Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Nyheter

Från uteliggare till innedesigner

Foto: Roger Borgelid
Svenska klädmärket Odd Molly har blivit en framgångssaga och syns på allt fler Hollywoodkändisar. Men grundaren Per Holknekts största framgång var när han vann kampen mot tjugo års missbruk.

På trottoaren utanför Per Holknekts faluröda 30-talsvilla i Enskede söder om Stockholm är stora brandgula säckar fyllda med byggavfall. I vardagsrummet tittar dottern Julia, 13, på tv. Det är hon som ska få hela övervåningen nu när väggarna har slagits ut. Per Holknekt är nyseparerad från sin hustru, jazzsångerskan Viktoria Tolstoy, och gick ner 6,5 kilo på elva dagar.

- Jag räknade ut att om jag om fortsatte i den takten skulle jag vara helt försvunnen den 27 juni, säger han.

Per Holknekt gör ofta matematik av livet. Han har räknat ut att han drack sprit för i snitt 600 kronor om dagen när han var alkoholist. Nu har han varit nykter i åtta år, vilket innebär att han har sparat 1 752 000 kronor och det är ungefär vad hans nya specialtillverkade Maserati Quattroporte kostar.

Han har också räknat ut att han har rökt 420 000 cigarretter och att det tar 21 600 sekunder att flyga från New York till Los Angeles. Nyligen tillbringade han hela sträckan med att räkna ner för att stilla sin flygrädsla.

Därför kan det verka lite märkligt att Per Holknekt bara är några lektioner från ett eget flygcertifikat.

- Jag söker upp rädslan och utmanar den. Jag vill ha motstånd. Easy got me nowhere, säger han.

Odd Molly är ett klädmärke som har kommit att kramas om av celebriteter och vanligt folk. På sex år har Odd Molly gått från en vag idé i Per Holknekts huvud till ett börsnoterat företag värderat till nära en miljard kronor och med 1 502 butiker i 35 länder.

Omsättningen har mer än fördubblats för varje år sedan starten och Odd Molly har bland annat utsetts till Årets svenska exportföretag av Stockholms handelskammare och vunnit Prêt-à-porter-klassen i International Baltic Fashion Award. Per Holknekt är god för 100 miljoner kronor.

Hur namnet föddes har blivit en del av mytbildningen kring varumärket.

När Per Holknekt var skateboardproffs i Hermosa Beach, Kalifornien, på 80-talet fanns en grupp tjejer som hängde runt skejtarna, de coola killarna med brädor och säckiga byxor.

Molly var en av tjejerna, men ändå inte. Hon hade integritet, stack ut. Det var henne alla blev kära i. Odd Molly. Udda, underliga Molly.

Det här var tiden för den tredje skateboardvågen där de bästa skejtarna sponsrades av stora klädmärken. Per Holknekt och de andra i världseliten blev plötsligt opinionsbildare; deras uppfinningsrikedom och klädstil plockades upp av företag som Levis och Diesel.

Det fanns en spänning och en dragningskraft kring skejtarnas livsstil som skickligt förvandlades från subkultur till storindustri.

När Per Holknekt och designern Karin Jimfelt-Ghatan träffades långt senare, 2002, pratade han om en känsla och en idé han hade. Karin Jimfelt-Ghatan ritade och varje gång häpnade han. Det var som om hon visade honom hans tankar, som en overhead på hans eget huvud.

Per Holknekt var långt ifrån ny i branschen. Han är utbildad marknadsekonom på IHM Business School och startade företaget Streetstyle som distribuerade skateboardar och gick från ett banklån på 300 000 kronor till en omsättning på 20 miljoner på ett år. Han startade sitt andra företag, Svea, som först var skateboardmärke och sedan blev klädmärke för killar. Han blev utsedd till Sveriges bäste butiksskyltare och nominerades till den årliga reklamtävlingen Guldägget för Sveakampanjer som han hade snickrat ihop hemma på kammaren.

