Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Nyheter

Emanuel Karlsten: Krångligare att betala med mobilen

På fredag börjar 2010- talets svar på vänstertrafikkaoset: Sms-betalningsomläggningen. Då kommer det inte att räcka att skicka sms för att betala bussbiljetter, parkeringsplatser eller gåvor till välgörenhet. Nu krävs i stället telefonappar och registrering på olika sajter.

Wywallet är företaget som satt bollen i rullning. Företaget är ett kärleksbarn fött av de fyra stora mobiloperatörerna. Delvis på grund av en mer komplicerad lagstiftning kring betal-sms, men mest för att kapitalisera på den våg av mobilbetalningar som uppstått i Sverige.

Wywallet ska fokusera på mobilbetalaffären, minimera utvecklingskostnaden för operatörerna och sätta en ny standard för svenska mobilbetalningar. Så när Wywallet lanserades avslutade mobiloperatörerna avtalen för betal-sms och hänvisade sina kunder till Wywallet.

Men Wywallet var inte tillräckligt bra för kunderna. Och än värre: De uppsagda avtalen öppnade för att en rad aktörer som kunde konkurera om mobilbetallösningar på lika villkor.

De största kunderna, kommunala bolag, tvingades därför till offentlig upphandling och Stockholms lokaltrafik och Västtrafik valde billigare aktörer. Wywallet satt med hakan i knät. Det som skulle vara en briljant utveckling hade kostat dem deras största kunder.

Där hade historien kunnat sluta, om det inte vore för att det är vi kunder som drabbas.

För på fredag måste du som använder betal-sms för att åka kollektivt registrera dig på respektive bolags sajt. Vill du åka spårvagn i Göteborg behöver du först besöka Västtrafiks hemsida, registrera dig och ditt kreditkort. Vill du åka tunnelbana i Stockholm kan du klara registreringen enbart med en gammal sms-telefon, men antalet sms för att godkänna processen är så många att det kan ta ”upp till tio minuter”, enligt SL. För övriga sms-betalningar tvingas du använda Wywallet. Som kräver liknande registrering som i kollektivtrafiken, men med ett minst sagt lömskt avtal. Vi kommer att godkänna det, dels för att vi inte har något val och dels för att vi inte läser ett avtal när allt vi önskar är en tjänst som ska fungera som den alltid gjort. Genom avtalet godkänner du att Wywallet får lämna ut dina personuppgifter till ”ombud, leverantörer” och ”berörda handlare”.

Den integritetskränkande skrivningen beklagar Wywallet, men kommer att ändra den först ”någon gång i februari”. Alltså efter att lansering har skett och de flesta redan tvingats godkänna avtalet.

Och ändringarna kommer då mest att vara friseringar. För skrivningens syfte är att skapa en ny affär, att använda din information för att skicka riktad reklam till dig med sms.

Om du vill slippa? Då får du kräva det i ett skrivet brev. Det tycker Wywallet är okej, förutom att det vore smidigare om det kunde e-postas i stället.

Jag sällar mig nu säkert till vänstertrafikslobbyisterna, men sällan har en gubbsuck känts mer passande: Det var bättre förr.

Emanuel Karlsten är journalist och har i flera år jobbat med redaktioner som vill stärka sin närvaro på nätet.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.