Tester

Mitt Leaf som elbilsägare

Får det lov att vara en elbil för 370 000 kronor? Räck­vidden motsvarar vad du har i din vanliga bil – när bränslemätaren blinkar rött. Lasse Swärds färd med elbilen Nissan Leaf blev nervkittlande.
Nissan Leaf

Pris: 369 900 kr. Särskild laddbox 16 ampere för 12 000 kr.

Motor: Elmotor: 109 hk, 280 newtonmeter från 0–2 730 varv/minut.

Kupé- och bagageutrymme: 330/680 liter med upp/nedfällda bakre ryggstöd.

Kraftöverföring: Framhjulsdrift. Växellåda: Enväxlad, känns som en ”steglös automat”.

Dieselförbrukning: 0 liter/100 km.

Plus: Miljö, utrustning, komfort, ljud.

Längd/Bredd/Höjd: 445/177/155 cm.

Utsläpp: Räckvidd, laddning, pris, andrahandsvärde.

Okej, inledningen är lite elakt formulerad. Alla vet att elbilen inte kan matcha en vanlig bil med förbränningsmotor när det gäller räckvidd.

Elbilen har många andra fördelar. Motorn ger maximalt vridmoment redan från start. Det behövs ingen vanlig växellåda. Det är bara att trampa på gasen och hålla i ratten, som i en radiobil på Gröna Lund. Det blir inga lokala utsläpp. Det finns inte ens något avgasrör. Motorbullret är också borta. Det hörs bara ett svagt vinande ljud när man accelererar.

Toppen på alla sätt, helt överlägsen förbränningsmotorn som bara kan tillgodogöra sig 20–30 procent av energin i bränslet. Resten går bort, det mesta i värmeförluster.

Nej, el är framtiden. Rent och tyst och med hög verkningsgrad. Nästan all energi går ned i drivhjulen. Så låter det.

Några dagars vardagsliv med Nissans hyllade elbil Leaf ger en mer nyanserad bild. Så fort man lämnar sitt närområde blir begränsningarna uppenbara. Bilen sägs klara 17,5 mil på en laddning. Siffran är framräknad i en särskild körcykel. I verklig trafik blir det något annat, åtminstone i vinterkyla.

Det visar vår provtur till Arlanda, fyra mil norr om Stockholm. I det varma DN-garaget visar mätaren en räckvidd på 15,4 mil. Men när jag slår på luftkonditioneringen sjunker den till 10,3 mil!

Hjälp, kostar det drygt fyra mil bara för att kunna reglera temperaturen i kupén?

Den knubbiga växelväljaren har två lägen, D för Drive och Eco för grön Drive med reducerad effekt. Jag byter till Eco och ser att jag ”tjänar” en mil, räckvidden ökar till 11,4.

Det är bara åtta mil till Arlanda tur och retur. Det här bör räcka med råge.

Icke!

Redan på Essingeleden blir jag orolig när den första pinnen i batterimätaren slocknar. När jag passerar avfarten till Helenelund slår jag av värmen. Det är minus åtta grader ute. Det blir snabbt svalt i bilen. Stänger pratprogrammet i radion också, men det ger inget utslag på batterimätaren.

När jag närmar mig Upplands Väsby börjar det bli kyligt. Jag krypkör i 85 km/tim i högerfilen och blir omkörd av allt och alla. Jag har nu avverkat tre elektriska mil och räckvidden är nere i 8,3 mil. Det här går inte.

Jag svänger av för en snabblunch vid avfarten till en mack vid Stora Wäsby några kilometer längre norrut.

Brrr.

Jag parkerar och kostar på mig fem minuter med värmen på och kastar i mig en hamburgare. Snabb energi. Nu är det plötsligt bara 6,6 mil kvar. Jag måste hem.

Men det går inte att vända. Det blir till att krypköra ända till Sigtunaavfarten för att kunna köra av.

Trafiken söderut är glesare och vägbanan renare från snö. Det är mer utför också. Så känns det. Men nu är kupén så kall att jag sätter på mig handskar. Efter någon kilometer åker också mössan på. Fötterna börjar kallna.

På Essingeleden trycker jag huttrande på värmen igen för en kort stund. Överraskning: nu skiljer det bara fyra kilometer i räckvidd med luftkonditioneringen på respektive av.

Jag kommer i mål i DN-garaget med ett par mil till godo. Det är mindre än vad det låter. Som att köra en snåldiesel med 7– 8 deciliter skvalpande i tankens botten. Vem vågar köra så torrt?

Det tar tolv timmar att ladda fullt igen med standardladdaren för 230 volt/10 ampere som följer med bilen. Energin motsvarar 4–5 liter diesel, vilket kanske tar fem sekunder att tanka.

Med 16 ampere går det på 7–8 timmar. Vattenfall erbjuder en skräddarsydd 16 A-laddbox hemma för 12 000 kronor. Det finns också superladdstationer som ger 80 procent på en halvtimme. Då börjar det likna något, men tyvärr finns få sådana kraftstolpar att tillgå.

För 100 år sedan dominerade elbilar bland taxi i New York. De var tysta och miljövänliga, sade förespråkarna. Men vad hjälpte det när de inte kom längre än fem-sex mil? Några år tidigare var Henry Ford inne på etanol som bränsle. Sedan kom oljan och sköljde bort alltsammans.

Nu är alternativen tillbaka, men med en avgörande skillnad – oljan är rekorddyr och blir allt svårare och därmed allt kostsammare att utvinna.

Dags för skifte?

Ja, eldrift är tveklöst ett tilltalande alternativ. Men begränsningarna och de höga priserna stänger ute de flesta privatkunder.

Det är synd på många sätt. Leaf är den hittills bästa elbilen. Här finns inga andra kompromisser, bortsett från räckvidden. Den är maxutrustad, den är rymlig för fem och den har toppbetyg i krockprov. Du kan styra laddning och värme via en applikation i din telefon eller läsplatta. Du får 40 000 kronor i miljöstöd från finansminister Anders Borg. Det gör att bilen är nere i 329 900 kronor. Men du kommer bara 17,5 mil, tio mil i praktiken. Sedan måste du ladda. En hel dag! Vem står ut med det?

Vågar jag lägga till en sak till: det osäkra andrahandsvärdet. Vem vågar köpa en sådan här bil om fem år och 10 000 mil – när batterigarantin gått ut?

Koldioxidutsläpp: 0 gram/km. Batterikapacitet:

Koldioxidutsläpp: 0 gram/km.

Batterikapacitet: 24 kWh.

Räckvidd: 175 km.

Energiförbrukning: 1,73 kWh/mil

Miljöförmåner: Ja, supermiljöbilspremie 40 000 kr.

Årlig skatt: 0 kr.

Servicekostnad 3 år/6 000 mil: 9 451 kr.

Elkostnad per mil: 2–3 kr, beroende på elavtal.

Garantier: nybil 3 år/10 000 mil, lack 3 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, vägassistans 3 år. Högspänningskomponenter: 5 år.

Tjänstevikt: 1 567 kilo.

Betyg
Ekonomi: 2
Miljöegenskaper: 5
Utseende/image: 5
Säkerhet: 5
Komfort: 5
Utrymme/last: 4
Köregenskaper: 3
Totalbetyg= 29 av 35