Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt bokmärka artiklar.

Motor

LED-ljus ger mindre utsläpp

Om vi hade nya, energieffektiva diodlampor i stället för de lampor vi har i dagens bilar skulle vi spara 90.000 ton koldioxid i utsläpp per år i Sverige.

Detta slår webbsajten carwinism.se fast efter att ha gjort en beräkning av hur mycket koldioxidutsläpp som skulle undvikas om man monterade LED-lampor i bilarna. LED står för Light Emitting Diode och tekniken uppfanns redan i mitten på 1920-talet. Den används i dag till allt från trafikljus och pannlampor till Nintendo Wii:s handkontroller.

Bilindustrin har länge använt LED-ljus, främst för indikatorlampor i instrumentpaneler, men sedan några år tillbaka används det även som bakljus med rött och gult ljus. Det vita ljuset har varit svårare att få fram och har därför varit förbjudet som huvudstrålkastare.



Halvljuset på vanliga halogenlampor står för 0,8 procent av bilens bränsleförbrukning medan LED-lampor endast skulle kräva 0,1 procent. Halogenlamporna orsakar cirka 100.000 ton koldioxidutsläpp årligen. Om hela den svenska bilflottan uteslutande skulle använda LED-ljus i stället skulle strålkastarna stå för 10.000 ton av koldioxidutsläppen. Detta skulle alltså innebära en minskning med 90.000 ton per år.

Audi har varit drivande när det gäller att införa LED-teknik i bilarna och 2007 fick man dispens från förbudet mot full LED-belysning då modellen R8 lanserades. Den 11 juli 2008 upphävdes förbudet totalt vilket nu öppnar dörrarna för samtliga biltillverkare att successivt byta ut halogentekniken till LED.