Mitt DN
logo-woman
välkommen
Vill du göra adressändring, göra uppehåll eller anmäla utebliven tidning?
Mina bokmärken
Skribenter jag följer
Mina bokmärken
Det är lite ensamt här inne

Klicka på bokmärkessymbolen vid artikeln för att spara i denna lista

Ta bort markerade
Avbryt
Vill du ta bort markerade bokmärken?
Avbryt

Volvo ger upprättelse åt P1800:s skapare

Bokmärk artikel
Bild 1 av 4
  • Skriv ut
  • Öka textstorlekMinska textstorlek
  • Rätta artikeln

Läsarreaktioner

  • 0
  • 0
  • 0
  • 0

Så många P1800 har byggts

  • 1961-1963: 6.000
  • 1963: 2.000
  • 1963-1964: 4.500
  • 1964-1965: 4.000
  • 1965-1966: 4.500
  • 1966-1967: 4.500
  • 1967-1968: 2.800
  • 1968-1969: 1.693
  • 1969-1970: 2.799
  • 1970-1971: 4.750
  • 1971-1972: 1.865
  • Totalt: 39.407

Kombimodellen, P1800ES, byggdes mellan 1971 och 1973 och finns i 8.077 exemplar.

Efter 52 år får designern Pelle Pettersson äntligen det officiella erkännandet från Volvo Personvagnar – att det var han som ritade sportbilen P1800.

Efter 52 år får designern Pelle Pettersson äntligen det officiella erkännandet från Volvo Personvagnar – att det var han som ritade sportbilen P1800.

– Visst är det Pelle, det finns ingen anledning längre att hålla inne med det, säger Claes Rydholm, ansvarig för (historiska avdelningen).

Historien om P1800 började i mitten av 1950-talet när dåvarande Volvochefen . Engellau och hans medarbetare fastnade snabbt för ett som sedan visade sig vara ritat av Pelle Pettersson, en då ung student som tillfälligt arbetade på Frua.

Annons:

När det stod klart att det var Pelle Pettersson, till på köpet son till Volvolegenden Helmer Pettersson, som var upphovsman blev Volvoledningen mäkta upprörd. Inte ett ord fick sägas om detta, att den var ritad av en okänd svensk student – det skulle döda hela magin kring sportbilen, fruktade Volvo.

Ända sedan premiärvisningen på bilsalongen i Bryssel 1960 har Volvo hållit fast vid den linjen, att bilen formgavs på Frua i Italien. Punkt. Att medarbetaren i fråga var en viss Pelle Pettersson har aldrig bekräftats, trots att Pelle själv i en rad intervjuer utförligt berättat om hur det hela gick till.

Till nu.

– Vi kan inte hålla tillbaka det där längre, det är klart att det var Pelle som ritade bilen, säger Claes Rydholm.

Pelle Petterson själv tar lugnt på erkännandet.

– Ja, skrattar han i telefon från bostaden i söder om Göteborg, det känns ingen större skillnad för mig.

– Jag har ju hela tiden vetat hur det varit. Volvos hållning har inte stört mig, säger han.

Han minns mycket väl hur arbetet fortskred under hösten 1957, från skisser till de första prototyperna.

– Den första prototypen var klar i december 1957, berättar han.

När Volvoledningen fick se den var saken klar – projektet fick grönt ljus. Lanseringen följde samma mönster som i dag. Först släpptes några enstaka bilder för att reta aptiten. Det skedde 1959. I januari 1960 var det så dags för premiärvisning på bilsalongen i Bryssel, Belgien. Därefter skeppades bilen över till USA och salongen i New York. Året därpå levererades de första bilarna till svenska återförsäljare.

Under det vackra skalet delade P1800 teknik med Amazon, men med modifierad fram- och bakvagn. Vid lanseringen fick den en helt ny motor, B18B med 100 hästkrafter SAE vid 5500 varv/minut (90 hk DIN). Den fyrväxlade växellådan kunde mot tillval fås med överväxel, som kopplades in med en spak på rattstången.

Bilen fick ett gott
mottagande, särskilt i USA där den 1961 fick designpris och åren därpå utsågs till Official Car vid 24-timmarsloppet på Sebringbanan i Florida.

Det stora internationella genombrottet kom när i den brittiska TV-serien Helgonet valde en vit P1800 som tjänstebil.

Digital prenumeration

Mer från förstasidan

 Testar drönare. Ska göra internet tillgängligt på världens mest avlägsna platser.

Facebook drönare
Foto:AP
vaderpuff
Foto:AP, PRB

 Uppemot 20 grader i helgen. Passa på att njuta – högtrycket passerar fort. 20  1 tweets  19 rekommendationer  0 rekommendationer

Annons:
Tsipras
Foto:AP

 Klyftan inom Syriza växer. Fick igenom grekisk extrakongress i september.

grekisk flagga
Foto:AP

 Nekar Grekland i nuläget. Kräver fler omfattande reformer och skuldlättnadsåtgärder.

 Serienumret stämmer. Kommer sannolikt från det försvunna flygplanet MH370. 3  2 tweets  0 rekommendationer  1 rekommendationer

MH370
Foto:AP

 Utredningens viktigaste ledtrådar. Färgprover, nitar och serienummer. 17  4 tweets  12 rekommendationer  1 rekommendationer

Annons:
Annons:

Full koll i sommar

 Skaffa DN:s app! Massor av läsning hela sommaren.
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons: