Mitt DN
logo-woman
välkommen
Vill du göra adressändring, göra uppehåll eller anmäla utebliven tidning?
Mina bokmärken
Skribenter jag följer
Mina bokmärken
Det är lite ensamt här inne

Klicka på bokmärkessymbolen vid artikeln för att spara i denna lista

Ta bort markerade
Avbryt
Vill du ta bort markerade bokmärken?
Avbryt

Högoktanigt om soppatorsk

Bokmärk artikel
  • Skriv ut
  • Öka textstorlekMinska textstorlek
  • Rätta artikeln

Läsarreaktioner

  • 0
  • 0
  • 0
  • 0
Bild 1 av 3
Henrik...
...och Therese Nerlund har skrivit om bensinmackens uppgång och fall.

"I backspegeln" Tankvärt. BP, Gulf, IC, Koppartrans, Nynäs och Texaco är några exempel på bränslekedjor som avdunstat i Sverige. Nu finns historien om dem i en bok rik på strama bilder av ödslighet.

Tankvärt. BP, Gulf, IC, Koppartrans, Nynäs och Texaco är några exempel på bränslekedjor som avdunstat i Sverige. Nu finns historien om dem i en bok rik på strama bilder av ödslighet.

Omslaget visar två gula, lätt rostangripa pumpar med bensinkvaliteterna Premium och Regular. Loggan med den eldsprutande gripen säger att det är en gammal Koppartrans-mack. Den tidens pumpar visade volymen tankad bensin analogt, som på en klocka. En stor minutvisare snurrade och gav ifrån sig ett tydligt pling. En liter 40 öre, pling, två liter 80 öre, pling. Full tank 16 kronor, pling. Det var tider det.

Mackföreståndaren var ofta elegant klädd i kedjans uniform, alltid redo att tvätta rutorna och säga tack och välkommen åter med en käck honnör! Så vill nog många av oss minnas att det var. Bättre, billigare och mindre stressigt. En mack i varje hörn av landet, enbart Gulf hade över 4 000 stationer under guldåren.

Annons:

Macken blev den naturliga samlingspunkten där land och stad möttes, där hög och låg köade för samma varor, precis som på systemet. Den betydde också mer än vi då kunde ana för arktitekturen. Författarna Henrik och Therese Nerlund menar att mackarnas många gånger så tydliga stilbrott banade väg för funkisen även i glesbygden.

I dag klagar branschen på millimetertunna marginaler och har därför flyttat fokus till korv, lotter och livsmedel. Tanka får du göra själv! Reservdelar? Nej, men vi har färska wienerbröd!

Skiftet är inte så konstigt. Hur ska branschen se något ljus när rege­ringen vill avskaffa fossildrivna bilar till år 2030? Etanol? Knappast, morgondagens bilar ska tankas från två hål i väggen.

En del skyller mackdöden på pumplagen, som tvingar mack­ägare som säljer en viss volym per år att också erbjuda etanol eller biogas. Men sanningen är att pumplagen inte orsakat någon mackdöd, bara förstärkt processen. Under de senaste 25 åren har över 1 000 mackar lagts ned. Om något år har ytterligare tusen försvunnit, menar författarna och konstaterar att ”aldrig tidigare har nedläggningstakten varit så hög”.

De korta texterna är återhållsamma. Många av bilderna kusligt avskalade, tomma på energi, kraft och rörelse. Det är torrt i tanken, minutvisaren har stannat, plingen tystnat.

Kommentarer (0)

Den här artikeln går inte längre att kommentera.

0 Per sida:

Digital prenumeration

Mer från förstasidan

 Trångboddhet och väntan. Redan lika många anmälningar som hela fjolåret. 15  10 tweets  4 rekommendationer  1 rekommendationer

issam
Foto:Lisa Mattisson

 Tio månader på asylboende. ”Känns som om jag är hundra år gammal.” 6  2 tweets  3 rekommendationer  1 rekommendationer

 Croneman: Tyvärr blir ju alla en del av samma hyckleri, media, idrottare, arrangörer och byråkrater. 2  1 tweets  1 rekommendationer  0 rekommendationer

croneman-288
Foto:DN
Annons:
chilepuff
Foto:Daniel Nilsson

 Protestkultur. Kampen mellan demonstranter och polis är som en ritual. 32  2 tweets  29 rekommendationer  1 rekommendationer

Annons:
Annons:

Full koll i sommar

 Skaffa DN:s app! Massor av läsning hela sommaren.
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons: