Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Livsstil

#vecka 2: Snällhet i det tysta ska ge fred och goda affärer

Micke Gunnarsson har startat Fredsuppdraget för att sprida vänlighet över nätet. Varje dag läggs en ny uppmaning upp i bloggen.
Micke Gunnarsson har startat Fredsuppdraget för att sprida vänlighet över nätet. Varje dag läggs en ny uppmaning upp i bloggen. Foto: Privat
Goda gärningar sprids i en ny svensk blogg. Även företag börjar inse att slumpmässig vänlighet gör människor nöjda.

 den amerikanska filmen ”Skicka vidare” från 2000, med bland andra Helen Hunt och Kevin Spacey, uppmärksammas ”Pay it forward”-rörelsen, en sorts filosofi som går ut på att så fort du råkar ut för någons goda gärning ger du igen på tre andra. En liknande rörelse går under namnet ”Random act of kindness”, alltså slumpmässig godhetsgärning. Denna, liksom ”Pay it forward”, har också sin egen dag som firas världen över varje år.

För två veckor sedan startades ännu ett nytt initiativ för att sprida vänlighet. Fredsuppdraget.se, som projektet kallas, är en svensk blogg där en ny uppmaning ska publiceras varje dag under hela året – lägg ett anonymt vykort i någons brevlåda med orden ”Tack för att du finns”, säg hej till en främling eller krama minst fem personer.

Vad har då dessa uppdrag med ”fred” att göra? Initiativtagaren Micke Gunnarsson säger till DN att hans devis är enkel: ”den som mår riktigt bra i sig själv kan inte göra ont mot någon annan”. Därför varvas uppmaningarna om att göra gott för andra också med aktiviteter fokuserade på en själv. Så som att hal­vera intaget av cigg och kaffe en dag och gå en promenad i total tystnad en annan.

Tidigare i veckan arrangerades ett föredrag i Stockholm med Trendgruppens omvärldsanalytiker Stefan Nilsson. Han nämnde just slumpmässiga godhetsgärningar som en trend för 2012. Inte minst från företag som ser ett pr-värde i detta. Spanska flygbolaget Spanair som överraskade hemvändande spanjorer med julklappar på rullbanden vid flygplatsens bagageutlämning i julas är ett exempel. Hudvårdsmärket Biotherm som söker upp ”trötta personer” på Twitter och erbjuder dessa uppiggande provprodukter, är ett annat.

Fredsuppdragets Micke Gunnarsson tycker dock att man ska skilja på vänlighetsgärningar som sker i pr-syfte och dem som sker utan vinning.

– Ärlighet varar längst. En tjej på min Facebook skrev upprepade gånger att hon önskade att något kul skulle hända i hennes liv, en timme senare hade hon fått ett anonymt blomsterbud från mig – då är det verkligen ärligt, när man inte behöver få något tillbaka. Det är ju underbart om företag också vill sprida mer godhet, men då får de först fråga sig själva om det verkligen är syftet med dessa gärningar, säger Micke Gunnarsson.