I BACKSPEGELN

Ett säkert kort från Hisingen

Bild 1 av 3
Sveriges mest kända underbett – Volvo Vesc, experimentbilen som var fylld av säkerhets­lösningar. Den hade bland annat själv­påtagande säkerhetsbälten och nackstöd som automatiskt åkte upp vid en kollision.
Säkert, sa Fiat och hängde på mer plåt och mer skumgummi på en 1500 från 1972.
SSV1 heter denna säkerhetsbil från British Leyland. En MGB GT med periskopbackspegel och punkteringssäkra däck.
  • Skriv ut
  • Öka textstorlekMinska textstorlek
  • Rätta artikeln

Läsarreaktioner

  • 0
  • 0
  • 0
  • 0

Trafiksäkra pionjärer. Här är experimentbilarna som lade grunden till dagens höga krocksäkerhet.

Trafiksäkra pionjärer. Här är experimentbilarna som lade grunden till dagens höga krocksäkerhet.

Volvo Vesc och Mercedes ESF 05 är ett par exempel på alla säkerhetskoncept som världens tillverkare tog fram i början av 1970-talet. Bakgrunden var ett initiativ från det amerikanska transportdepartementet och en kommitté inom försvarsalliansen Nato om att utveckla säkrare bilar. Sverige och en rad and­ra bilproducerande länder deltog i projektet, som kallades ESV, experimental safety vehicle.

För ingenjörerna blev det en spännande och kreativ tid, inte minst på Volvo. Våren 1971 klev dåvarande konstruktionschefen Rolf Mellde in på den unge medarbetaren Arne Åsbergs kontor och frågade:

Annons:

Hur mycket pengar behöver du för att bygga en säkerhetsexperimentbil?

Arne Åsberg hade jobbat på Volvo i endast ett år men hade tidigare erfarenhet av bilsäkerhet på Statens trafiksäkerhetsråd. Nu såg han sin chans:

– Jag högg till med trettio miljoner kronor. Detta var strax före lunch och på eftermiddagen var finansieringen klar.

Historien återges i boken ”Krasch! Drömmen om säkerhetsbilen” av Fredrik Nyblad, bilreporter på tidningen Klassiker.

I den rollen skriver han och kollegerna med känsla om de bilar vi körde och drömde om förr. Många var tekniskt imponerande byggen, andra tidlöst eleganta, men en sak har de gemensamt: usel säkerhet. Det gäller särskilt bilar byggda före 1970-talets mitt.

Men det ansåg man inte då. Nej, felet låg hos föraren. Det var för hög fart eller en alldeles för vansinnig omkörning. Följ reglerna så blir det inga olyckor! 1965 kom en bok i USA som effektivt slog hål på myten om de felfria bilarna. Den hette ”Unsafe at any speed” skriven av juristen Ralph Nader och handlade om Generals Motors modell Chevrolet Corvair, en bil med synnerligen förrädiska vägegenskaper. GM:s första drag blev dock inte att bygga om bilen utan att försöka smutskasta författaren.

Det fanns tillverkare som tidigt förstod vikten av säkerhet. Exempelvis Ford och Nash försökte med säkerhetsbälte som tillval på 50-talet, men intresset var svalt. Volvo blev först i världen med att standardmontera trepunktsbälte (1959).

Tillverkarna tolkade uppdragen inom ESV-projektet på olika sätt, vilket tydligt framgår av de många exemplen i boken. Dock fanns ramar inom vilka alla måste hålla sig och ett detaljprogram i 82 punkter som måste följas. Många av punkterna blev aldrig verklighet, men en del känner vi igen, bland annat inifrån justerbara ytterbackspeglar.

Två tillverkare sticker ut i samlingen: Volvo med Arne Åsbergs Vesc-projekt och Mercedes med sina experimentbilar, där­ibland ESF som skulle klara en kollision i 80 km/timmen, som hade självpåtagande säkerhetsbälten, ABS-bromsar och fyra krockkuddar. Inte illa för en bil byggd för 40 år sedan!

Kommentarer (1)

Den här artikeln går inte längre att kommentera.

0 Per sida:

Digital prenumeration

Mer från förstasidan

everest_1000
Foto:AFP

 Första gruppen framme i Katmandu. Flera kvar högt uppe på berget. 19  3 tweets  16 rekommendationer  0 rekommendationer

 ”Det är bara borta.” Historiska monument reducerade till högar av bråte och tegel. 3  2 tweets  1 rekommendationer  0 rekommendationer

nepal_488
Foto:AFP

 Svenskt sök- och räddningslag skickas till Nepal. MSB har gett klartecken. 44  13 tweets  31 rekommendationer  0 rekommendationer

nepalfiskben1000
Foto:AP

 Se bilder från platsen. Jordskalvet har ödelagt Nepals huvudstad Katmandu. 8  2 tweets  6 rekommendationer  0 rekommendationer

 Dansstilen som Miley Cyrus är känd för uppskattades inte. Tre unga kvinnor döms. 9  8 tweets  1 rekommendationer  0 rekommendationer

twerk
Foto:AP
flyktingar_1000
Foto:AP

 Livsfarlig resa. Världen ser på medan flyktingsmugglare härjar ostört. 110  67 tweets  43 rekommendationer  0 rekommendationer

sara2
Foto:Nicklas Thegerström

 Flyktingen: Färden till Sverige gick via lastbil genom öknen och en överfull pråm över Medelhavet. 28  13 tweets  15 rekommendationer  0 rekommendationer

 Smugglarna: ”Alla säger att jag låter för många gå ombord.” 8  2 tweets  6 rekommendationer  0 rekommendationer

 Gränspoliserna: Behövs närvaro av utländska trupper i Libyen. 5  2 tweets  3 rekommendationer  0 rekommendationer

Annons:
deklaration_1000
Foto:TT

 Sista dagen att deklarera närmar sig. Så kan du få mer pengar tillbaka. 35  5 tweets  30 rekommendationer  0 rekommendationer

 DN:s Maria Crofts. Har blivit allt enklare att deklarera och blir ännu lättare för ännu fler framöver.

Maria-Crofts-288-DN
Foto:DN

Har du deklarerat?

vag
Foto:Alamy

 Kommunalråd: ”Vi behöver hjälp.” Så försöker man stoppa utvecklingen som hotar bostäder.

Annons:
Annons:

Så får du DN:s flash

 Missa inga nyheter. DN:s app ger dig senaste nytt.
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons: