Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Mat & Dryck

Sanningen om supermaten – så nyttig är den

Foto: DN och Alamy

Kan gojibär påverka sexualdriften? Hur mycket bättre än andra frön är chiafrön? DN:s medicinreporter Amina Manzoor granskar tio så kallade 
”superråvaror”.

Ingen råvara är så fantastisk att den kan kompensera 
för dåliga matvanor i övrigt. Här är sanningen om supermaten. Observera att siffrorna 1–10 inte utgör någon rankningslista utan är en slumpmässig ordning på råvarorna.

Foto: Magnus Hallgren

1. Ingefära

Påståenden: ”Förhindrar och lindrar förkylning. Äter du ingefära får du ett lägre kolesterol vilket bidrar till att förhindra högt blodtryck, stroke och hjärtsjukdomar. Har avgiftande effekt.”

Kommentar: De allra flesta människor behöver inte hjälp med att rena kroppen, det sköter levern och njurarna oberoende av hur mycket ingefära du stoppar i dig. Detox är ovetenskapligt strunt. Det finns inte heller några vetenskapliga belägg för att ingefära är en bra huskur vid förkylning. Samma sak gäller för ingefära och kolesterol, det finns inga stora studier på människor som visat att ingefära sänker kolesterolet på samma sätt som läkemedel.

 

Foto:

2. Gurkmeja

Påståenden: ”Skyddar mot både cancer och alzheimer. Det antiinflammatoriska guldet. Kan kontrollera mer eller mindre alla 1.200–1.300 inflammationsdrivande generna.”

Kommentar: Trots många säkra påståenden finns inga tydliga bevis för att kurkumin, det som gör gurkmeja gult, har några särskilda hälsoeffekter. En stor analys av fler än 120 studier visar att substansen är instabil och kan ge falska resultat i studierna. Forskarna konstaterar att inga studier där man slumpat patienter till behandling med antingen gurkmeja eller sockerpiller har gett positiva resultat.

 

Foto:

3. Vitlök

Påståenden: ”Lindrar smärta. Samband mellan ett reguljärt intag av vitlök och minskad risk för stroke och hjärtattack, liksom minskad risk för åderförkalkning. Har anti-inflammatoriska egenskaper. Bra att ta till i förkylningstider.”

Kommentar: Vitlök kan ju användas i matlagning, men de flesta hälsopåståenden är överdrivna. En analys av många studier hittar inget stöd för att vitlök kan förebygga eller behandla förkylningar. De studier som påstår det är helt enkelt dåligt gjorda, konstaterade forskarna. Det verkar dock som att vitlök har en viss blodtryckssänkande effekt, men det saknas stöd för att det skulle vara en effektiv behandling som minskar risken för hjärt-kärlsjukdomar och död. Den som har högt blodtryck bör ta kontakt med sin läkare i stället för att självbehandla med vitlök.

 

Foto:

4. Chiafrön

Påståenden: ”Innehåller kraftfulla antioxidanter med inflammationsdämpande egenskaper. Rikt på både protein, vitaminer och mineraler. Fyller ut matsäcken och gör att du känner dig mättare.”

Kommentar: Chiafrön innehåller massa nyttiga saker, men det är inte bättre än andra fröer. Solrosfrön, pumpafrön och linfrön är i stort sett jämförbara, men är mycket billigare. Enligt en liten studie gick inte de som fick chiafrön ner mer i vikt än de som fick placebo. Chiafrön verkar inte heller minska risken för hjärt-kärlsjukdom. De innehåller förvisso mycket omega-3, men kroppen kan bara omvandla en liten del av dem till den optimala formen. I det avseendet är lax en bättre källa av omega-3.

 

Foto: 5. Surkål

Påståenden: ”Syrningen bevarar C-vitamin och andra näringsämnen och surkål verkar probiotiskt och antioxiderande, så surkål är speciellt bra för magen och immunförsvaret.”

Kommentar: De bakterier som finns i mjölksyrade grönsaker som surkål kallas probiotiska. Det finns många hälsopåståenden om probiotika, men inget får användas i EU eftersom EU:s myndighet för livsmedelssäkerhet anser att det saknas vetenskapliga belägg. Men det finns ganska goda belägg för att det hjälper vid diarré och vissa inflammatoriska tarmsjukdomar.

