Nyheter

Allt fler missnöjda med husbilsköpet

Misslyckade husbilsköp har medfört rekordmånga anmälningar till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) under 2014.

Under 2014 inkom 49 anmälningar vilket kan jämföras med 24 året innan. Bland anmälningarna finns helt nya husbilar med massvis av fel, likväl som begagnade husbilar med felaktig mätarställning, fuktskadade husbilar med mera.

Det är en dyster läsning. Kunderna bollas många gånger mellan återförsäljare och tillverkare utan att det blir någon ordning på husbilarna.

DN har nyligen berättat om två fall där missnöjda husbilsköpare vänt sig till ARN re­spektive advokat för att få rätt mot säljarna.

Här är några fler exempel:

En man köper våren 2014 en ny Kabe 810 LT. Husbilen visar sig vara ett riktigt måndagsexemplar. Färskvattenpumpen är felmonterad, värmesystemet är felmonterat och saknar backventil, duschpump saknas. Värmesystemet läcker ut litervis med glykol. Det tar otaliga verkstadsbesök hos både tillverkaren i Tenhult och återförsäljaren Caravanhallen i Haninge innan det uppenbaras att det finns en spricka i värmesystemet. Nio månader med elva verkstadsbesök gör att kunden inte kan använda husbilen som tänkt. Ärendet väntar på beslut.

Ett par köper en begagnad husbil hos Tolurent, ett företag som säljer campingfordon, i Grums. En LMC Liberty från 2006 som uppges har rullat 5 400 mil. Köparna hittar snart elva fel på bilen. Och än värre; det visar sig att den rullat över 13 500 mil. Köparna kräver att köpet hävs. Tolurent motsätter sig detta. ARN:s beslut blir att köpet ska hävas och att köparna ska återfå sina 349 000 kronor. Men kravet på ersättning för en förstörd semester avvisas.

Ett par köper en Fiat LMC Liberty 566 från 1993 av Zäta Caravan i Genevad. Vid provkörning undrar den kvinnliga föraren över att femmans växel är så svår att få i och får till svar att det ”krävs visst krafttag”. Vid första turen med bilen slutade femmans växel att fungera. Fel på koppling, urtrampningslager och femmans växel konstateras på verkstad. Zäta Caravan vägrar åtgärda felet och köparen kräver att köpet hävs. ARN bifaller och beslutar om hävning.

En man köper en Dethleff av årsmodell 2012 av Yali, Göteborg. Bilen uppges ha rullat 1 900 mil. En kontroll av husbilens databox visar att den rullat mer än tre gånger så långt nästan 5 900 mil. ARN:s beslut blir att säljaren ska kompensera köparen med 40 000 kronor.

En kvinna köper en Kabe 740 LXL, årsmodell 2012 av Östgöta Camping i Mantorp. Bilen visar sig ha 13 olika fel. De flesta åtgärdas av säljaren och tillverkaren. Bland annat byte av toalett, installerande av backventiler för spillvattnet, byte av lås till bagageluckan på höger sida medan kunden själv lagat en del fel. Hon kräver skadestånd och ersättning för att bilen tillbringat 28 veckor på verkstad samt hävning av köpet. ARN beslutar endast att av resterande fel ska Östgöta Camping åtgärda att bagageluckan på vänster sida inte går att öppna. Därutöver ska säljaren betala ersättning för 13 resor tur och retur samt 10 enkelresor med 11 489 kronor.

Fråga & svar. Tomas Haglund, ordförande för Husvagnsbranschens riksförbund, HRF

Vad ska man säga om de många anmälningarna till ARN?

– Det kan jag inte svara på. Det kan finnas många orsaker.

Varför ökar anmälningarna?

– Det säljs många husbilar. Många kunder är nya användare som inte tidigare haft ett fritidsfordon.

Vad kan branschen göra bättre?

– Vi har länge pratat om att erbjuda våra medlemmar en utbildning. Det finns ärenden som kunnat hanteras bättre. Men man ska också komma ihåg att många företag står utanför vår organisation.

Är husbilskunder mer kritiska?

– Husbilskunderna skiljer sig från husvagnskunderna som kanske många gånger vuxit upp med den typen av fordon. Det är något som brister i kommunikationen mellan säljare och köpare.

Finns det standardiserade rutiner för hur man tar hand om missnöjda kunder?

– Nej, det finns inga regler för hur det ska hanteras. Men frågan är väckt. Det är en omogen och spretig bransch.

Fotnot: HRF organiserar företag med anknytning till mobilt boende.

Fakta:

Sålda husbilar i Sverige

2009 2 363

2010 3 068

2011 3 735

2012 3 598

2013 3 519

2014* 3 439

*Till och med september

Källa: Husvagnsbranschens riksförbund

Rättelse 2015-01-02 11:51
Husbilen som har rullat 5 900 mil uppgavs hade fått fel siffra i en tidigare version av texten.