Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt bokmärka artiklar.

Trend

”Parfym är spännande och djupt psykologiskt”

”Parfym är som välkomponerad musik och en parfymskapare är nästan som en kompositör”, säger den passionerade parfymbloggaren Sylvia Ziemski. Här testar hon dofter på restaurang Le Rouge i Stockholm.
”Parfym är som välkomponerad musik och en parfymskapare är nästan som en kompositör”, säger den passionerade parfymbloggaren Sylvia Ziemski. Här testar hon dofter på restaurang Le Rouge i Stockholm. Foto: Alexander Mahmoud
Toppnoter, basnoter, sillage och parfymhus. Parfymer har blivit ett fritidsintresse att räkna med och sällan har det varit så trendigt att kunna allt om konsten att dofta gott. Vi har pratat med några riktiga parfymnördar.

Det Sylvia Ziemski inte vet om parfymer är knappast värt att veta. Hon driver parfymbloggen senseofscent.blogspot.com och drömmer om att skriva en bok i ämnet, en sådan som hon tycker saknas i svenska bokhyllor.

Intresset för dofter vaknade redan i barndomen. Sylvia växte upp i en familj där hon tidigt fick lära sig att känna, lukta och lyssna på världen omkring sig.

– Jag har med mig ett gott sinnligt självförtroende hemifrån. Det måste vara en av de finaste saker man kan ge ett barn. Jag upplever parfym på samma sätt som jag upplever musik eller konst. Parfym är som välkomponerad musik och parfymskapare är som kompositörer, säger Sylvia Ziemski.

– Doft påverkar hur vi känner oss, hur vi uppfattar andra, vad vi tycker om eller inte, vem vi attraheras av, vad vi minns. Vilka dofter man aktivt väljer åt sig själv är djupt psykologiskt. Parfym är ett sätt att definiera sig själv, både för sig själv och för andra. Vi ska inte underskatta doftens kraft. Olika dofter har en fascinerande förmåga att aktivera minnen och känslor och kan användas i terapi för att aktivera hjärnan. Dofter kan framkalla fysisk smärta, eller njutning, när man till exempel hittar en tröja som bär doften av en person. De kan också få oss att känna oss bekväma i ett land, men inte i ett annat, säger Sylvia Ziemski.

Sylvia önskar att fler hade kunskap och självförtroende att göra mer personliga val när det kommer till parfymer och inte bara tittade efter ”vårens nya parfymer”, topplistor och kända modemärken.

– Parfym är så mycket mer personligt, spännande och sensuellt än så. Jag älskar att hjälpa andra att hitta ”sin doft”, en parfym som de känner speglar deras personlighet.

Sillage betyder doftspår på parfymspråk. Med det menas doft som en parfymbärare lämnar efter sig, till exempel efter att ha lämnat ett rum. En parfym med svag sillage är mer intim, stannar närmare huden.

Det traditionella sättet att analysera en parfym utgår ifrån toppnoter, hjärtnoter och basnoter. Toppnoten är doften du känner precis när du sprutat på dig parfymen. Därefter framträder hjärtnoten, doften som du antagligen kommer att förknippa parfymen med på sikt. Sist kommer basnoten fram, doften som sitter kvar på huden längst.

Parfymskapandet är i sig ett otroligt fascinerande hantverk, tycker Sylvia, och där vilar en del av hennes passion för dofter.

– Jag fängslas av blandningen av vetenskaplig matematisk precision, poetisk konstnärlighet och psykologi. Min beundran för de stora parfymskaparna är total.

Sylvia har svårt att utse någon parfymfavorit och talar hellre om doftnoter, parfymskapare eller egenskaper hos olika parfymer.

I dag har hon på sig en parfym som hon har komponerat själv och kallar för ”mjuk oriental”. Den är sammansatt av dofter bland annat från örter, kardemumma, muskot, tonkaböna och vanilj.

– Försök att aktivera dofterna i ditt liv och i dina relationer. Till exempel blommorna i din brudbukett, lyckliga minnen, kläder som torkar i solen, den första snön, regnvått hår eller nybakat bröd. Kaffe. Dina favoritplatser. Tänk på dofter som finns i din tillvaro och se om du kan återskapa dem, säger Sylvia Ziemski. 

Vårens dofttrend – apelsinblomma och sjögräs

Apelsinblom, viol, oud, chypre och tuberos. Där har ni några av säsongens stora doftråvaror. Oud är en sorts koda från örnträdet, chypre är en sammansättning av bland andra bergamott och ekmossa. Tuberos är en natthyacint som är på stark frammarsch i parfymhyllorna. En annan trend är parfymer med havssälta, som sjögräs och alger. Framåt sommaren kommer vi att få se många av de traditionella doftfavoriterna förvandlade till lättare sommarversioner av sig själva.

– Trenderna styrs mycket av den globala marknaden och var vi reser. För ett år sedan var till exempel Dubai ett populärt resmål och då efterfrågades dofter med orientaliska inslag mer, säger Linda Landenberg som är doftkonsulent på varuhuset NK i Stockholm. En doftkonsulent som Linda kan bokas, ungefär som en personal shopper, och ge personliga råd kring dofter.

Linda Landenberg märker tydligt att intresset för och kunskaperna om parfymer blir större och större.

– Svenskar är nyfikna och pålästa när det gäller parfymer. Både kvinnor och män vet vilka värdeladdade accessoarer parfymer är.