 

Foto:

6. Kokosolja

Påståenden: ”Oljans egenskaper kan hjälpa dig som vill gå ner i vikt, har högt blodtryck eller problem med magen. Innehåller laurinsyra, som visat sig vara virus- och bakteriehämmande.”

Kommentar: Det finns hundratals hälsopåståenden om kokosolja. I bästa fall finns det någon liten djurstudie, men det saknas belägg för att kokosolja är det fantastiska livsmedel som påstås. Dessutom är det mycket farligt om någon använder kokosolja i stället för medicin för farliga smittsamma sjukdomar. Det är också värt att komma ihåg att kokosolja främst består av mättat fett. Det är inte lika farligt med mättat fett som forskarna tidigare trott, men enligt Livsmedelsverket bör högst en tredjedel av det dagliga fettintaget komma från mättat fett.

 

Foto:

7. Grapefrukt

Påståenden: ”Sägs ha en neurologisk effekt som påverkar hungern och ger minskad aptit. Har renande effekt på levern och är väldigt effektiv mot svampen Candida. Sänker kolesterolet. Skyddar mot cancer.”

Kommentar: Det finns studier på djur som antyder att grapefrukt kan hjälpa till vid viktminskning, men forskarna vet inte varför. Det är osäkert om grapefrukt har samma effekt hos människor. Människor som äter mat bestående av mycket frukt och grönsaker, där grapefrukt kan ingå, har en lägre risk för hjärt-kärlsjukdomar och vissa typer av cancer. Men grapefrukt minskar på egen hand inte risken för cancer. Grapefrukt har också vissa oönskade effekter. Frukten interagerar med många olika läkemedel, bland annat kolesterolsänkande, och kan påverka effekten av dessa läkemedel.

 

Foto:

8. Gojibär

Påståenden: ”Sägs vara bra för sexualdriften och fertiliteten. Det finns ämnen i bären som anses motverka sjukdomar, stärker immunförsvaret, har gynnsam effekt på synen, stärker minne, stresshantering och koncentrationsförmåga.”

Kommentar: De här bären påstås vara bra mot det mesta, men det verkar vara för bra för att vara sant. Det vetenskapliga underlaget för de flesta av hälsoeffekterna är skralt. För det mesta saknas studier, men i de fall där det finns studier är de för små eller för dåligt gjorda för att kunna dra några säkra slutsatser om gojibärens nytta. Det verkar inte finnas någon fara i att äta gojibär i måttliga mängder, men de är inte nämnvärt bättre än andra frukter och bär.

 

Foto:

9. Granatäpple

Påståenden: ”Reducerar utvecklingen av gråstarr. Har antiinflammatoriska egenskaper. Har förmågan att göra dig smalare. Rik på vitaminer och antioxidanter.”

Kommentar: Precis som annan frukt innehåller granatäpple vitaminer och antioxidanter, men det verkar inte finnas något magiskt i just granatäpplen. Små studier antyder att det kanske kan finnas vissa hälsofördelar med granatäpplen, men det är osäkert och granatäpple ska inte användas som medicin. Granatäpplen kan vara ett sätt att få i sig de 500 gram frukt och grönsaker som Livsmedelsverket rekommenderar oss att äta varje dag.

 

Foto:

10. Havre

Påståenden: ”Bra mot inflammationer i tarmen. Är blodsockerreglerande. Minskar risken för cancer.”

Kommentar: Havre innehåller mycket fullkorn. Det gör att vi håller oss mätta längre, vilket kan leda till att den som äter rekommenderad mängd fullkorn håller vikten eller går ner i vikt. En analys av flera studier hittade ett samband mellan människor som åt mycket fullkorn och en lägre risk för hjärt-kärlsjukdomar, viss typ av cancer och förtida död. De som hade lägst risk åt lika mycket som Livsmedelsverket rekommenderarHavregryn gör faktiskt skäl för namnet supermat eftersom det är både billigt och bra för hälsan.

Läs mer om kost och hälsa här

Foton i text: Magnus Hallgren och Alamy/IBL

Källor

Påståendena i texterna ovan är hämtade från följande källor: Mitt kök, Bodystore.com, kurera.se, Expressen, foodpharmacy.se, netdoktor.se, Allt om mat, sporthälsa.se, MåBra, kostradgivarna.se, Aftonbladet, 5-2dietenrecept.se, stegforhalsa.se