Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt bokmärka artiklar.

Dryck

Vinerna som saknas på Systembolaget

De nya stilarna. Natur- och orangeviner saknas fortfarande.
De nya stilarna. Natur- och orangeviner saknas fortfarande. Foto: Roman Sigaev/Alamy

Systembolagets fasta sortiment innehåller 600–1.600 viner beroende på butik men 
långt ifrån allt finns representerat. Alf Tumble önskar
 sig nyfikenhet och mångfald.

De nya adresserna
Sök efter vin bortom
 de klassiska distrikten
Vinvärlden växer. Inte bara produktionsvolymen utan även geografiskt. Oavsett var i världen vi befinner oss sker det mest intressanta i utkanten av den traditionella vinkartan. Dels för att nya producenter inte har råd att köpa mark i redan etablerade regioner och dels för att upptäckarandan är stark hos den nya generationen vinmakare.

I Spanien händer det mycket spännande i Ribeira Sacra, utanför Madrid och i de vulkaniska jordarna på Kanarieöarna. Av de franska regionerna är Jura ytterst lågrepresenterat, både på den röda och vita sidan, liksom viner från Loiredalen som inte kommer från Sancerre. Italien är förvisso klart överrepresenterat, dock är det de mest uttjatade rödvinsområdena som tar plats. Var är vinerna från Friulien? Och var är de krispiga vita vinerna från Grekland? Kikar vi på övriga Europa finns det länder i de centrala delarna som inte ens har sin flagga med som förval på hemsidan. Det görs många nya intressanta viner i Tjeckien, Kroatien och Makedonien – släng skygglapparna och ge er ut och leta.

Nya världen har länge haft sin beskärda yta av hyllorna. Men även här saknas regionsvariation. För visst vore det kul att hitta stramt rött från Patagonien, aromatisk riesling från New York State eller ursprungstypisk pinot noir från Oregon?

De nya stilarna
Natur- och orangeviner 
saknas fortfarande
Det finns inga ursäkter längre för Systembolaget att inte sälja naturvin. Att den här vintypen – ofta helt utan svavel och andra tillsatser – som serveras på flera av Skandinaviens högst rankade krogar inte skulle hålla måttet för svenska privatkonsumenter på grund av avsaknaden av en officiell ”vinlagsdefinition” håller inte. I dag finns det både producenter som klarar av att leverera tillräckliga volymer och nyfikna kunder.

En annan typ av vin i marginalen som passerat Systembolaget är orangeviner. Inte heller det en officiellt erkänd vintyp som ”rosé” eller ”starkvin” men likväl en distinkt och karaktärsfull stil som bygger på lång skalmaceration som ger ett nästan strävt vitt vin med gyllenorange färg. Borde absolut räcka till åtminstone en fast hyllplats.

Mousserande vin finns det gott om, särskilt från Frankrike. Men som ersättare till många halvtrista standardchampagner hade det varit kul att se det lika antika som trendiga vinet Methode Ancestrale. Ett bubblande partyvin som görs enligt en klassisk metod, ofta med lite lägre alkohol och en lägre prislapp. Överlag kan man även sakna slankare, torrare och lättare viner i det baktunga fasta sortimentet.

Den nya medvetenheten
Ekologiskt och Fairtrade borde vara standard
Just nu pågår det ett generationsskifte bland både vinmakare och vinkonsumenter. Den nya generationen är både vetgirig, miljö- och hälsomedveten. Därmed finns det mindre plats för industriell vinproduktion och produkter som inte kan härledas till sin växtplats. I allt större utsträckning vill vi veta varifrån vinet kommer, hur det tillverkas, av vem och varför det smakar som det gör. Precis som när det gäller mat vill vi veta vad vi har i glaset. Brittiska matkedjan Saintsbury’s skriver redan ut näringsinformation även på sitt vinsortiment och har utförlig produktionsinformation i nätbutiken. Något som borde anammas även av Systembolaget.

Vinproduktionen i sig behöver inte nödvändigtvis vara småskalig eller pittoresk, det viktiga är att den är transparent. Väljer man att buteljera ett boxvin ska man kunna stå för innehållet och vara beredd på att förklara hur vinet kan kosta så lite att framställa. Märkningar som Fairtrade, Sustainable Wine Growing och Organic borde vara standard vid inköp av volymprodukter.