Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt bokmärka artiklar.

Hej !
Mitt DN Ämnen jag följer Sparade artiklar Kundservice Logga ut
Motor

Vi köper bil i Tyskland – nu börjar äventyret

Skulle du våga köpa en bil utan historik, utan servicebok och utan manual av denne man – i ett annat land dessutom?

Skulle inte tro det. Men vi slog till. I en serie artiklar ska vi berätta varför.

Vi befinner oss hos Tecius & Reimers, en flermärkeshandlare ett par mil norr om Hamburg som sålt Mazda i hela 37 år. Det bidrog till varför vi valde just denna återförsäljare och ingen annan.

– Herzlich Willkommen, säger Christopher Mölk och reser i sig sin fulla längd på 203 centimeter.

– Var ska vi börja, här på kontoret med pappersarbetet eller vill ni se bilen?

Givetvis vill vi se vad vi köpt på distans – en Mazda Miata MX-5, världens mest sålda tvåsitsiga sportbil. Den stora volymen gör att urvalet är stort på begagnatmarknaden. Men modellen är så populär att priserna ändå är relativt höga. Till det bidrar också modellens goda rykte vad gäller kvalitet och driftssäkerhet. Ser man bara upp med rosten på vissa versioner är det i regel ingen fara.

Läs mer: Resan fortsätter – virrig hemfärd från Tyskland

Vår bil, som vi letade fram på sajten mobile.de, är från 2004. Färgen är blyertsgrå metallic. Stolarna är klädda i tvåfärgat skinn, rött och svart. Mätarställningen visar 8 123 mil. Det betyder att bilen rullar endast cirka 900 mil per år.

Men stämmer det? Undersökningar i Tyskland visar på skrämmande höga tal av bilar med skruvade mätare.

– Det ska stämma, inget tyder på att den gått längre, säger Christopher Mölk.

Priset är satt till 4.985 euro, ungefär 48.000 kronor.

En bil i motsvarande ålder och skick i Sverige kostar mellan 70.000 och 90.000 kronor visar sökningar på nätet. Men de är svensksålda, de har en klar historik och de har servicebok. Vi tittar på en bil som kommer att stämplas som importbil i Sverige. Det pressar värdet. I handsfacket finns inte ens instruktionsboken kvar, en omständighet som ökar pressen ytterligare.

– Förra ägaren slarvade bort både manualen och serviceboken. Det påverkar priset med cirka 500 euro, säger Christopher Mölk.

Slarvat bort? Hör ni varningsklockorna ljuda? I normala fall jagar man vidare bland annonserna när man får sådana besked. Men vi bestämde oss ändå för att chansa, för att lita på försäljarens beskrivning. Till det bidrog att Tecius & Reimers är en auktoriserad Mazdahandlare och har varit så sedan 1977! De flesta andra bilar vi tittat på har sålts av småhandlare, flertalet med kontoret på fickan.

– Pärla till specialpris! Kom och fynda!

Nej tack!

Vi går ett första varv runt bilen och kan snabbt konstatera att Christopher Mölk inte skönmålat. Lacken glänser, takets tyg ser inte det minsta slitet ut. En liten, knappt märkbar buckla vänster fram, ingen synlig rost. Kupén är fräsch, instrumentbrädan snygg utan sprickor eller skador, pedalgummit har normalt slitage för sträckan bilen uppges ha rullat och plastmattorna är rena.

– Vi har gått igenom bilen ordentligt. Vi har bytt bromsskivor bak och klotsar fram och bak. En service gjordes i våras, kvitto finns. Bilen är i ovanligt fint skick för sin ålder. Den här versionen av MX-5 är känslig för rost i sidorna, men här finns ingen rost. Den är välskött av tidigare ägare, säger Christopher Mölk.

Han tycker det är extra kul att vi kommer från Sverige.

– Vi har en hel del kunder på MX-5 från Norge och Holland, men inte från Sverige. Jag kan bara minnas en enda de senaste 4–5 åren, säger han.

Sagt och gjort. Fram med stålarna, viskar jag till Jacques som står där med fickor putande av nyväxlade eurosedlar.

Vi tar plats vid Christopher Mölks skrivbord. Jacques börjar räkna upp kontanter. Högarna växer och upptar snart hela långsidan av skrivbordet.

– Mindre affärer på upp till 5.000 euro är det okej med kontanter, men vid högre priser föredrar vi banköverföring, säger Christopher Mölk och kontrollräknar.

Jodå, det stämmer. På euron!

Jacques skriver under kvitto och övriga handlingar och tar nycklarna. Vi är redo att vända hemåt. Med oss har vi diverse originalintyg som vi behöver när vi ska registrera in bilen i Sverige. På bilen sitter särskilda exportskyltar med röda markeringar som ger oss försäkring och rätt att köra hem och använda bilen hemma under en kortare tid, i väntan på registreringsbesiktning.

Fakta. 9 saker att tänka på vid privatimport

Så här enkelt tar du hem en bil från Tyskland (eller annat EU-land). För udda bilar som inte finns typgodkända inom EU gäller särskilda regler.

1 Leta upp bilen.

2 Kom överens med säljaren om betalning.

3 Se till att få med alla handlingar, särskilt alla delar i original av registreringsbeviset. Ta även med eventuellt besiktningsprotokoll samt ordna med exportskyltar. Obs, det ska vara skyltar med röd markering i hörnet, ej gul. Många bilåterförsäljare kan mot ersättning ordna allt detta så att bilen är leveransklar när du kommer.

4 Teckna tillfällig försäkring (om det inte ingår i säljarens paket med tjänster, inklusive exportskyltarna).

5 Kör hem bilen. Kontakta Transportstyrelsen för ursprungskontroll.

6 När ursprungskontrollen är godkänd: Beställ tid för registreringsbesiktning och identitetskontroll.

7 När registreringsbesiktning är klar: Bilen får ett svenskt registreringsnummer.

8 Kontrollbesikta bilen (behövs ej direkt om du har med dig godkänt protokoll från annat EU-land, då tillgodoräknas det här).

9 Ställ på bilen, tuta och kör.