"Kaffe inte farligt"

Publicerad 2008-01-21 12:41

  • Skriv ut
  • Öka textstorlekMinska textstorlek
  • Rätta artikeln

Svensk skepsis mot amerikanska rön om kaffe och graviditet.. Amerikanska rön om att koffein ger ökad risk för missfall möts av skepsis i Sverige.

- Små mängder är aldrig farliga. De svenska rekommendationerna som ges till gravida om mat är redan överdrivna, säger Eva Rylander professor på Karolinska Institutet.

Gravida kvinnor som dricker två koppar kaffe eller mer om dagen har dubbelt så stor risk att få missfall än de som helt undviker drycker med koffein. Det har Kaiser permanente division of research kommit fram till i en studie i American Journal of Obstetrics and Gynecology.

Men rönen är överdrivna enligt Rylander. Hon tror att kvinnorna kan lita på kroppens egna skyddsmekanismer. Exempelvis ändras smaksinnet vid en graviditet.

- Finns det ett samband mellan koffein och missfall så är det inte särskilt starkt. Det finns i dag inte tillräckligt med stöd för sambandet, utan behövs bättre underlag, säger Rylander.

Det finns ingen grund till oro så länge konsumtionen är måttlig.

- De flesta dricker redan lagom med kaffe, säger hon.

(Vad ar Twingly?)

Visar 1-10 (av totalt 1).

Mer från förstasidan

Foto: Drago Prvulovic / Scanpix

Bluffaffärer orsak till Malmömorden

Nya uppgifter om morden i Malmö. Minst fyra av dödsoffren ska ha koppling till internetrelaterade blufföretag. Det uppger källor för TT.

Fyra begärda häktade. Misstänks för mordet vid ett gatukök i Malmö.

Porrsajt hackad – kunduppgifter ute

350.000 användare. Porrsurfare har anledning att vara oroliga. En hackare har slagit till mot porrsajten Brazzers och offentliggjort en del av sina fynd.

Foto: AP

Forskare: Så smart blir du av lite vodka

Ökad kreativitet. En grupp män, som drack sig lätt berusade, löste fler verbalt krävande problem snabbare än en grupp helt nyktra män.