Dryck

Våga ta ställning för bättre viner

Foto: Lotta Svensson

Krönika. Det ska erkännas: jag är inget stort fan av kändisviner, av den enkla anledningen att kändisarnas egen vinstmarginal ofta blir på bekostnad av kvaliteten.

Ekvationen är dyster. Alla viner på Systembolaget har fasta kostnader, som beroende på vinets prislapp kan utgöra en så stor del som 80–90 procent av utpriset. Och då är ändå inte kändisarnas marginal med i beräkningen, vilket innebär att ”vinets pris” i dessa fall är ännu lägre.

I dag är det få ”kändisviner” på Systembolagets hyllor som hamnat där via traditionella offertförfrågningar och kvalitetssäkrande blindprovningar. De flesta har tagit vägen via god försäljning i beställningssortimentet – vilket stärker tesen att det i dessa fall är etiketten som säljer.

Självklart finns det undantag och jag hade gärna tagit kockar som exempel. Rimligen borde de, med sin yrkesstolthet och tränade smaklökar, värdesätta smak och kvalitet. De om några vet råvarans värde och att detta sällan är gratis. Ser jag Mathias Dahlgrens namn på en vinetikett vill jag instinktivt köpa – det finns få kockar vars smak jag litar mer på. Björn Frantzén likaså.

Läs även: ”DN testar stjärnkockarnas viner”

Varför han dök upp i ölreklam för ett storbryggeri för ett drygt år sedan kan jag fortfarande inte förstå. Ölet är ett okej lageröl i stor stark-segmentet, men inte ett öl jag på något sätt kan eller vill förknippa med Björn Frantzén – krögaren som bland annat driver en gastropub med hantverksöl i fokus.

Pris och kvalitet går på en lägre nivå ofta hand i hand, och kockarnas viner kostar ofta runt hundralappen på Systembolaget. Det motsvarar knappt ”husets vin”, alltså det billigaste vinet, på deras egna krogar.

Tänk om kockarna tog vara på vårt förtroende för dem. Med kocknamnet som garant skulle de kunna få många att investera lite mer i vin – och upptäcka hur bra det kan vara. Att bjuda på nya smakupplevelser i hemmaköken borde vara lika viktigt som att göra det på krogen – om de verkligen vill ta sitt ansvar för den gastronomiska utvecklingen.