Volvo ger upprättelse åt P1800:s skapare

Bild 1 av 4
  • Skriv ut
  • Öka textstorlekMinska textstorlek
  • Rätta artikeln

Läsarreaktioner

Så många P1800 har byggts

  • 1961-1963: 6.000
  • 1963: 2.000
  • 1963-1964: 4.500
  • 1964-1965: 4.000
  • 1965-1966: 4.500
  • 1966-1967: 4.500
  • 1967-1968: 2.800
  • 1968-1969: 1.693
  • 1969-1970: 2.799
  • 1970-1971: 4.750
  • 1971-1972: 1.865
  • Totalt: 39.407

Kombimodellen, P1800ES, byggdes mellan 1971 och 1973 och finns i 8.077 exemplar.

Efter 52 år får designern Pelle Pettersson äntligen det officiella erkännandet från Volvo Personvagnar – att det var han som ritade sportbilen P1800.

Efter 52 år får designern Pelle Pettersson äntligen det officiella erkännandet från Volvo Personvagnar – att det var han som ritade sportbilen P1800.

– Visst är det Pelle, det finns ingen anledning längre att hålla inne med det, säger Claes Rydholm, ansvarig för (historiska avdelningen).

Historien om P1800 började i mitten av 1950-talet när dåvarande Volvochefen . Engellau och hans medarbetare fastnade snabbt för ett som sedan visade sig vara ritat av Pelle Pettersson, en då ung student som tillfälligt arbetade på Frua.

Annons:

När det stod klart att det var Pelle Pettersson, till på köpet son till Volvolegenden Helmer Pettersson, som var upphovsman blev Volvoledningen mäkta upprörd. Inte ett ord fick sägas om detta, att den var ritad av en okänd svensk student – det skulle döda hela magin kring sportbilen, fruktade Volvo.

Ända sedan premiärvisningen på bilsalongen i Bryssel 1960 har Volvo hållit fast vid den linjen, att bilen formgavs på Frua i Italien. Punkt. Att medarbetaren i fråga var en viss Pelle Pettersson har aldrig bekräftats, trots att Pelle själv i en rad intervjuer utförligt berättat om hur det hela gick till.

Till nu.

– Vi kan inte hålla tillbaka det där längre, det är klart att det var Pelle som ritade bilen, säger Claes Rydholm.

Pelle Petterson själv tar lugnt på erkännandet.

– Ja, skrattar han i telefon från bostaden i söder om Göteborg, det känns ingen större skillnad för mig.

– Jag har ju hela tiden vetat hur det varit. Volvos hållning har inte stört mig, säger han.

Han minns mycket väl hur arbetet fortskred under hösten 1957, från skisser till de första prototyperna.

– Den första prototypen var klar i december 1957, berättar han.

När Volvoledningen fick se den var saken klar – projektet fick grönt ljus. Lanseringen följde samma mönster som i dag. Först släpptes några enstaka bilder för att reta aptiten. Det skedde 1959. I januari 1960 var det så dags för premiärvisning på bilsalongen i Bryssel, Belgien. Därefter skeppades bilen över till USA och salongen i New York. Året därpå levererades de första bilarna till svenska återförsäljare.

Under det vackra skalet delade P1800 teknik med Amazon, men med modifierad fram- och bakvagn. Vid lanseringen fick den en helt ny motor, B18B med 100 hästkrafter SAE vid 5500 varv/minut (90 hk DIN). Den fyrväxlade växellådan kunde mot tillval fås med överväxel, som kopplades in med en spak på rattstången.

Bilen fick ett gott
mottagande, särskilt i USA där den 1961 fick designpris och åren därpå utsågs till Official Car vid 24-timmarsloppet på Sebringbanan i Florida.

Det stora internationella genombrottet kom när i den brittiska TV-serien Helgonet valde en vit P1800 som tjänstebil.

(Vad ar Twingly?)

Visar 1-10 (av totalt 1).

Andra har läst

Mer från förstasidan

prinsbrollop
Foto:TT

 Besked från hovet. Avslöjar nu plats och datum för när prins Carl-Philip får sin Sofia Hellqvist.

ebola_500
Foto:TT

 Nytt svenskt direktiv. Slutar rapportera om misstänkta fall.

Annons:

 Från det spanska klädföretaget Mango. Skjortan har orsakat ett smärre oväder på sociala medier. 3  2 tweets  1 rekommendationer  0 rekommendationer

skjorta_144102
Skärmdump: Mango
rysk_500
Foto:AP

 Förslag i duman: Privatarmé ska slåss för ryska värderingar.

Annons:
Annons:
Annons:
Annons:

Spara 498 kr!

 Läs DN digitalt – var, när och hur du vill.

Läs dagens tidning

 Ny form. Nu är det lättare att läsa tidningen digitalt!
Annons:

DN PÅ AGENDAN

Annons:
Annons:
Annons: