Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt bokmärka artiklar.

Motor

Lasse Swärd: Det finns inga bilar som är BRA för miljön!

Det är hög tid att skrota uttrycket miljöbil! Det leder tankarna fel och borde aldrig ha tillåtits. Flera biltillverkare har tvingats backa från reklambudskap om att deras bilar skulle vara gröna. Det gäller Mercedes, som förlorade i Marknadsdomstolen mot KO,

Konsumentombudsmannen, om uttrycken ”miljövänlig” och ”bra för miljön”. Tidigare har Ford och Saab råkat ut för liknande bakslag.

Marknadsföring ska följa god marknadsföringssed. Särskilt känsligt blir det om man ger produkter miljöegenskaper som är svåra att mäta.

Ingen kan visa att en bil är miljövänlig. Där­emot kan den ha större eller mindre miljöpåverkan. En stor och törstig bil är värre för miljön än en mindre och snålare, men även den mindre är en belastning. Det finns heller inga miljöbränslen. Bensin och diesel är skadligare än etanol och biogas, men även alternativa bränslen frestar på miljön i varierande grad, beroende på råvara och produktionssätt. Att binda samman bil och bränsle med ordet miljö ger en känsla av att bilen har något slags naturläkande egenskaper, att dess blotta existens bidrar till att återställa jordens obalanser.

Regeringen går ännu längre med pr-uttrycket supermiljöbil. Det är inte bara extra värdeladdat som ord, utan också bokstavligen; köpare av en sådan bil får 40 000 kronor i statlig bonus.
Smaka på ordet igen. Supermiljöbil. Vad är det regeringen vill att vi ska se framför oss? En farkost som svischar fram i ett elektriskt moln av elixir som helar universum?

Jag har kört en supermiljöbil i 2 300 mil och kan försäkra att den sliter på vägarna och konkurrerar om utrymmet i städerna precis som andra bilar. Den går på fossil bensin oftare än den borde eftersom det är så svårt att tanka el. Batterierna innehåller sällsynta jordartsmetaller. Det går åt stora mängder fossil energi att tillverka bilen och att transportera den över världshaven.

Den är betydligt energieffektivare än en vanlig bil. Det är bra och det har vi lyft fram i flera tester, men den är varken grön eller super.