Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt bokmärka artiklar.

Nyheter

"God journalistik måste få kosta"

Journalistyrket är i kris. Bara sedan i somras har fyra av landets största tidningar flaggat om att över hundra journalisttjänster kommer att försvinna. Fler verkar det bli. Problemet är inte att det görs dålig journalistik eller att den läses av färre, utan att den har fått konkurrens. Internet har gett plats för fler aktörer att konkurrera om läsaren. I dag söker läsaren livsstilsråd hos bloggare, läser superlokalt skvaller på Facebook och får sportreferat och sammanfattning via favoritlagets bloggar.


För två veckor sedan bloggade jag att jag tror att “alla är journalister”. Det fick journalistkåren att under veckan använda kultursidor, krönikor, bloggar och twitterkonton för att kräva rättning i ledet. Helt i sin ordning. Påståendet kan tyckas vara både en devalvering och en urholkning av journalistik och något som behöver tillbakavisas och få sin motvikt. Men mest säger kanske reaktionerna något om vår tid av pubertal osäkerhet kring den journalistiska identiteten.

Även om "journalist” är en del av många människors identitet är det ytterst ett hantverk. Ett hantverk som kan göras av fler. Det innebär inte att traditionella journalister gör det dåligt, eller att nya aktörer gör det bättre - men att det ibland händer och att synteser mellan det proffsiga och amatörmässiga behöver byggas. I den här spalten har jag tidigare nämnt Flashbacks journalistiska förtjänster - ofta så goda att många journalister sitter klistrade vid de forum som berör ouppklarade brott. Lika många drivna bloggare finns det som av ren entusiasm gör det jobb journalisten inte hunnit göra.

Det är i den kontexten jag tillsammans med sex andra har startat sajten Ajour. Det är i den kontexten jag tror att “alla är journalister”. Det är i den kontexten vi tror att ett journalistik-experiment är nödvändigt.

Inte minst för att hitta nya sätt att avlöna journalister. Även hantverkare behöver ett professionellt skrå. När de flesta tidningar har gett upp idén om att webben kan vara långsiktigt lönsam, plöjt ner miljoner i floppande tv-kanaler, gratistidningar och Ipad-upplagor - kan vi då bara sitta och se på?

Jag tycker inte det. Vi behöver experimentera oss fram.

Vad skulle hända om vi gör en bakvänd affärsmodell? Om den utgår från personer som redan har räckvidd på nätet och ett journalistiskt driv. Som producerar journalistik med eller utan pengar och att vi utifrån de förutsättningarna söker en bärande affärsmodell?

Jag tror att det skulle fungera. Vi har redan sett hur bloggar, sajter och tjänster blivit lönsamma utifrån samma princip.

Därför är varje journalistiskt initiativ utanför det etablerade ett viktigt experiment. För att gå före, men framför allt för att låta journalistiken dra nytta av en naiv inställning till hur affär och journalistik återigen kan bära frukt.

För en sak behöver vi vara överens om: God journalistik måste få kosta. Annars blir det dyrt för både samhället och demokratin.