Hyundai

Bilen som bara släpper ut ånga

Bild 1 av 4
Eldrift med vätgas och bränsle­celler är framtiden, menar ­Hyundai. Denna version klarar drygt 50 mil på en tank med sex kilo komprimerad vätgas. Foto: Lasse Swärd
Vätgasbilen bygger på den populära suven ix35. Foto: Lasse Swärd
Elmotorn driver på framhjulen och ger 300 newtonmeter. Foto: Lasse Swärd
Hyundai lovar serieproduktion från år 2015. Foto: Lasse Swärd
  • Skriv ut
  • Öka textstorlekMinska textstorlek
  • Rätta artikeln

Läsarreaktioner

Miljö

Vätgasförbrukning: 0,97 kilo/100 km.

Miljöförmåner: Supermiljöbil, 40 000 kronor i premie, fri fordonsskatt i fem år.

Ekonomi

Pris: Ej prissatt.

Teknik

Elmotor: 136 hk, 300 Nm.

Bränsleceller:100 kW

Batteri: 24 kW litium-polymer

Kraftöverföring: Framhjulsdrift.

Växellåda: Steglös automat.

Prestanda

Toppfart: 160 km/tim.

Acc: 0–100 km/tim 14 sek.

Mått/vikt

Längd/bredd/höjd: 441/182/167 cm.

Plus

Utsläpp, buller, komfort.

Minus

Ytterst få tankställen.

Kortfakta: vätgas

H₂ är den kemiska beteckningen på vätgas. Väte är det vanligaste och det lättaste grundämnet. Vid rumstemperatur och normalt tryck är vätet gasformigt. Energitätheten är hög per massenhet, men låg per volymenhet. Det gör det svårt att lagra och transportera vätgas på ett effektivt sätt. Vanligast är att lagra vätgasen i komprimerad form eller flytande vid –253 grader.

Här är elbilen som inte ger föraren räckviddsångest. Full tank räcker över 50 mil. Ur avgasröret kommer endast vattenånga.

Här är elbilen som inte ger föraren räckviddsångest. Full tank räcker över 50 mil. Ur avgasröret kommer endast vattenånga.

Vi befinner oss i en eldriven Hyundai ix35 med bränsleceller. Platsen är Hyundais Europakontor utanför Frankfurt i Tyskland. Detta är ett av få ställen i Europa där man kan tanka vätgas. Det finns även några få mackar i Danmark och Norge. Och snart också på den svenska västkusten om planerna inom SHHP går i lås. SHHP står för Scandinavian Hydrogen Highway Partnership och består av svenska, norska och danska aktörer som vill lyfta fram vätgas som alternativt transportbränsle.

Inom bilindustrin har det talats om bränsleceller och vätgas i många år. Det ses som den optimala lösningen. Varje gång har man sagt att tekniken slår igenom om tio år.

Annons:

Men nu verkar läget vara ett annat. Hyundai har arbetat med bränsleceller sedan 1998 och anser nu att tekniken är så mogen att serieproduktion kan dra i gång år 2015. Även Mercedes lovar produktion då. Provbilen vi sitter i, ix35, har utsetts av EU-kommissionen i Bryssel till officiell testbänk för vätgasdrift. Omfattande fältprov ska genomföras under året.

– Vi räknar med att massproducera vätgasdrivna bilar från 2015. Men det förutsätter att infrastrukturen byggs ut. Och vi måste få lönsamhet också, annars går det inte, förklarar Jürgen Grimm, chef för utveckling av drivlinor.

Vätgas och bränsleceller låter krångligt, men tänk vanlig elbil så hamnar du nära. Bränsleceller kan liknas vid vanliga batterier, men med en viktig skillnad: de laddas inte upp med en kontakt i väggen. De ”tankas” med vätgas. Den kemiska energin i vätgasen omvandlas till elektricitet genom att man tillför syre. Det finns också bränsle­celler med en så kallad reformer som kan ta emot andra bränslen, som metanol eller DME. Bränslecellen kompletteras med ett batteri, som ger extra kraft vid exempelvis accelerationer.

Ur avgasröret kommer endast vattenånga. Det är en av de stora fördelarna. En annan är att bränslecellen är dubbelt så energieffektiv som en förbränningsmotor. Å and­ra sidan är dagens batterier ännu bättre. Men de har en avgörande nackdel som inte bränslecellerna har: lång laddtid. Åtta timmars laddning av en elbil ger bara runt 10 mils räckvidd i verklig körning.

I Hyundai ix35 tankar du vätgas i komprimerad form i två mittmonterade tankar med en kapacitet på 5,64 kilo. Det är ungefär som att tanka en vanlig gasbil. Räckvidden anges till hela 525 kilometer. Bilen känns lite sävligare än en vanlig ix35, men å andra sidan hörs bara ett svagt vinande ljud när man trampar ner gasen. 0–100 går på 14 sekunder och toppfarten är strypt vid 160 km/timmen. Vem behöver accelerera snabbare eller åka fortare – egentligen?

Köldegenskaperna är kraftigt förbättrade jämfört med tidigare versioner. Bilen ska nu gå att starta ned till minus 25 grader.

Tyst och utsläppsfri körning i en elbil – med en räckvidd som en ”vanlig” bil. Det låter för bra för att vara sant.

Ja, det är det. Fortfarande återstår en hel del hinder. För det förs­ta är vätgas ingen energikälla utan endast bärare av energi, precis som el i väggen. Vätgasen måste framställas på något sätt. I dag görs den i huvudsak av naturgas. Det sker genom så kallad ångreformering. Men vätgas kan framställas ur alla typer av energikällor. Ett hägrande mål är att använda el från sol, vind och vatten för att spjälka upp vatten i vätgas och syre genom elektrolys.

Tyvärr förlorar man rätt mycket energi i varje omvandling, särskilt vid elektrolys. Förluster uppstår också när gasen komprimeras eller kyls ned liksom det uppstår läckage under förvaring.

För att det ska bli några miljövins­ter måste framställning, distribution och användning ske så effektivt som möjligt. Det är samma förhållande som gäller för ful-el och fin-el. En elbil som ”tankas” med kolbaserad el är visserligen tyst och utan lokala utsläpp, men de indirekta utsläppen av koldioxid blir oftast högre än från en snål diesel. Detsamma gäller för fin- och ful-etanol. Alla alternativa drivmedel måste framställas på ett hållbart och kostnadseffektivt sätt.

När vi kör runt i området slås man direkt av hur rätt det känns att åka i en bullerfri bil, för att inte tala om en bil utan lokala avgaser. Om också biltypen är rätt, denna suv-liknande ix35, är en annan sak. Men den känns i alla fall som en riktig bil till skillnad från flera av de elbilar vi hittills sett.

Man kopplar av och koncentrerar sig på körningen, inte på hur snabbt kraften i batteriet sinar.

Du klarar över 50 tysta och lokalt utsläppsfria mil på en tank!

Säg hej då till allt vad räckviddsångest heter!

0 . Per sida:

(Vad ar Twingly?)

Visar 1-10 (av totalt 1).

Andra har läst

Mer från förstasidan

nokia500
Foto:Alamy

 Får nytt namn. Microsoft dumpar det finska varumärket för telefoner. 46  14 tweets  31 rekommendationer  1 rekommendationer

ulveaus244
Foto:Anette Nantell

Därför behövs Vilhelm Mobergs empati mer än någonsin.  Björn Ulveaus på DN Kulturdebatt. 316  40 tweets  276 rekommendationer  0 rekommendationer

Annons:
ottawa3-500
Foto:Reuters

 Soldat sköts ihjäl, en skytt dödad. Inga hot mot parlamentet innan dådet. 99  7 tweets  92 rekommendationer  0 rekommendationer

 Webb-tv. En reporter inne i parlamentsbyggnaden fångade skottlossning på video.

 På grund av attentatet. NHL-hockeymatch ställs in i Ottawa.

ottawafiskben
Foto:AFP, AP, Reuters

 Efter flera dåd. Stora delar av centrala Ottawa är avspärrade.

 Går förbi AIK. ”Bajenstämningen” och den nya arenan förklaringen till Hammarbys publiksuccé. 15  6 tweets  9 rekommendationer  0 rekommendationer

bajen-144
Foto:Bildbyrån
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:

Spara 498 kr!

 Läs DN digitalt – var, när och hur du vill.

Läs dagens tidning

 Ny form. Nu är det lättare att läsa tidningen digitalt!
Annons:

DN PÅ AGENDAN

Annons:
Annons:
Annons: