Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt bokmärka artiklar.

Trend

Uthyres: Allting!

Foto: Yon Marsh/Brian Jackson/Johnny Greig/Theo Alers/Alamy
Hyr- och bytesmarknaden växer – ett tecken på en ny syn på konsumtion, kritik mot slit-och-släng och ökad vurm för återanvändning. I dag kan vi lätt leasa allt från grävmaskiner till lyxväskor.

Att leva i en tidsålder där shopping utvecklats till religion ger kortvariga kickar och status för den som har råd att spendera. Men det finns uppenbara nackdelar – som att vi knappt får plats i våra egna hem.

Den nya soffan tar upp halva vardagsrummet, garderoben svämmar över av klänningar och skjortor som i bästa fall åker fram en gång om året, förrådet är fullt av skidor, pulkor och cyklar. Därför är det inte konstigt att det de senaste åren har dukats upp ett smörgåsbord av möjligheter för den som vill hyra i stället för att köpa.

På Hyrahyra.se går det att mot betalning få tillgång till allt från grävmaskiner och husbilar till födelsedagsclowner och brevduvor (som kan användas för ”uppsläpp från en vacker korg där du/ni eller vi öppnar locket och låter duvan/duvorna stiga mot skyn” vid till exempel en bröllopsfest). På sajten finns drygt 78 000 annonser från både privatpersoner och företag.

Den som vill leasa kläder kan gå med i Lånegarderoben, ett slags bibliotek där medlemmarna betalar 600 kronor för att under ett halvår kunna låna upp till tre plagg i perioder om max tre veckor.

Leksaksbiblioteket Retoy, som finns på Lumabiblioteket i Hammarby sjöstad i Stockholm och i Teknorama på Tekniska museet, erbjuder en mötesplats där barnen kan byta leksaker med varandra. Den pedagogiska tanken är att de små på så vis ska fostras i ett miljötänkande där nya prylar från leksaksaffären inte alltid är lösningen när man tröttnat på sina gamla.

På Rostigspik.se kan användarna via sajten byta prylar och tjänster med varandra, en digital variant av den gamla bytesekonomin.

Där erbjuder en person i Göteborg sitt Ikeabord mot ”lite glass kanske?” medan en stockholmare som driver en webbyrå lovar att snickra ihop en snygg hemsida till den som ser till att han får ett barnsäkert pooltäcke som är fyra gånger åtta meter stort.

Streetbank bygger på en liknande tanke. På sajten kan användarna se om det finns någon i kvarteret som är beredd att låna ut allt från dvd-filmer, skruvmejslar, skottkärror eller vad som nu behövs.

– I dag är många översvämmade av saker och har insett att det är jobbigt att äga prylar. Numera försöker vi i stället skala bort och då kan det vara bekvämt att hyra i stället för att köpa.

Det säger Pernilla Jonsson som är doktor i företagsekonomi med inriktning mot konsumtionsvetenskap och ansvarig för affärsområdet Konsument, marknad och innovation på analysföretaget Kairos Future.

Det exklusiva i att själv äga har falnat. Många har till exempel insett hur mycket arbete en sommarstuga innebär – med takomläggningar och strejkande vattenledningar – och hur bekvämt det är att i stället hyra ett fritidshus under några sommarveckor.

– I dag prioriterar vi bekvämlighet. Många har förstått hur skönt det är slippa äga och i stället till exempel hyra. Ett bra exempel är vara med i en bilpool där man delar på risken och de höga kostnaderna tillsammans med andra och bara kör bilen när man verkligen behöver, säger Pernilla Jonsson.

Hon menar att köp- och säljsajten Blockets stora framgångar också är ett tecken på vår strävan att slippa krångel:

– Där kan vi som säljare snabbt bli av med våra barnvagnar medan vi som köpare slipper leveranstider på mellan sex och åtta veckor. Dessutom känns det bra att inte slänga bort grejerna, utan i stället låta dem gå vidare till nästa användare.

Den som vill resa billigt har aldrig haft så många lättillgängliga alternativ som i dag. ”Couchsurfing” (”soffsurfning”) är ett exempel. Där kan medlemmarna sova på varand­ras soffor när de reser runt i världen.

En annan variant på samma tema är Airbnb, där de som registrerat sig på sajten kan hyra varandras bostäder i korta perioder, som alternativ till betydligt mer kostsamma hotellrum.

– I det stora perspektivet tror jag att det handlar om att nätet har förändrat gränsen mellan konsument och producent samtidigt som tjänsteekonomin växt sig allt starkare, säger Christofer Pihl som är doktorand i företagsekonomi vid Stockholms universitet och som forskat om mode, marknadsföring och ny teknik.

Det har stöd i statistiken. Mellan 2010 och 2011 har detaljhandeln stått nästan stilla medan tjänster ökat med över 8 procent, enligt Reuters Ecowin.

Hyr- och bytartrenden har naturligtvis också fått näring av ett allt starkare hållbarhetstänkande som skapat mer medvetna medborgare som vill distansera sig från slit-och-slängkulturen. Det tror i alla fall Daniel Hägerby, ordförande i föreningen Medveten konsumtion som drar en lans för att vi ska tänka efter innan vi ger oss ut på onödiga shoppingorgier:

– Det är glädjande att det kommer nya hyr- och lånetjänster som underlättar för dem som inte vill eller har råd att köpa nytt. Jag tror inte på någon stor ketchupeffekt, men det är kul att vi kan se de första stegen i rätt utveckling.