Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt bokmärka artiklar.

Motor

Sju saker du behöver tänka på om du ska köpa ny bil

Foto: TT

Köpa ny bil? Här är några snabba råd inför inköpsbeslutet.

1) Ny bil eller begagnad? Eller kanske behövs ingen bil överhuvud taget? Kanske blir det billigare med hyrbil de gånger det uppstår bilbehov? Fördelarna med en ny bil är uppenbara: oanvänd och med omfattande garantier. Nackdelen är den snabba värdeminskningen typ hälften på tre år. En annan fråga är köp eller abonnemang/prenumeration/leasing? Det varierar stort mellan ålder, ekonomisk situation med mera. Kolla! För en ung person kanske en prenumeration där försäkring ingår blir en bättre affär än köp och eget tecknande av försäkring.
Men bästa bilaffären gör troligen den som köper en tre år gammal bil...

2) Vad för bil behöver jag? De flesta köper bil efter när de behöver en maximalt stor bil för typ fjällresa eller sommarens bilsemester. Kanske är det bättre att köpa en mindre bil och hyra den stora bilen de få gånger den behövs?
Det är min erfarenhet att det här är den svåraste frågan. Kanske döljs bakom nyttoaspekten av bil en längtan om ett visst märke och en viss modell. Design och prestanda kan locka. Jag tycker det är helt okej... men det är viktigt att man är medveten själv om varför man gör olika saker – som att köpa en ny finbil med stor prislapp.
Bilar kan man också köpa för att de är ett verktyg för en spännande fritid. De kanske ska användas som vederkvickelse? Tänk på sportiga bilar, öppna bilar, kompetenta terrängbilar eller något annat där inte ekonomiaspekten kommer först. Fundera på om det är värt nöjet också när amortering, skatt och försäkring ska betalas?
Vad man än beslutar; före köp: räkna, räkna, räkna! Vad kommer det att kosta under den tid bilen ska ägas?

3) Ska det köpas ny bil. Kolla utbud och eventuella kampanjer. I DN Motor finns varje lördag ett stort utbud annonser som visar nya bilar till olika extrapriser och/eller med tillvalspaket som blivit gratis eller förmånligt prissatta. Tänk på att det är stor skillnad på nybilsgarantins längd. Det kan också vara så att service ingår i priset under några år i början av bilens livslängd.

4) Vilket bilmärke ska man välja? Omöjligt att svara på eftersom design brukar var det som främst säljer bilar - och skönheten ligger i betraktarens ögon.
Men annat går att kontrollera. Köp en säker bil! På Euro-Ncaps hemsida finns modellerna listade. På försäkringsbolaget Folksams hemsida finns bra listor över både säkra och bränslesnåla bilar.
Säkerheten är viktig. Tänk på att den vanligaste skadan är pisksnärtskada som uppstår främst vid påkörning bakifrån. Ett gott nackskydd kan vara skillnaden mellan hälsa eller livslångt lidande.

5) Kan man köpa begagnad bil av vem som helst? Visst om det är någon Du litar på. Annars skulle jag inte göra det. Köp av privatperson kräver omfattande kontroller som få orkar göra; typ om det är ett krockat vrak som gjorts säljbart. Kolla i alla fall vem som äger bilen. Försök få med någon bilkunnig person som kan kolla allt som skick, funktion, däck, service med mera. Glöm inte att i Sverige behövs både sommar- och vinterdäck.
Den förnuftige köparen av begagnad bil, som inte råkar känna någon som ska sälja sin bil, bör vända sig till en MRF-ansluten bilhandlare. Prisnivåer är lätt att kontrollera på nätet. Men kom ihåg att det är utbudspriser – inte avslutspriser (annat än hos auktionsföretag). Det är aldrig fel att artigt fråga om det går att komma ned lite i pris.
 
6) Finansiering? Tänk på att det ofta görs två affärer hos bilhandlaren: först bilen sedan finanseringen av densamma. Kolla och jämför. Kanske går det att låna på egna bostaden och få bättre villkor? Kanske finns ett medlemslån hos fackföreningen som ger bättre räntevillkor? Kanske är man med i någon förening som har rabatt hos någon bank?

7) Klar med köpet. Investeringen är gjord. Nu ska den vårdas. Ta hand om bilen. Tänk på att den en dag ska säljas vidare – då blir det svårt med en inrökt och vanvårdad bil. Ge bilen service på en riktig verkstad. Skydda och vårda klädsel och interiör. Behandla eventuella yttre skador. Känns det jobbigt med städningen (?), gör då en riktig rekonditionering hos professionell bilvårdare.