Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt bokmärka artiklar.

Hej !
Mitt DN Ämnen jag följer Sparade artiklar Kundservice Logga ut
Nyheter

”Besättningsmän antände ’Scandinavian Star’”

Färjan Scandinavian Star brinner i Lysekil nionde april 1990. 159 personer dog i branden när fartyget ännu var ute på Nordsjön.
Färjan Scandinavian Star brinner i Lysekil nionde april 1990. 159 personer dog i branden när fartyget ännu var ute på Nordsjön. Foto: Dan Hansson/TT

Mordbranden på färjan ”Scandinavian Star” 1990 var planerad och utförd av personer som väl kände till fartyget. Det säger den danske sjöfartsstyrelsens fartygsinspektör Flemming Thue Jensen, som för första gången på 26 år berättar om vad han såg när han som en av de första gick ombord på fartyget efter branden.

Flemming Thue Jensen undersökte det brandhärjade fartyget i tre dagar sedan det bogserats in till Lysekil på den svenska västkusten.

I en intervju i danska Politiken säger han att bränderna ombord inte uppstått av tillfälligheter.

– Det var sabotage, säger Flemming Thue Jensen.

En branddörr hade arrangerats så den inte skulle kunna stängas automatiskt, och det gjorde att huvudbranden mycket snabbt spred sig uppåt i fartyget. Elden fick dessutom syre genom att en dörr till bildäcket ställts upp.

Huvudbranden var den andra branden på fartyget. Flemming Thue Jensen säger till Politiken att den tredje branden, som startade 12 timmar senare och också var omfattande, spreds och förstärktes av att madrasser arrangerats för att elden skulle få fart. Och dessutom hade ett hydrualrör brutits sönder och dieselolja hade kopplats och pumpats ut genom det uppbrutna röret.

– Det var en definitivt en avsiktlig handling som var planerad. Det var inte någon eller några som råkat gå förbi och tända tändstickor, säger han.

Enligt den norska polisutredningen var den tredje branden ett nytt utbrott av den ursprungliga huvudbranden.

Polisutredningen pekade ut en 37-årig dansk lastbilschaufför och tidigare dömd pyroman som skyldig. 37-åringen dödades själv i branden och norsk polis lade ned utredningen.

1993 kom en ny expertrapport om branden initierad av en stiftelse grundad av anhöriga till de 159 personer som dödades natten till den 7 april 1990 när färjan var på väg mellan Oslo och Fredrikshavn i Danmark.

Slutsatsen i den var att flera besättningsmedlemmar låg bakom bränderna på fartyget, och att de medvetet saboterade räddningsarbetet ombord. Branden ska enligt rapporten ha varit ett försäkringsbedrägeri arrangerat av minst tre besättningsmän som ska ha manipulerat med branddörrar, ventilations- och sprinklersystem.

Flemming Thue Jensens nya uppgifter om brandförloppet stämmer väl med överens med den privat norska expertgruppens slutsatser, tidigare vittnesmål om att besättningsmän manipulerat med branddörrar, och uppgifter om att branden anlagts av personer som hade kunskap om fartyget.

Ytterligare en omständighet, som är känd sedan tidigare, är att fartyget överförsäkrades kraftigt bara en vecka före brandkatastrofen.

I juni 2014 medgav Oslopolisen att saknades handfasta bevis mot den danska chauffören, och polisutredningen togs upp på nytt.

Den nya uppgifterna från Flemming Thue Jensen är speciellt intressanta eftersom det när oljebranden bröt ut bara var ett fåtal besättningsmedlemmar ombord på ”Scandinavian Star” utöver brand- och räddningspersonal. Och alla överlevande passagerare var då också evakuerade.

När Flemming Thue Jensen vittnade i domstol fyra dagar efter branden sade han inget om det avbrutna hydrualröret. Sjöfartsstyrelsen ledning hade enbart givit honom mandat att inför rätten berätta om tiden fram till och med huvudbranden, vilket betyder att han bara vittnade om de två första av de minst fyra olika bränderna på fartyget, motsvarande en och en halv timme av de 38 timmar långa brandförloppet.

Politiken har delgivit Oslopolisen Flemming Thue Jensens uppgifter och bett om en kommentar utan att få någon.

Under söndagen kommer Flemming Thue Jensen att delta på en presskonferens i Oslo och berätta om sin undersökning av fartyget, och han säger till Politiken att han gärna vill bli hörd av norsk polis och av den undersökningskommission som stortinget har tillsatt.

”Scandinavian Star” hade 383 passagerare och 99 besättningsmedlemmar under sin sista resa, de flesta barnfamiljer och pensionärer. 159 personer, bland dem 26 barn under 15 år, dog i katastrofen. 157 av de döda var passagerare.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.