Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt bokmärka artiklar.

Hej !
Mitt DN Ämnen jag följer Sparade artiklar Kundservice Logga ut
Motor

Tänk på procenten när du tankar grönt

Foto: D. Hurst/Alamy
Det pågår en hård kamp om de bilägare med dieslar som vill minska sina utsläpp av fossil koldioxid. Tre av de stora bolagen erbjuder dieselbränslen med en högre andel inblandning av biodrivmedel.

De nya dieseloljorna har olika sammansättning. Hos Statoil som är senast ut på marknaden med Diesel+ består den av 15 procent HVO-diesel gjord av vegetabiliska oljor, dock ej palmolja, och 7 procent Fame som blandats med vanlig diesel.

HVO och Fame är båda bio­baserade men framtagna med olika slags processer. Preem har kokat ihop 7 procent Fame och 23 procent HVO-diesel med ursprung i tallolja som uppstår som en restprodukt i skogsindustrin.

OK-Q8 uppger att 7 procent RME  blandats med 20 procent HVO-diesel med ursprung i rapsolja och slaktavfall.

Varför kan man blanda i mer HVO än Fame i dieseln?

– HVO är kemiskt identisk med fossil diesel, svarar Ebba Tamm, bränslespecialist hos Svenska Petroleum och biodrivmedelsinstitutet (SPBI) som försäkrar att det är ett biobränsle som ingen behöver oroa sig för.

– Fame har en gräns i bränsle­kvalitetsdirektivet som säger maximalt sju procents inblandning, fortsätter hon.

Landets bilägare undrar så klart, vågar jag köra bilen på de här bränslena?

– Ja, det kan man, svarar Anders Norén, teknisk chef hos bilbranschens organisation Bil Sweden.

– De uppfyller specifikationerna för diesel, försäkrar han.

Både OK-Q8 och Statoil utlovar till och med bättre kallstartsegenskaper, gasrespons och mjukare gång med de nya bränslena.

Bolagen utlovar också minskade utsläpp av fossil koldioxid enligt uppgift här intill. Dessutom uppges de nya bränslena vara mindre hälsofarliga än vanlig diesel.

Finns då någon oberoende utredning som styrker bolagens uppgifter?

– Det finns ingen utvärdering än såvitt jag känner till, svarar Magnus Lindgren, utredare hos Trafikverket, som menar att det vore en intressant men dyrbar utredning att göra.

– Klimatreduktionen beror på både produktionsprocessen och vilka råvaror som används, fortsätter han.

Andra hälsoeffekter då?

– Det finns en stor sannolikhet för att de är mindre toxiska (giftiga DN:s anm) än vanlig diesel. Teoretiskt borde det stämma, tror Magnus Lindgren.

Den vanliga dieseln som säljs i Sverige har annars antingen 5 eller 7 procents (maximalt tillåten) inblandning av Fame. Det går också för andra användare än sådana som tankar vid pump att beställa och köra på ren diesel utan biobränsleinblandning.

För dem som har för detta särskilt anpassade dieselbilar finns ett helt biobaserat bränsle, RME, att tanka.

Enbart HVO-oljor skulle i teorin också kunna framställas och användas som drivmedel utan inblandning av vanlig fossil diesel. Det som styr på längre sikt är den bristande tillgången på lämplig råvara.

Biobränslen kan komplettera men inte ersätta fossil diesel.

En annan svårighet är osäkerheten om vad staten i framtiden vill med biodrivmedlen. I dagsläget gäller skattebefrielsen upp till 5 procents inblandning av Fame och upp till 15 procent av HVO. Frågan utreds.

”Biodrivmedelsbranschen lever i total ovisshet om vad som ska hända på ett par års sikt. De stora frågorna har lagts i utredningar, och företagen får leva med tillfälliga lösningar. Regeringen föredrar att kvotera, medan branschen helst vill ha fortsatt skattebefrielse, ett system som hittills fungerat bra. Rege­ringen verkar mest vara intresserad av att skydda inkomsterna till statskassan, inte av att skydda klimatet.” Den bistra kommentaren till statsbudgeten för 2013 levererade Lena Dahlman, drivmedelsexpert hos Svebio som är bioenergiföretagens organisation.

OK-Q8 Produkt: Diesel Bio+. Bolag:

OK-Q8

Produkt: Diesel Bio+.

Bolag: OK-Q8.

Innehåll: 27 procent biodrivmedel, 73 procent fossil diesel.

Klimatpåverkan: 21,5 procents lägre utsläpp av fossil koldioxid jämfört med 100 procent fossil diesel.

Vinterkvalitet: Samma som ovan.

Källa: OK-Q8.

Preem

Produkt: Evolution Diesel.

Bolag: Preem.

Innehåll: 30 procent biodrivmedel, 70 procent fossil diesel.

Klimatpåverkan: 25 procent lägre utsläpp av fossil koldioxid jämfört med 100 procent fossil diesel.

Vinterkvalitet: 10 procent biodrivmedel, 90 procent fossil diesel.

Klimatpåverkan: 6 procent lägre utsläpp av fossil koldioxid jämfört med 100 procent fossil diesel.

Källa: Preem.

Statoil

Produkt: Diesel+.

Bolag: Statoil.

Innehåll: 22 procents biodrivmedel, 78 procent fossil diesel.

Klimatpåverkan: 15 procent lägre utsläpp av fossil koldioxid jämfört med 100 procent fossil diesel.

Vinterkvalitet: Samma som ovan.

Källa: Statoil.

HVO är en förkortning för hydrerade

HVO är en förkortning för hydrerade växtoljor. De framställs genom en annan process än Fame, som är en förkortning för fettsyrametylestrar. RME är förkortningen för rapsmetylester som är en rapsbaserad form av Fame.

5,3  miljarder liter diesel såldes i Sverige i fjol. Det var en ökning med drygt 3 procent jämfört med 2010.

Talloljan gav rubriker. Andelen förnybart i fossil diesel har ökat relativt kraftigt på senare år. Mest uppmärksamhet har Preems satsning på tallolja fått. På sikt kan DME, dimetyleter, ersätta den fossila dieseln i tunga transporter. DME kan framställas genom förgasning av biomassa.

Talloljediesel, som Preem framställer, räknas till andra generationen biodrivmedel. Dit hör också metanol (träsprit) och dme, dimetyleter, gjord genom förgasning.