Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Nyheter

Jordgubbar utan rött är den nya ”klänningen”

Foto: Akiyoshi Kitaoka

En bild på röda jordgubbar utan en enda röd pixel? Den nya virala bilden är en optisk illusion som onekligen påminner om klänningen som skapade debatt för två år sedan.

I måndags var det två år sedan DN rapporterade om klänningen som skapade debatt. Var den svart och blå - eller vit och guldfärgad? I själva verket var den svart och blå men den virala bilden visade på ett intressant fenomen, att vi människor inte uppfattar färger på samma sätt. 

Nu har en liknande bild börjat spridas på sociala medier. En bild på jordgubbar som ser röda ut men som inte innehåller en enda röd pixel. Bilden har skapats av Akiyoshi Kitaoka, som är professor i psykologi på Ritsumeikan-universitetet i Kyoto och expert på optiska illusioner. 

En twitteranvändare har plockat ut jordgubbarnas färger i bilden, och visar att de mot en vit bakgrund ser brunaktiga ut.

Den vetenskapliga förklaringen till jordgubbsillusionen är samma som till klänningen. Då förklarade Rune Brautaset, optiker och forskare på Karolinasja institutet, fenomenet så här:

– Det som gör att vi uppfattar färg är att vi har tre olika känselreceptorer på näthinnan. De jobbar i rött, grönt och blått. Sammansättningen av dessa är olika på olika människor. Sen lär vi oss från andra att det de kallar blått kallar jag också blått.

Ljuset påverkar starkt hur vi uppfattar färger. Den udda ljussättningen på jordgubbarna är alltså en av anledningarna till att ögat luras. 

Det är dock inte samma för alla människor, utan hur vi ser färger påverkas av ögats lins. Med åren kan linsen i ögat bli grumlig eller skadad.

– Linsen skapar skärpa på långt och nära håll och när den ändras reflekteras ljuset i olika våglängder olika. 8 procent av männen har nedsänkt förmåga att se färger, förklarade Rune Brautaset.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.