Motor

Se upp för uppstickare som Tesla

De senaste dagarna har jag växlat mellan Volvos grönaste bil V60 laddhybrid och Teslas vassaste Model S.

När jag summerar intrycken drar jag mig till minnes första gången jag fick se en Iphone. Det skedde under en provkörning på Island. En kollega visade hur lätt man kunde navigera på sidorna, hur man med bara fingrarna kunde zooma in på en bild. Plötsligt kändes min Nokia med fysiska knappar hopplöst föråldrad med ett gränssnitt utformat av nördiga ingenjörer.

Visserligen hade varje Nokiageneration blivit lite bättre, och i sanningens namn trivdes jag med min E71. Men avståndet till denna nyskapande Iphone kändes plötsligt avgrundsdjupt. Detta var något helt nytt, till på köpet av en aktör som kom från ingenstans.

Är Tesla, den amerikanska uppstickaren med bas i Kalifornien – precis som Apple – på väg att göra samma sak med bilindustrin, en bransch fast i fossila rötter, så misstänksam mot allt som inte luktar bensin?

Jag kör värstingversionen av Teslan med 772 hästkrafter. Volvon har en diesel på 215 och en elmotor på 70 hästkrafter. Teslan klarar 0–100 km/tim på 3 sekunder, Volvon 6,2 sekunder. Teslan fick det högsta krockbetyg i USA som någon bil någonsin fått.

Teslan får trådlösa uppdateringar av programvaran direkt till bilen. Volvon måste in på verkstad. Teslan ger inga avgaser och släpper ut noll gram koldioxid, Volvon cirka 160 gram per kilometer i avgaserna när dieseln driver bilen och skapar motorbuller.

Volvo har gjort bilar sedan 1927. Tesla bildades 2003. Deras första egna bil, Model S, kom 2012. Hur är det möjligt att ett så ungt företag kan ta fram något så komplicerat som en supersportbil – och på punkt efter punkt göra den bättre än vad de etablerade tillverkarna klarar?

Visst, jämförelsen med Volvon haltar lite eftersom Teslan är en elbil och Volvo en blandning av el och dieselmotorteknik. Men ändå – den visar hur snabbt spelplanen kan ändras om man inte ser upp.

Grönt ljus.

Designpris till Mazda RX-Vision.