholm var en lockelse i sig. I dag är han fast förankrad i Sverige och det svenska.

– Om jag hade vuxit upp i Stockholm hade jag kanske varit i Paris i dag. Jag kan ångra att jag inte stack iväg och gjorde praktik på något stort modehus, det hade varit mycket värt. I stället har jag gått den hårda skolan, jag har lärt mig själv och skapat min egen couture här i Sverige utan några direkta förebilder.

Nu väntar ett vägval i karriären och det lutar åt att försöka slå sig in på den bredare modemarknaden, med eget klädmärke och egna butiker. Det är dags att använda det varumärke han ägnat många år att bygga upp, och bland strama Whyred- och Acne-kläder hoppas han att ett mer färgstarkt formspråk ska rymmas.

– Jag har aldrig känt mig förankrad i det svenska designarvet, det minimalistiska och praktiska. För mig handlar det om passion, upplevelser. Jag vill ge det lilla extra, och ändå vara kommersiell. Men jag kommer aldrig helt släppa couturen, det är mitt hjärta, säger Lars Wallin.

Lars Wallin

Född: 1965 i Västerås.

Bakgrund: Först utbildad i tillskärning, gick därefter Beckmans skola. Fick Guldknappen 1996 och startade egen ateljé 1996.

Inspiration: Hollywood, fransk 1950-talscouture.

Aktuell: Med utställningen "Fashion stories" på Waldemarsudde i Stockholm, 7 maj till 18 september.

Uppdrag: Har i många år gjort scenkläder till Melodifestivalens artister, både i Sverige och utomlands. De första scenkläderna gjorde han åt Anneli Rydé för nästan 20 år sedan. Därefter har det blivit otaliga uppdrag, från Gustav III-kostymer på Operan till den blå scenkostymen som Carola vann melodifestivalen med 2006.