Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt bokmärka artiklar.

Hej !
Mitt DN Ämnen jag följer Sparade artiklar Kundservice Logga ut
Nyheter

Ägare utan stöldskydd vid provkörning av mc

Att låna ut motorcykeln för provkörning kan vara ett riskmoment för den som vill sälja sitt fordon.
Att låna ut motorcykeln för provkörning kan vara ett riskmoment för den som vill sälja sitt fordon. Foto: Eva Tedesjö

Det är besvärligt att sälja sin motorcykel privat. De allra flesta som kan tänka sig köpa vill provköra. Och om någon oärlig försvinner med hojen blir man som ägare utan ersättning.

Sven-Erik Öberg berättar att han annonserat ut sin stora skoter, en Honda Silver Wing 600 från 2001, på Blocket eftersom han efter köp av en motorcykel inte längre hade användning för skotern. Välvårdad och fin som den var väntade han sig 20.000 kronor i köpeskilling.

Omgående fick han både mejl och telefonsvar.

– Han som ringde ville komma och titta dagen efter.

En ung trevlig man kom med buss.

– Jag hämtade honom med bil vid Frölunda torg, fortsätter han.

Den eventuelle köparen ville provköra. Den började först på parkeringen och därefter på småvägar. Sven-Erik Öberg följde med på motorcykeln. Men då han inte var riktigt skyddsklädd ville han inte följa med när provkörningen skulle fortsätta på stora trafikleder. De kom överens om att mötas senare... men...

– Han kom inte tillbaka.

Kollade du hans körkort före provkörningen?

– Jag gjorde inte det.

Polisanmälan resulterade i att en 22-årig man ska kunna lagföras och att Sven-Erik Öberg fick tillbaka sin skoter. Men i vilket skick!

– Den är fördärvad.

Trots att skotern stals med nyckel har tändningslåset förstörts, likaså kåporna på båda sidor, centralstödet saknas och motorn läcker olja. Han gör bedömningen att det inte lönar sig att reparera skotern.

Får du någon ersättning från försäkringsbolaget?

– Nej. De säger att det klassificeras som förskingringsbrott och då gäller inte försäkringen.

Försäkringsbolaget Svedea varnar för att släppa i väg motorcyklar till provkörning fast det nästan är ett måste vid försäljning. Få köpare vill slå till på något de inte har provkört.

Varje år byter cirka 65.000 motor­cyklar ägare, enligt Svedea. I skrivande stund finns över 20.000 till salu på Blocket.

Så här skriver Svedea: ”... just provkörningen är en riskfaktor vid privat försäljning eftersom motorcykelns stöldförsäkring inte täcker förskingring, det vill säga om någon som lånat mc:n inte återvänder med den.”

– Som säljare bör man vara försiktig med att lämna ut sin hoj. Att ta ett körkort i pant räcker inte långt då det kan vara förfalskat. Be i stället om att få hela eller en stor del av köpsumman innan provkörningen och om möjligt se till att den sker på inhägnat område. Även om man är mån om att få mc:n såld så gäller det att vara försiktig när man låter folk provköra. Känner man sig osäker kan det vara bättre att prata med en lokal mc-handlare och få hjälp att sälja motorcykeln den vägen. säger Olle Molin, produktchef mc-försäkring på Svedea.

Hur gör då den professionella ­mc-handeln?

Jimmy Beckman, försäljare hos Stockholms mc-varuhus, bekräftar att det är så gott som tvingande för handeln vid försäljning att erbjuda provkörning.

– Vi brukar behålla körkortet från den som provkör.

Och det har gått bra?

– Vi har inte råkat ut för något.

Jimmy Beckman uppskattar att det här är ett större problem vid privatköp än för mc-handeln.

Sven-Erik Öberg:

– Jag skulle själv aldrig köpa ett fordon utan att få provköra först.