Parallellt med framgångarna brottades Per Holknekt med allt djupare missbruksproblem, som hade satt fart under skateboardåren i Kalifornien. När han kom dit vägrade han först att låta kompisar som rökte marijuana komma hem till honom.

- Jag tog med mig inställningen som jag hade fått hemifrån. Pappa var högt uppsatt polisman i Falun och mamma var rektor. Jag ville göra rätt för mig. I Dalarna var knark något fult. I Los Angeles kom jag in i miljöer där marijuana var som en limpa, det var något man skulle ha hemma.

I två och ett havt år stod han emot. Efter ett sprucket förhållande började han röka gräs. Han föll rätt ner. Han insåg det inte då, men har förstått senare att han är en klassisk missbruksperson. Han knarkade allt som inte gjorde hål på venerna. Mest kokain.

Han köpte mer och mer, tog allt större risker, och i den ökända korsningen Crenshaw och Adams Boulevard i Los Angeles tryckte en langare en revolver mot pannan på honom medan Per Holknekt fördes in i en lägenhet där affären gjordes upp.

Han fick en kick av rädslan. Några dagar senare var Per Holknekt tillbaka i samma korsning.

- Jag hamnade i en livsdröm som var falsk. Jag inbillade mig att jag var tvungen att göra den ena häftiga saken efter den andra för att vara en lyckad människa eftersom jag aldrig var tillräckligt snygg och populär. På ett konfirmationsläger när jag var 15 år röstade tjejerna fram mig till lägrets näst fulaste kille. En av mina första flickvänner sa till mig att "Du är inte fin när du ler." Sånt sitter i.

Han beskriver missbruksperioden som en 20 år lång minneslucka. Han kommer bara ihåg fragment av sitt bröllop med en amerikansk kvinna i Georgetown, Washington. I efterhand har han förstått att George Bush den äldre och hans hustru Barbara var i kyrkan.

I tre år stod Per Holknekts hustru ut.

Tillbaka i Sverige accelererade alkoholmissbruket. Han gick från att dricka fin sprit i fina lokaler till att sitta på parkbänkar i olika förorter.

- Jag blev en mästare på att dupera för att få det jag behövde. Jag småljög och hamnade i en situation som blev allt mer ohållbar och till slut föll jag. Jag var en spillra, ett bottenskrap. Jag stod på knä och grät i total skam.

Under två veckor i början av år 2000 förlorade han allt: sin familj, sina vänner, sina arbetskamrater, sitt företag, sina tillgångar.

Hans dåvarande sambo, mamma till Julia, slängde ut honom. Han började varje dag med att tigga pepparkakor och en kopp kaffe på Dalens sjukhus söder om Stockholm. Sålde de hemlösas tidning, Situation Stockholm, med falsk legitimation vid Kristinebergs tunnelbanestation.

Natten till den 4 april 2000 gjorde han sin sista beställning, två vodka tonic och två Heineken, på krogen Söders Hjärta på Bellmansgatan i Stockholm.

En före detta kollega fick honom att ta kontakt med Mariakliniken (i dag Maria Beroendecentrum) på Södermalm. De hundra första dagarna gick han på möten varje dag, kognitiv terapi och tolvstegsmetoden.

- Jag träffade människor som fick mig att förstå att jag inte var ensam med skulden och skammen. Jag lärde mig att aldrig agera på känsla, utan att ge mig själv en brandvägg på 15-30 se­kunder när ilskan kom. Att stå stilla, ta tre djupa andetag och tänka efter en gång till.

Efter fyra månaders nykterhet var han en av nio personer som deltog i den första säsongen av dokusåpan "Big Brother".

Han lockades av programmet som beskrevs som "ett socialt experiment i George Orwells anda".

Spriten flödade i huset - Per Holknekt utmanade faran igen.

