I BACKSPEGELN

Ett säkert kort från Hisingen

Bild 1 av 3
Sveriges mest kända underbett – Volvo Vesc, experimentbilen som var fylld av säkerhets­lösningar. Den hade bland annat själv­påtagande säkerhetsbälten och nackstöd som automatiskt åkte upp vid en kollision.
Säkert, sa Fiat och hängde på mer plåt och mer skumgummi på en 1500 från 1972.
SSV1 heter denna säkerhetsbil från British Leyland. En MGB GT med periskopbackspegel och punkteringssäkra däck.
  • Skriv ut
  • Öka textstorlekMinska textstorlek
  • Rätta artikeln

Läsarreaktioner

Trafiksäkra pionjärer. Här är experimentbilarna som lade grunden till dagens höga krocksäkerhet.

Trafiksäkra pionjärer. Här är experimentbilarna som lade grunden till dagens höga krocksäkerhet.

Volvo Vesc och Mercedes ESF 05 är ett par exempel på alla säkerhetskoncept som världens tillverkare tog fram i början av 1970-talet. Bakgrunden var ett initiativ från det amerikanska transportdepartementet och en kommitté inom försvarsalliansen Nato om att utveckla säkrare bilar. Sverige och en rad and­ra bilproducerande länder deltog i projektet, som kallades ESV, experimental safety vehicle.

För ingenjörerna blev det en spännande och kreativ tid, inte minst på Volvo. Våren 1971 klev dåvarande konstruktionschefen Rolf Mellde in på den unge medarbetaren Arne Åsbergs kontor och frågade:

Annons:

Hur mycket pengar behöver du för att bygga en säkerhetsexperimentbil?

Arne Åsberg hade jobbat på Volvo i endast ett år men hade tidigare erfarenhet av bilsäkerhet på Statens trafiksäkerhetsråd. Nu såg han sin chans:

– Jag högg till med trettio miljoner kronor. Detta var strax före lunch och på eftermiddagen var finansieringen klar.

Historien återges i boken ”Krasch! Drömmen om säkerhetsbilen” av Fredrik Nyblad, bilreporter på tidningen Klassiker.

I den rollen skriver han och kollegerna med känsla om de bilar vi körde och drömde om förr. Många var tekniskt imponerande byggen, andra tidlöst eleganta, men en sak har de gemensamt: usel säkerhet. Det gäller särskilt bilar byggda före 1970-talets mitt.

Men det ansåg man inte då. Nej, felet låg hos föraren. Det var för hög fart eller en alldeles för vansinnig omkörning. Följ reglerna så blir det inga olyckor! 1965 kom en bok i USA som effektivt slog hål på myten om de felfria bilarna. Den hette ”Unsafe at any speed” skriven av juristen Ralph Nader och handlade om Generals Motors modell Chevrolet Corvair, en bil med synnerligen förrädiska vägegenskaper. GM:s första drag blev dock inte att bygga om bilen utan att försöka smutskasta författaren.

Det fanns tillverkare som tidigt förstod vikten av säkerhet. Exempelvis Ford och Nash försökte med säkerhetsbälte som tillval på 50-talet, men intresset var svalt. Volvo blev först i världen med att standardmontera trepunktsbälte (1959).

Tillverkarna tolkade uppdragen inom ESV-projektet på olika sätt, vilket tydligt framgår av de många exemplen i boken. Dock fanns ramar inom vilka alla måste hålla sig och ett detaljprogram i 82 punkter som måste följas. Många av punkterna blev aldrig verklighet, men en del känner vi igen, bland annat inifrån justerbara ytterbackspeglar.

Två tillverkare sticker ut i samlingen: Volvo med Arne Åsbergs Vesc-projekt och Mercedes med sina experimentbilar, där­ibland ESF som skulle klara en kollision i 80 km/timmen, som hade självpåtagande säkerhetsbälten, ABS-bromsar och fyra krockkuddar. Inte illa för en bil byggd för 40 år sedan!

0 . Per sida:

(Vad ar Twingly?)

Visar 1-10 (av totalt 1).

Andra har läst

Mer från förstasidan

 Våldsamt tillslag. Besökare som rökte och drack öl – hund på golvet. 24  3 tweets  21 rekommendationer  0 rekommendationer

Ebola-500
Foto:TT Demonstration av hur man förflyttar en ebolasmittad patient.

 ”Ingen medicinsk information.” Sade nej till misstänkt ebolasmittad. 17  9 tweets  6 rekommendationer  2 rekommendationer

 Vaccin väntas klart 2015. Men smittan nått ett sjätte afrikanskt land.

 Oro i New York efter ebolafall. Första fallet på torsdagen. 3  1 tweets  2 rekommendationer  0 rekommendationer

Testa hur bra koll du har på veckans nyhetshändelser – och utmana dina vänner.  Nutidstestet v 43. 13  2 tweets  11 rekommendationer  0 rekommendationer

Annons:

 Ministrarnas resultat. Vem fick 0,7 och vem fick 2,0?

 Utbildningsministern fick 2,0. Gustav Fridolins bästa tips.

Annons:
Annons:
Annons:
Annons:

Spara 498 kr!

 Läs DN digitalt – var, när och hur du vill.

Läs dagens tidning

 Ny form. Nu är det lättare att läsa tidningen digitalt!
Annons:

DN PÅ AGENDAN

Annons:
Annons:
Annons: