Motor

Bad om ursäkt än en gång

Bugatti Chiron.
Bugatti Chiron. Foto: Lasse Swärd

VW-koncernens chef Matthias Müller inledde pressmötet i anslutning till bilsalongen i Genève med att än en gång be om ursäkt för skandalen med de manipulerade dieselbilarna.

- Låt mig börja med att säga att vi förstår fullt ut att vi brutit ett förtroende, men jag kan försäkra att vi gör allt vi kan för att återskapa det.

- Jag och mina medarbetare i den nya decentraliserade organisation vi har på plats ska göra VW till ett företag som folk respekterar, ja inte bara det – ett företag som folk älskar, sade han.

Så mycket mer sades inte om dieselskandalen. Före Müllers framträdande vädjade Hans-Gerd Bode från högsta informationsledningen om att inte ställa några frågor om den till enskilda VW-representanter.

- Vänta på den utförliga utredning som pågår. Vi ska redovisa allt, men inte nu, inte i lösryckta bitar, var budskapet.

Matthias Müller gick sedan över till att beskriva vilken enorm omvandling bilindustrin står inför – morgondagens bilar blir självkörande, ständigt uppkopplade och i allt ökande grad elektrifierade.

-I slutet av årtiondet har vi elbilar som klarar upp till 50 mil, går att ladda på en kafferast och som får trådlösa uppdateringar, sade han.

Foto: Lasse Swärd

Trots de utmaningar hans alla märken i koncernen – som spänner från Skoda till Superlyx från Bugatti till tunga lastbilar från Scania och Man – var han full av tillförsikt om framtiden.

- Ni ser det på mig, jag står här trygg när jag säger att bilindustrin har det bästa framför sig, sade han och lät ridån gå upp för några av de nyheter koncernen ska visa på salongen, som öppnar för media på tisdag. Bland nyheterna: nya

Supersportbilen Bugatti Chiron, som lär ta vid som världens snabbaste och starkaste produktionsbil.

Läs mer: Laddat med nyheter i Genève

Bild i text: Matthias Müller. Foto: Lasse Swärd