Samma var det med behandlingen mot alkoholismen. Terapeuterna rådde honom att äta antabus, men han vägrade. Han ville inte att det skulle vara för enkelt. Om det gick lätt att bli vit skulle det bli lättare för honom att börja dricka.

Vad var det som gjorde att du orkade resa dig?

- Ansvar. Ansvaret för den kärlek jag fick från dem som orkade stå upp för mig. Mitt i kaoset var jag trots allt relativt klok. När jag är vid mina sinnes rätta vätskor förstår jag vad som är rätt och fel.

Han säger att det bästa som kunde ha hänt honom var att Julias mamma sparkade ut honom.

- Jag önskar att fler kvinnor vågade göra så i stället för att fortsätta skydda sina män. Många liv skulle kunna räddas, inklusive kvinnornas.

Hela livet som nykter har hans stora rädsla varit att förlora någon han älskar.

För fem månader sedan avled hans mamma som betydde mycket för honom, och dagen efter att vi har varit hemma hos Per Holknekt och tagit bilder på honom och hustrun Viktoria Tolstoy kommer ett sms, skickat klockan 05.59. Han skriver att han och frun har separerat.

- Jag har levt för de tre kvinnorna i mitt liv, min dotter, min fru och min mamma. Helt plötsligt är två av dem borta. Det gör ganska stora hål i hjärtat, säger han och börjar gråta.

När du sms:ade att ni hade separerat var min första tanke: kommer han att börja dricka igen?

- När hon gick ut från mitt liv för gott så berodde det på att vi hade olika syn på äktenskapet. Det var jag som valde att avsluta förhållandet, men det är klart att det vid såna här tillfällen finns en lockelse i att ta ett järn. Bedövningen, att få glömma ett ögonblick. Det goda sitter på ena axeln och det onda på den andra och de bråkar med varandra. Nu måste jag våga ta sorgen. Gå in i den. Prata om den.

Vad talar för att det goda vinner?

- Det är ganska lätt för mig i dag att välja det liv jag har byggt upp. Nu har jag ett egenvärde. Ett liv där jag har fått tillbaka min självrespekt. Om man tycker att jag har gjort ett bra jobb med mitt företag så är det inte i närheten av det stålbad jag tog mig igenom när jag blev nykter. Att komma tillbaka, det är vad hela mitt liv har handlat om.

Om Per Holknekt

Ålder: 47.

Familj: Dottern Julia, 13.

Bor: Enskede­dalen, Stockholm.

Gör: Mode­designer, grundare till klädföretaget Odd Molly.

Karriär: Flyttade till Kalifornien 1980 där han blev världsmästare i skateboard. Var med och startade det amerikanska månadsmagasinet Transworld Skatebaording 1983. Flyttade tillbaka till Sverige 1984 och utbildade sig till marknadsekonom på IHM Business School. Hans första företag, Streetstyle, sålde och distribuerade skateboardar. Hans andra företag, Svea, var ett skateboardmärke som sedan blev klädmärke för killar och därefter även för tjejer.

Övrigt: Hösten 2000 var Per Holknekt en av nio deltagare i den första säsongen av Kanal 5:s dokusåpa "Big Brother". Holknekt klarade sig kvar näst längt av deltagarna och blev utröstad efter 74 dagar.

Odd Molly finns i 35 länder

Odd Molly grundades 2002 av Per Holknekt och Karin Jimfelt-Ghatan.

Klädföretaget finns i 35 länder. Sverige, Norge, Danmark och USA är de största marknaderna, Vatikanen den minsta. Nästa satsning blir förmodligen Ryssland.

Odd Mollys olika sloganer uppmuntrar tjejer att inte följa strömmen. "Every day is my favourite dreamday" och "Vive la difference", är två av Per Holknekts skapelser.

I juni 2007 noterades Odd Molly på Stockholmsbörsens First North.

Omsättningen under fjärde kvartalet 2007 var 23 miljoner kronor jämfört med 9,3 miljoner föregående år. Vinsten blev blygsamma 0,9 miljoner.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.