Måttligt med skumpa skyddar pumpen

Publicerad 2009-12-30 21:08

  • Skriv ut
  • Öka textstorlekMinska textstorlek
  • Rätta artikeln

Två små glas champagne om dagen kan vara bra för hjärtat. Den bubblande drycken skyddar mot både stroke och hjärt-kärlsjukdom, visar en ny fransk-brittisk studie.

– Vi har funnit att champagne har en positiv effekt på blodkärlens väggar. Det betyder att champagne kan skydda mot flera sjukdomar, säger David Vauzour, som är forskare i nutrition vid Reading-universitetet.

Tidigare studier har visat att rött vin har en skyddande effekt på hjärtat. Det är bland annat de så kallade polyfenolerna i druvans skal som påverkar hjärta och blodcirkulation. Vitt vin innehåller däremot lägre mängder av växtämnena.
– Vi ville därför se om champagne har samma effekt som rött vin eller om det har det vita vinets begränsade effekt, säger David Vauzour.

Hälften av deltagarna i studien drack äkta champagne och de övriga ingick i en kontrollgrupp som fick en liknande dryck utan de olika växtämnena. Forskarna kunde se att champagnen påverkade halten av kväveoxid i blodet i samma omfattning som rött vin.

Kväveoxiden stannade kvar längre i blodet och det får blodkärlen att utvidgas.
– Det leder till att blodtrycket sjunker och då minskar risken för hjärt- kärlsjukdom och stroke, säger David Vauzour, vars studie publiceras i British Journal of Nutrition.

Forskarna har bara undersökt äkta champagne, som görs på tre olika sorters vindruvor.

David Vauzour vill därför inte spekulera i om andra typer av mousserande vin har samma påverkan.

För att få den hälsosamma effekten av champagne bör man inte dricka mer än två små glas om dagen.

 Det motsvarar ungefär två deciliter. Dricker man mer än så kan nackdelarna med alkoholen överväga fördelarna, säger David Vauzour.

Det går också att få i sig nyttiga polyfenoler utan att dricka alkoholhaltiga drycker. De finns till exempel i frukter och i kakaobönan. Varm choklad med hög kakaohalt är alltså ett alternativ.
– Men på nyårsafton föredrar jag nog ändå champagne, säger David Vauzour.

Förra året såldes drygt 1,3 miljoner flaskor champagne på Systembolaget. Mer än var fjärde flaska såldes lagom till jul- och nyårshelgerna.

0 . Per sida:

(Vad ar Twingly?)

Visar 1-10 (av totalt 1).

Andra har läst

Nyheter från Mat & Dryck

Foto: Daniel Herzell Festlig och fisk- och skaldjurssoppa med grädde och vitt vin.

Vilken soppa!

Värm dig med en soppa eller avsluta middagen med en smaskig efterrättsdito. Anna Sjögren bjuder på soppor för alla tillfällen

Kronstams vin

En dröm för vinälskare

Beställningsvin. Omväxlingen är stor när Bengt-Göran Kronstam presenterar årets första beställningsviner.

Februarinyheter. Kronstam testar nyheter och varnar för vin gjort på lufttorkade druvor.

Foto: Ingvar Eriksson Öppen lasagne med grönsaker, penne med lammfärssås och hemgjord ravioli med ricotta och spenat.

Pastafest med Markus

Markus Aujalay bjuder på pasta både som snabb vardagsmat och lyxig festmat. Hemgjord ravioli & fyra andra favoriter

Foto: Martin Skredsvik Det går bra att baka goda kakor även utan strösocker och vetemjöl.

Njut av goda kakor

Byt ut vissa ingredienser så går det utmärkt att baka goda kakor även om man följer LCHF-dieten. Roskakor, cupcakes & tigerkaka

Välj säkra röda kort

Vintips. Bengt-Göran Kronstam tipsar om de bästa rödvinerna i Systemets basutbud.

Bäst i vita bassortimentet. Kronstam väljer sina favoriter.

Mer från förstasidan

Webb-TV

David Lindgren och Ulrik Munther i final

David Lindgren och Ulrik Munther blev vinnarna i Melodifestivalens andra deltävling. Final i Globen nästa. DN.se:s direktrapportering.

Underdog och barnfavorit till final. Webb-tv med segerjublet.

Hanna Fahl festivalbloggar. I vimlet och minglet i Göteborg.

Lavin begravde by i Kosovo

Minst sju döda. Snön rullade in med förödande kraft och begravde 15 hus. En minderårig flicka hittades vid liv när byggnaderna grävdes fram.

Foto: AP

När McDonalds bet sig rejält i svansen

Indragen reklam. McDonalds försökte tona ned farorna med friterad kyckling. Det gick inte så bra. Man fick rejält med skäll.

Foto: TG5 / AP

Video: Kaptenen oberörd när ”Costa Concordia” gick på grund

En videoinspelning inifrån bryggan i det olycksdrabbade italienska fartyget ”Costa Concordia” har nu offentliggjorts. Se webb-tv.

Mot kock-VM

Svensk kandidat. DN följer Adam Dahlberg under hans jakt på en medalj i Bocuse d'Or.

Mer från DN.se

Bästa nyhetssajt

DN.se prisad. Har utsetts till bästa svenska nyhetssajt av Internetworld.

DN på Facebook

Klicka på gilla-knappen. Få de viktigaste nyheterna direkt i ditt Facebookflöde.