Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Nyheter

Mer pengar – men sämre studieresultat

Lena Eriksson undervisar i svenska på Vallonskolan i Gimo.
Lena Eriksson undervisar i svenska på Vallonskolan i Gimo. Foto: Anna-Lena Mattsson
Vallonskolan i uppländska Gimo har fått kraftigt ökade resurser de senaste åren. Samtidigt går elevernas resultat i motsatt riktning. ”Det hjälper inte med mer pengar”, säger rektorn Christer Fernqvist.

Mer pengar. Sämre resultat.

Siffrorna från de nationella proven på Vallonskolan i Gimo nordöst om Uppsala är en skräckläsning. Över hälften av eleverna i årskurs nio fick underkänt i matematik förra året. 31 skrev provet – 13 klarade det.

Varningslampan blinkade för flera år sedan. Kommunen svarade då med att ge skolan mer pengar och sedan dess har lärartätheten ökat kraftigt. På varje lärare går det nu tio elever, bättre än både rikssnittet och snittet i kommunen. Men i stället för uppåt går skolresultaten nedåt.

– Det visar att det inte är resurserna det är fel på. Nu har vi bestämt oss för att tänka nytt och hitta ­system som gör att vi stimulerar eleverna. Läraren måste vara en godisbit i klassrummet. Vi försöker göra lektionerna heliga, säger Christer Fernqvist, rektor på skolan.

Vallonskolan har speciella förutsättningar. Gimo, som ligger i Östhammars kommun, är en gammal bruksort och har de senaste åren haft en vikande befolkningsutveckling. Utbildningsnivån bland invånarna är mycket låg och har dessutom sjunkit.

Traditionen under decennier har varit att eleverna som går ut grundskolan per automatik får jobb i industrin.

– De socioekonomiska förutsättningarna på vår skola är sämre än för de andra högstadieskolorna i kommunen. Det enda vi kan konstatera är att eleverna står här och att vi ska hjälpa dem – oavsett förutsättningar. Men vi vill inte skylla på socioekonomisk bakgrund. Nu skiter vi i det som varit och försöker bli bättre, säger Christer Fernqvist.

Lena Eriksson arbetar som svensk­lärare på skolan. När DN besöker hennes klassrum ­överröstas hon flera gånger av elever som bråkar. Några kastar suddgummi på varand­ra – mitt under lektionen.

– Det stora problemet i skolans värld är inte de elever som behöver extra stöd. Det finns stöd i form av specialpedagoger, skolpsykologer och kuratorer. Det stora problemet är elever som har tappat motivationen och som inte vill, säger Lena Eriksson.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.