Nyhetskrönikan

Emanuel Karlsten: Twitter är en damm för högröstade ankor

  • Skriv ut
  • Öka textstorlekMinska textstorlek
  • Rätta artikeln

Läsarreaktioner

  • 0
  • 0
  • 0
  • 0

Jag är på event med företrädare från näringsliv och offentlig sektor när moderatorn plötsligt stormar upp på scenen.

”Jag kan meddela att vi faktiskt, just nu, trendar på Twitter!” jublar hon inför de samlade.

Annons:

Det blir tyst. Någon nickar lite, andra hummar och ler artigt.

Moderatorn förstår sitt misstag och finner sig snabbt.

”Ja, alltså det är ungefär som att få med en låt på Svensktoppen.”

De församlade jublar nu, klappar och skrattar. Vilken grej! En låt på Svensktoppen, fast i Twitterformat. Vad det nu innebär?

Händelsen är beskrivande för Sveriges förhållande till Twitter; denna anorektiska variant av Facebook som citeras så ofta att vi förstår att det är stort, men inte varför. Det ska hashtaggas och re­tweetas och det pratas om det lika naturligt som om det vore frimärken eller, tja, Svensktoppen. Kunskapsluckan skulle kunna ursäktas med att vara en generationsfråga, men frågan är om det räcker.

I dag presenterar kommunikationsbyrån Intellecta en detaljerad rapport om Twitteranvändandet i Sverige. Trots kraftig ökning jämfört med tidigare år visar den att bara 299 000 svenskar har registrerat ett konto på Twitter. 171 000 använder det varje månad och ynka 53 000 twittrar varje dag.

Fler än så är det inte. En krusning jämfört med Facebooks 4,6 miljoner månadsaktiva svenskar.

Ändå ser vi Twitter överallt. Varje företag med självaktning finns där. Är jag Comhemkund får jag service snabbare via Twitter än telefon. Likaså med SJ eller Telia. I tidningar läser vi citat från kändisars Twitterkonton och poliser intervjuas om hur det känns att skriva 140-teckensuppdateringar till medborgarna.

Vilka medborgare? De knappa två procent som Twittrar någon gång i månaden?

Det är rättvist att likna Twitter vid en ankdamm, men också viktigt att förstå vilka och hur högröstade ankorna som simmar där är.

Likt få andra plattformar har Twitter dragit till sig inflytelserika människor från hela samhället. Politiker, kändisar och nätmakt­havare har Twitter som kopplingsyta, platsen där information antingen hämtas eller sprids. Men till skillnad från andra plattformar skrivs och delas allt öppet och hierarkilöst. Samtal, åsikter och nyheter stöts, blöts och alla kan delta. För journalister är det ett smörgårdsbord av nyhetskällor och med hjälp av medierna skapas ett ekosystem – kalla det ekokammare – som befäster Twitters maktposition.

Utifrån det är det naturligt att ­företag och myndigheter stressar ut på Twitter. Det är lätt att motivera närvaro på ett torg så tätt befolkat av både etablerade och nyfikna makthavare.

Och inte heller konstigt att en moderator glädjeskuttar när ett event ”trendar” och hamnar på Twitters agenda.

Även om det är en lika viktig insikt att fler svenskar lyssnar på Svensktoppen under en kvart, än som Twittrar under en hel dag.

Kommentarer

0 Per sida:

Andra har läst

Digital prenumeration

Mer från förstasidan

partier500
Foto:TT

 DN/Ipsos. Skillnaderna mellan blocken ökar - till de rödgrönas fördel. 18  12 tweets  6 rekommendationer  0 rekommendationer

grekland500
Foto:Reuters, Rex

 Vill ej samarbeta med EU och IMF. Säger nej till hundratals miljoner i lån. 170  20 tweets  150 rekommendationer  0 rekommendationer

 Kolumnisten Richard Swartz: EU-skattebetalarna får ta notan när Grekland inte kan betala. 56  9 tweets  47 rekommendationer  0 rekommendationer

martin144
Foto:AP

 Sjätte boken. Fans hade förhoppningar om en snar publicering – men det blir inget i år. 50  8 tweets  42 rekommendationer  0 rekommendationer

Annons:
qatar-500
Foto:Gepa, AFP

 Polsk attack på domarna. Hån efter semifinal i handbolls-VM. 15  4 tweets  11 rekommendationer  0 rekommendationer

 Reklamflopp. Kampanjen ”Vi älskar Venezuela” blev inte riktigt som man tänkt sig. 21  2 tweets  19 rekommendationer  0 rekommendationer

twitter144
Skärmdump: Twitter
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons: