Motor

Bullrig laddhybrid med alltför kort räckvidd på el

BMW breddar utbudet av supermiljöbilar. Både 2-serien och 3-serien får laddbara versioner. Vi provar fyrhjulsdrivna 225 xe – och hittar flera svagheter.

Den tyska prestigebiltillverkaren BMW var tidigt ute med supermiljöbilar. Modellerna i8 och den mindre i3 var verkligen nyskapande till form och innehåll när de lanserades. Men i8 är en superdyr laddbar supersportbil. i3 däremot är för vardagsbruk och överkomlig i pris, men för många alltför liten och med alltför kort räckvidd, även om man väljer versionen med tvåcylindrig räckviddsförlängare.

I höstas kom en laddbar version av modellen X5, som tilltalar kunder som vill ha en stor suv. Nu kommer ytterligare två alternativ: BMW 330e och 225xe Active Tourer.

BMW:s bilar brukar förknippas med snygg design, sportig förarmiljö och bakhjulsdriven körglädje. 2-serien är en udda fågel i utbudet genom att vara framhjulsdriven och ha karossformer som en MPV. Den laddbara version vi kör, 225xe, är dock fyrhjulsdriven eftersom elmotorn (88 hästkrafter) driver på bakhjulen. BMW kallar det för elektrisk x-drive.

Under motorhuven sitter en trecylindrig bensinturbo med en toppeffekt på 136 hästkrafter. Den skickar kraften till framhjulen genom en sexstegad automatlåda. Motorn har temperament och ett maffigt ljud som från en större motor.

Det finns tre körlägen. Standard är auto edrive där bilen automatiskt väljer den bästa kombinationen av bensin- och eldrift, beroende på hastighet och batteriets laddnivå. Med läge max edrive kan man köra med ren eldrift i farter upp till 125 kilometer i timmen. Vill man spara el för senare bruk skiftar man till save battery.

I verklig körning visar det sig lättare sagt än gjort att få de egenskaper som programmen utlovar. Det räcker med temperaturer kring nollan för att bensinmotorn går i gång, trots att jag kör i läge max edrive. Dessutom är räckvidden oroväckande kort.

Lägg till ett grundpris på 402 400 kronor och en affär blir än mer svårmotiverad.

 

Till skillnad från de flesta andra laddhybrider som når upp till 50 kilometer på el klarar 225xe bara 41 kilometer. När jag hämtar ut bilen visar instrumenten en räckvidd på ynkliga 21 kilometer trots att batterierna är fulladdade.

Det visar sig att den angivna räckvidden baseras på tidigare körningar. Efter ett tiotal mil och ett par uppladdningar stiger min angivna räckvidd till som längst 26 kilometer. Men det är fortfarande långt ifrån den uppgivna 41 kilometer.

När elen tar slut sticker bensinförbrukningen i väg. BMW anger att den drar 0,7 liter per mil i blandad körning på långresan och det verkar stämma ganska väl.

På landsväg blir vi snabbt varse nästa brist. BMW envisas med så kallade ”run flat” däck, som ska gå att köra vidare på vid en punktering. Problemet är att de är hårdare och betydligt bullrigare än vanliga däck, åtminstone i denna bil. Från min tidigare laddbara Prius och även VW Golf GTE är jag van vid tysta, lättrullande däck. Här blir däckljudet påfallande högt redan i farter kring 70 kilometer i timmen och svårt att stå ut med i motorvägsfart.

En plötslig regnskur avslöjar att vindrutetorkarna är alltför sävliga för att tillräckligt snabbt få bort vatten och smuts från den stora framrutan. En annan säkerhetsbrist är de ovanligt breda framstolparna som kraftigt begränsar sikten snett framåt, särskilt kritiskt blir det vid övergångsställen. Det gäller att vrida huvudet och försöka kika förbi stolpen för att förvissa sig om att ingen gående är på väg ut i gatan.

Den alltför korta räckvidden på el, bullret och de klena torkarna är tillräckligt för att få mig att titta åt annat håll

Den alltför korta räckvidden på el, bullret och de klena torkarna är tillräckligt för att få mig att titta åt annat håll om jag skulle köpa en supermiljöbil. Lägg till den dåliga sidosikten och ett grundpris på 402 400 kronor och en affär blir än mer svårmotiverad.

Det är synd, för bilen har flera styrkor. Kupén är inbjudande med klassledande förarmiljö (bortsett från stolparna), sportstolarna med utdragbar dyna är sköna och chassit väl avstämt med god styrkänsla. Men det märks att bilen är relativt tung, 1,8 ton. I kombination med att den är ganska hög och att bensinmotorn driver på framhjulen är det svårt att framkalla någon större känsla av den körglädje som man förknippar med det starka varumärket.

Bilen har dock prestanda som heter duga. Med båda bensin- och eldrift blir systemeffekten 224 hästkrafter och än mer intressant – vridmomenten hela 385 newtonmeter. Det skickar i väg bilen från 0–100 km/tim på 6,7 sekunder.

Fakta. BMW 225xe Active Tourer

Miljö

Koldioxidutsläpp: 49 gram/km.

Bensinförbrukning: 2,1 liter/100 km.

Miljöförmåner: Ja, 20 000 i supermiljöbilspremie, fri fordonsskatt i fem år, reducerat förmånsvärde.

 


 

Ekonomi

Pris: 402 400 kronor i grundpris.

Årlig fordonsskatt: 0 kronor i fem år.

Servicekostnad 3 år/6 000 mil: fri service.

Driftskostnad 2 000 mil/år: 5 000 kronor för bensin plus el.

Garantier: nybil 2 år, lack 3 år, rost 12 år, vagnskada 3 år, assistans 5 år.

 


 

Teknik

Bensinmotor: Tre cylindrar, 1,5 liter, 136 hk vid 4 400 varv/min, vridmoment 220 Nm mellan 1 250–4 300 varv/min. Driver på framhjulen.

Elmotor: 65kW/88 hk vid 4 000 varv/min, vridmoment 165 Nm mellan 0–3 000 varv/min. Driver på bakhjulen.

Drivning: Fyrhjulsdrift.

Växellåda: Steptronic automat, med sex växlar.

 


 

Prestanda

Acceleration 0–100 km/tim: 6,7 sekunder.

Toppfart: 202 km/tim.

Toppfart el: 125 km/tim.

Räckvidd el: 41 kilometer.

 


 

Mått/vikt

Längd/bredd/höjd: 434, 180, 159 centimeter.

Bagagevolym: 400–1 350 liter.

Tjänstevikt: 1 805 kilo.

Maximal dragvikt: Ej möjligt med dragkrok.

 


 

Betyg del för del

Ekonomi: 3

Miljöegenskaper: 4

Utseende/image: 4

Säkerhet: 4

Komfort: 4

Utrymme/last: 4

Köregenskaper: 4

Totalbetyg: 27 av 35

 


 

Plus:

Förarmiljö

Komfort

Utrymme

 

Minus:

Dyra tillval

Kort räckvidd

Bullrig

Dålig sikt i sidled