Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Nyheter

I den nya världen gäller andra regler

De heter Kenza och Tejbz och är två av Sveriges största stjärnor, men många har aldrig hört deras namn. Deras individuella framgång är så stor att det är svårt att hitta historiska jämförelser. Trots det skulle de flesta inte känna igen dem på stan.

Hade det varit en annan tid hade deras titlar varit ”krönikör” och ”programledare”. Nu är det i stället ”bloggare” och ”Youtubestjärna”. Vi rycker på axlarna.

Men låt oss sätta det i en kontext vi lättare förstår.

Tobias Öjerfalk är 23 år och har från sin lägenhet i Piteå blivit Sveriges största Youtubestjärna. Genom karaktären Tejbz skapar han korta filmer om sitt tv-spelande som han sedan laddar upp på videosajten Youtube. Klippen, och i synnerhet hans pubertala kommentarer till dem, är så populära att Tejbz själv tagit alltmer plats i filmerna.

På Youtubekanalen har hans klipp nu 38 miljoner tittningar. Det är lika mycket som tolv ”Melodifestivalen”-finaler eller 25 ”Idol”-finaler. Det är också 14 miljoner fler tittningar än Youtubes näst största Sverigestjärna, Robyn.

Själv har Tejbz ännu inte satsat på musikkarriär, men väl spelat in en musikvideo som fått snart två miljoner tittningar och legat etta på svenska Itunes-listan.

85 mil söderut, i Stockholm, skriver 20-åriga Kenza Zouiten Sveriges största blogg. När hon bloggar om ett nyinköpt plagg kan det samma dag sälja slut i butik. När hon bloggar om att hon reser till en stad kan hundratals läsare sluta upp för att möta henne på tågstationens perrong.

Häromveckan kom Kenza hem från sin Cypernsemester och kunde nöjt konstatera att bloggen återigen samlat runt 500.000 unika besökare. Därmed är hennes blogg större än både Sydsvenskans och Göteborgs-Postens nättidningar och nästan lika stor som hela TV 4.se. Vad hon hade skrivit om? Inget särskilt. Det blev några publicerade hoppbilder från stranden och texter om soleksem.

Här någonstans förlorar kanske både du och jag både intresset och förståndet. ”Hur kan det här vara intressant?” tänker vi i hopp om något absolut och objektivt som bestämmer sakers relevans. Kanske famlar vi efter begrepp som ”fenomen” och försöker lugna oss med att stjärnor i subkulturer alltid har funnits.

Men det här är annorlunda. Med miljonpublik och hundratusentals trogna som följer de nya stjärnornas varje steg handlar det snarare om ett grundläggande skifte.

En inblick i en parallell värld, där allt har egna regler och förutsättningar. I den gamla världen är kändisar och artister fortfarande beroende av press, melodifestivaler och tv-program för att upprätthålla sin status. Men i den nya världen regerar Kenza och Tejbz säkert oavsett mediers godkännande.

Det är möjligt att vi inte behöver bry oss mer än vad vi redan gör om våra nya stjärnor, men det börjar bli riktigt pinsamt när vi inte ens känner till deras namn.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.