Hitta bästa bilbatteriet

  • Skriv ut
  • Öka textstorlekMinska textstorlek
  • Rätta artikeln

Det skiljer stort mellan olika bilbatteriers förmåga att dra runt startmotorn och få i gång en bil. Testfaktas test av tio olika bilbatterier visar att en del av dessa har svårt att klara bistert vinterväder.

Det skiljer stort mellan olika bilbatteriers förmåga att dra runt startmotorn och få i gång en bil. Testfaktas test av tio olika bilbatterier visar att en del av dessa har svårt att klara bistert vinterväder.

Testfakta bad tidigare i år SP, Sveriges tekniska forskningsinstitut, testa tio olika bilbatterier på den nordiska marknaden för att se hur de presterar i såväl varmt som kallt klimat (publicerat i DN den 31 januari).

I testet valde tillverkarna ut sina batterier själva med utgångspunkt att de skulle passa Sveriges vanligaste bil, Volvo V70.

Resultatet blev då att batterierna i testet hade olika amperetimmar och yttermått, något en del läsare reagerade på. Testet visade dock att ett högt amperetal inte nödvändigtvis innebär ett mer effektivt batteri.

Testfakta följer nu upp med ett nytt test, i vilket samtliga batterier har jämförbara yttermått och samma deklarerade prestanda. Även nu var syftet att låta SP titta på skillnader i hur batterierna presterar i varmt respektive kallt klimat.

Batterierna laddades upp till 100 procent med ett spänningsaggregat och med hjälp av en startmotorsimulator testades sedan batteriernas kapacitet.

Startmotorn kördes först i tio sekunder och sedan i en minut, vid 20 grader. Därefter laddades batterierna upp igen, innan de utsattes för samma urladdning, plus ett moment på 120 sekunder. Denna gång i 20 minusgrader.

Bäst i test vid kyla blev Varta D21 och Global 56219. Varta D21 levererade högst effekt och Globalbatteriet klarade samtliga moment utan att hamna under den kritiska gränsen 2.400 watt, vilket är vad som behövs för att starta en Volvo V70.

Övriga batterier var dock inte lika framgångsrika. Sämst i test var Banner, som efter 60 sekunders körning levererade 782 watt och efter 120 sekunder endast 78 watt, alltså klart under gränsen för vad som krävs för att bilens ska starta.

Då ska det även påpekas att ett batteri under normaldrift i bil ligger på ungefär 70 procent av sin kapacitet. Det innebär att flera av batterierna i testet förmodligen skulle prestera sämre i verkligheten än vad testet visar.

Även batteriernas uthållighet testades. Startmotorn kördes på full effekt för att på så sätt fastställa hur läge batterierna klarar av att leverera en effekt på minst 2.400 watt. Uthållighet kan vara betydelsefullt om man exempelvis har en diesel- eller bensindriven värmare i bilen som gått en stund innan det första startförsöket.

Även här klarade sig Banners modell sämst. Redan efter 44 sekunder var watteffekten under 2.400. Bäst klarade sig Varta D21 och de bägge Global-batterierna, med 105 respektive 124 och 107 sekunder.

Vilket val män än gör finns det en poäng med att underhålla sitt batteri för att undvika att bli strandsatt i kyla. Ett batteri åldras nämligen snabbare om det inte är ordentligt uppladdat. Ett bra tips är att till exempel montera in en bilbatteriladdare som går tillsammans med en elektrisk motorvärmare, när bilen inte används. Då håller batteriet mycket längre.

Men det funkar inte på ett batteri som är helt slut. Det gäller att underhålla det medan det fortfarande är någorlunda bra.

Tipsa via e-post
(Vad ar Twingly?)

Visar 1-10 (av totalt 1).

Mer från förstasidan

Och platt-tv:n också. Första träffen slutade olyckligt för kvinna i New Jersey. 4  0 tweets  4 rekommendationer  0 rekommendationer

yorkshire_244119
Foto:Alamy
ryskpolitiker_144102
Foto:TT

Bad medhjälpare våldta gravid journalist. Rysk ultranationalist i blåsväder igen. 2  1 tweets  1 rekommendationer  0 rekommendationer

farja_500
Foto:TT/Viking Line

”Någon av skepparna har brustit.” Polis utreder vårdslöshet i sjötrafik.

Viking Line-färja kolliderade med båt. Tre personer i vattnet. 23  1 tweets  22 rekommendationer  0 rekommendationer

Annons:
Annons:

Spara 498 kr!

Läs DN digitalt – var, när och hur du vill.

Läs dagens tidning

Ny form. Nu är det lättare att läsa tidningen digitalt!

Annons:

DN PÅ AGENDAN

Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons: