Peugeot

En favorit i franska valet

Bild 1 av 4
Peugeot 208 i tredörrarsversion vid Cabo da Roca, Kontinental­Europas västligaste plats. Foto: Jacques Wallner
Högt placerade instrument kräver tillvänjning. Foto: Jacques Wallner
Femdörrarsbilen är inte lika snygg! Foto: Jacques Wallner
Större än så här är inte den trecylindriga motorn. Foto: Jacques Wallner
  • Skriv ut
  • Öka textstorlekMinska textstorlek
  • Rätta artikeln

Läsarreaktioner

Miljö

Koldioxidutsläpp: 104 gram/km.

Bränsleförbrukning: 4,5 liter/100 km.

Miljöförmåner: Fri från fordonsskatt i fem år.

Ekonomi

Pris: 134 900 kronor.

Årlig fordonsskatt: 360 kronor.

Servicekostnad 3 år/6 000 mil: 6 861 kronor.

Driftskostnad 2 000 mil/år: 13 932 kronor.

Garantier: Nybil 5 år/10 000 mil, lack 3 år, vagnskada 3 år, rost 12 år, assistans.

Teknik

Motor: Tre cylindrar, 1,2 liter, 82 hk vid 5 750 varv/min, 118 Nm vid 2 750 varv/min.

Drivning: Framhjulsdrift.

Växellåda: Manuell med fem växlar.

Mått/vikt

Längd/bredd/höjd: 396, 174, 147 cm.

Bagagevolym: 285/1 182 liter.

Tjänstevikt: 1 163 kg.

Max. dragvikt: 1 150 kg.

Betyg del för del

Ekonomi: 4

Miljöegenskaper: 4

Utseende/image: 5

Säkerhet: 4

Komfort: 4

Utrymme/last: 3

Köregenskaper: 4

Totalbetyg= 28 av 35

Plus:

Snygg, kul att köra.

Minus:

Instrumenteringen.

Med Peugeot 208 har märket hittat tillbaka till de egenskaper som gjorde 205 och 206 till storsäljare.

Med Peugeot 208 har märket hittat tillbaka till de egenskaper som gjorde 205 och 206 till storsäljare.

Det är sex år sedan jag var i väg och körde den då nya 207-modellen. Större och bättre var budskapet från Peugeot. Men det blev inte så lyckat. Den kom för ”nära” den större 307-modellen. Därför har 208:an återfått dimensioner som mer anknyter till storsäljande gamla favoriter som 205/206 men med oförändrat axelavstånd jämfört med 207.

Bilen kommer med två karosser, som femdörrars eller tredörrars. Redan här måste det till ett val. I Sverige kommer 85 procent av köparna att välja den förstnämnda, tror Peugeot. Jag tror att huvudstadens trendiga kommer att spara 5 000 kronor genom att nöja sig med tre dörrar. Varför? För att den är mycket snyggare, förstås!

Annons:

Nästa val är motor: bensin eller diesel? Det finns fyra bensinare och tre dieslar att välja på. De sistnämnda finns också med mikrohybridteknik och stopp-startsystem. En helt ny trecylindrig bensinmotor är ett fint privatköparalternativ. Jag kör den i det större utförandet 1,2-liter och 82 hästkrafter; ett val som Peugeot Sverige tror kunderna kommer att göra medan den mindre enlitersmotorn främst väntas locka kunder i stat och kommun.

Ibland är det svårt att tänka om. Peugeot har i nya 208 tänkt till på franskt vis om förarmiljön. Instrumenten har flyttats upp och ratten krympts. Resultat? När jag ställer in ratten som jag vill ha den så skyms instrumenten. Jag blir irriterad. Men inser att jag är konservativ och anpassar mig till bilen genom att sänka ratten och vips så ser jag instrumenten. Inte för att det är mycket att se ...

Det görs stort nummer av att bilen går att få med en sjutums bildskärm som manövreras med beröring. Den ingår i de två högre utrustningsnivåer, Active och Allure, som kunderna väntas välja mellan. Där ska de ”unga och moderna” som bilen appellerar till kunna styra musikval, kommunicera med omvärlden med blåtand med mera. För 4 900 kronor extra får man in navigation också.

Med korta överhäng och ett hyggligt chassi ackompanjerat av en elassisterad styrning känns bilen sportig. Men för att få någonting att hända krävs ett idogt växlande och höga varv på den lilla bensinmotorn. Vid vardaglig körning är det bara att peta i femman vi d70 km/tim och rulla på. I svensk motorvägsfart blir det surrigt när varvräknaren parkerar på 3 500 varv/min. Jag kollar förbrukningen: 6,5 liter/100 km. Inte bra kört.

Kanske ska man välja mikrohybriden 1,4 e-Hdi med femstegad automatiserad manuell växellåda (MCP) och utsläpp av ynka 87 gram koldioxid per kilometer? Det kräver 25 000 kronor mer i pris för Blue Lion och tillvänjning av den gummisnoddsliknande MCP-upplevelsen. Släpp av på gasen när bilen vill växla upp så känns det bättre. Men uthärdligt? Aldrig.

0 . Per sida:

(Vad ar Twingly?)

Visar 1-10 (av totalt 1).

Andra har läst

Mer från förstasidan

bat_500
Foto:Nicklas Thegerström

 DN på plats i skärgården. Ubåtsoperationen fortsätter under tisdagen. 4  3 tweets  1 rekommendationer  0 rekommendationer

 DN:s Ewa Stenberg: Ubåtsspaningen kan bli ett trendbrott i svensk försvarspolitik. 22  10 tweets  12 rekommendationer  0 rekommendationer

 Är det ”Nessie”? Svenska ubåtsjakten till åtlöje på sociala medier. 10  1 tweets  9 rekommendationer  0 rekommendationer

ubatsbild-500
Foto:Försvarsmakten

 ”Skulle varit tydligare.” Anders Grenstad till DN om felaktiga uppgifterna.

ubatsbild-144
Foto:Privat

 Bilden fick sin förklaring. ”Helt klart jag som är ute och kör på bilden.” 1490  61 tweets  1429 rekommendationer  0 rekommendationer

 Mystisk man i skärgården. Mannen misstänktes ha koppling till den pågående ubåtsjakten. 106  8 tweets  96 rekommendationer  2 rekommendationer

vadande_144102
Foto:Privat
Författare om likheterna mellan Stalin och Putin

 Rysk författare: Putin är rätt man att dra upp Ryssland ur ruinerna. 23  4 tweets  19 rekommendationer  0 rekommendationer

Annons:
Suhonen144
Foto: Lotta Härdelin

Daniel Suhonen svarar nu på kritiken efter Juholtboken.  Kulturdebatt. 7  1 tweets  5 rekommendationer  1 rekommendationer

 Juholt om boken: Som att slå på gamla blåmärken. 48  4 tweets  44 rekommendationer  0 rekommendationer

 Daniel Suhonen: ”Därför måste jag berätta hela sanningen om S.” 4104  222 tweets  3882 rekommendationer  0 rekommendationer

 Anställd på Kriminalvården. Delade nazistiska inlägg på sin Facebooksida. 4  1 tweets  3 rekommendationer  0 rekommendationer

facebook_144102
Foto:Alamy
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:

Spara 498 kr!

 Läs DN digitalt – var, när och hur du vill.

Läs dagens tidning

 Ny form. Nu är det lättare att läsa tidningen digitalt!
Annons:

DN PÅ AGENDAN

Annons:
Annons:
Annons: