Mitt DN
välkommen
Vill du göra adressändring, göra uppehåll eller anmäla utebliven tidning?
Mina bokmärken
Skribenter jag följer
Mina bokmärken
Det är lite ensamt här inne

Klicka på bokmärkessymbolen vid artikeln för att spara i denna lista

Ta bort markerade
Avbryt
Vill du ta bort markerade bokmärken?
Avbryt
I BACKSPEGELN

Ett säkert kort från Hisingen

Bokmärk artikel
Bild 1 av 3
Sveriges mest kända underbett – Volvo Vesc, experimentbilen som var fylld av säkerhets­lösningar. Den hade bland annat själv­påtagande säkerhetsbälten och nackstöd som automatiskt åkte upp vid en kollision.
Säkert, sa Fiat och hängde på mer plåt och mer skumgummi på en 1500 från 1972.
SSV1 heter denna säkerhetsbil från British Leyland. En MGB GT med periskopbackspegel och punkteringssäkra däck.
  • Skriv ut
  • Öka textstorlekMinska textstorlek
  • Rätta artikeln

Läsarreaktioner

  • 0
  • 0
  • 0
  • 0

Trafiksäkra pionjärer. Här är experimentbilarna som lade grunden till dagens höga krocksäkerhet.

Trafiksäkra pionjärer. Här är experimentbilarna som lade grunden till dagens höga krocksäkerhet.

Volvo Vesc och Mercedes ESF 05 är ett par exempel på alla säkerhetskoncept som världens tillverkare tog fram i början av 1970-talet. Bakgrunden var ett initiativ från det amerikanska transportdepartementet och en kommitté inom försvarsalliansen Nato om att utveckla säkrare bilar. Sverige och en rad and­ra bilproducerande länder deltog i projektet, som kallades ESV, experimental safety vehicle.

För ingenjörerna blev det en spännande och kreativ tid, inte minst på Volvo. Våren 1971 klev dåvarande konstruktionschefen Rolf Mellde in på den unge medarbetaren Arne Åsbergs kontor och frågade:

Annons:

Hur mycket pengar behöver du för att bygga en säkerhetsexperimentbil?

Arne Åsberg hade jobbat på Volvo i endast ett år men hade tidigare erfarenhet av bilsäkerhet på Statens trafiksäkerhetsråd. Nu såg han sin chans:

– Jag högg till med trettio miljoner kronor. Detta var strax före lunch och på eftermiddagen var finansieringen klar.

Historien återges i boken ”Krasch! Drömmen om säkerhetsbilen” av Fredrik Nyblad, bilreporter på tidningen Klassiker.

I den rollen skriver han och kollegerna med känsla om de bilar vi körde och drömde om förr. Många var tekniskt imponerande byggen, andra tidlöst eleganta, men en sak har de gemensamt: usel säkerhet. Det gäller särskilt bilar byggda före 1970-talets mitt.

Men det ansåg man inte då. Nej, felet låg hos föraren. Det var för hög fart eller en alldeles för vansinnig omkörning. Följ reglerna så blir det inga olyckor! 1965 kom en bok i USA som effektivt slog hål på myten om de felfria bilarna. Den hette ”Unsafe at any speed” skriven av juristen Ralph Nader och handlade om Generals Motors modell Chevrolet Corvair, en bil med synnerligen förrädiska vägegenskaper. GM:s första drag blev dock inte att bygga om bilen utan att försöka smutskasta författaren.

Det fanns tillverkare som tidigt förstod vikten av säkerhet. Exempelvis Ford och Nash försökte med säkerhetsbälte som tillval på 50-talet, men intresset var svalt. Volvo blev först i världen med att standardmontera trepunktsbälte (1959).

Tillverkarna tolkade uppdragen inom ESV-projektet på olika sätt, vilket tydligt framgår av de många exemplen i boken. Dock fanns ramar inom vilka alla måste hålla sig och ett detaljprogram i 82 punkter som måste följas. Många av punkterna blev aldrig verklighet, men en del känner vi igen, bland annat inifrån justerbara ytterbackspeglar.

Två tillverkare sticker ut i samlingen: Volvo med Arne Åsbergs Vesc-projekt och Mercedes med sina experimentbilar, där­ibland ESF som skulle klara en kollision i 80 km/timmen, som hade självpåtagande säkerhetsbälten, ABS-bromsar och fyra krockkuddar. Inte illa för en bil byggd för 40 år sedan!

Kommentarer (1)

Den här artikeln går inte längre att kommentera.

0 Per sida:

Digital prenumeration

Mer från förstasidan

valdtakt
Foto:Øyvind Lund

 Våldtogs – sen hamnade övergreppet på Youtube. ”Hörde mig själv skrika.” 33  11 tweets  22 rekommendationer  0 rekommendationer

 Nätövergrepp tredubblade på ett år. ”Vuxna tenderar att bagatellisera.”

mellon
Foto:AP

 ”Buades när Ryssland fick höga poäng.” Har blivit kutym att bua ut det ryska bidraget i Eurovision. 135  8 tweets  126 rekommendationer  1 rekommendationer

burundi
Foto:Erik Esbjörnsson

 DN i Tanzania. Smittan sprider sig bland strandsatta flyktingar. 24  10 tweets  14 rekommendationer  0 rekommendationer

Annons:

 ”Jag lyssnar på folkets åsikter.” Kallar sig ”Beskyddaren” – har även gett namn åt den nya statyn.

guldstaty
Foto:AFP

 Utvalda riskorn och varmt grisfett. Här är diktatorernas udda matvanor. 112  6 tweets  106 rekommendationer  0 rekommendationer

gud_puff
Foto:Nicklas Thegerström

 Få svenskar kallar sig religiösa. Hur sekulariserade är vi egentligen? 54  13 tweets  40 rekommendationer  1 rekommendationer

Annons:
Annons:

Lokala nyheter

 Uppdatera DN:s app! Få pushnotiser från din ort.
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons: