Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Nyheter - hem

”Google vet jättemycket om oss”

Vad betyder Google för internet? Behöver vi vara rädda för makten hos företaget? DN.se ställde några frågor till Google-experten och bloggaren Nikke Lindqvist.

Vad betyder Google för internet?

– Oj. Google har betytt så jättemycket för internet. När annonssystemet Google Adsense kom för fem, sex år sedan medförde det att det gick att få inkomster även på en liten sajt. Google Adsense fungerar så att det lägger annonser som är relaterade till de sökord som annonsörerna har köpt, vilket gynnar mindre aktörer.

– Följden blev att det plötsligt kom väldigt många nya aktörer och webbplatser. Med fler sajter blev det ännu viktigare för Google att tillhandahålla ett verktyg som kunde hitta till alla de här sajterna.

– I dag är det ofta hos Google – i deras sökruta – som vi börjar när vi är på nätet. Sökandet har blivit vårt beteende; det är så vi surfar i dag.

När slog Google igenom?

– För ungefär tolv år sedan. De hade funnits i två, tre år dessförinnan, men var då en enda stor dator som man försökte få att rymma all text på internet.

– Det som var så fantastiskt med Google från början var den rena sökrutan. Eftersom de andra sökmotorerna var överlastade med bilder och annonser så slog Googles jättestort.

Google är inte bara en sökmotor, utan främst ett företag. Vilka övriga tjänster är värda att nämna?

– Google docs är en fantastisk trygghet. Sedan jag för några år sedan råkade hälla ett vattenglas i min dator samlar jag alla mina dokument där. Jag har inte längre ett enda dokument lokalt i min dator.   

– Google calander synkar med mobilen och datorn. För tio minuter sedan påminde den till exempel om att DN skulle ringa upp.

– Sedan har Google köpt upp många andra aktörer, som Youtube. Det ska man inte glömma.

 Vilka är nackdelarna med att Google har alla dessa tjänster?

– Det monopolistiska. Att en aktör äger alldeles för många saker är farligt inom alla verksamheter.

– Något som gör det extra svårt för många som försöker uppfinna och utveckla saker på internet är att Google tillhandahåller de flesta tjänster gratis. Google analytics är ett exempel. När Google köpte tjänsten kostade den flera tusen dollar att använda – veckan därpå var den gratis.

Hur kan det bli så?

– De tjänar pengar på något annat, i det här fallet information. De lärde sig något om oss som användare: vilka sajter vi besöker och hur långe vi är där. Det gör att de kan skapa bättre sökresultat.

– Att konkurrera mot en sådan aktör är jättesvårt.

Med alla dessa tjänster – stämmer det att Google vet ”allt” om oss?

– Ja. De vet jättemycket om oss. Det är inte så att någon på Google vet allt som står i våra mejl. Men algoritmiskt så vet någon att jag brukar läsa om söktjänster. De annonser som dyker upp hos mig handlar om just sökning på internet.

Vilka är farorna med det?

– De faror som skulle kunna uppstå är desamma som när vi brukar argumentera för att lagstiftningen måste hålla även om ondskan kommer till makten. Om Kina köper Google så blir det inte så kul.

– Nu har företaget devisen ”Don’t be evil” och de ser främst till att göra en god affär. Om de tittade på varje individ så vore det gräsligt. Om det kom ut att någon gjorde det så vore det en så stor skandal att vi inte längre skulle våga anförtro dem alla dessa uppgifter.    

Är det ett så otroligt scenario?

– Man måste ha en väldigt välvikt foliehatt för att tycka något annat. Google är ute efter affären. Jag är övertygad om att de byggt en organisation som gör det svårt för individer att komma åt uppgifterna.

Vad vet vi inte om Google?

– Jättemycket. Jättejättemycket.

– Vi vet inte ens riktigt hur sökresultaten ordnas trots att vi är flera tusen människor som inte gör annat än grunnar över just det hela dagarna.

– Vi vet inte hur deras infrastruktur ser ut, hur deras serveruppsättning ser ut. De flesta som jobbar där stannar kvar och berättar ingenting. Det är ett amerikanskt företag som är duktigt på att behålla sin hemligheter. Så är det.

 

Fotnot: Här kan du läsa Nikke Lindqvists blogg.

Tecknen som leder dig rätt på Google

När du använder en sökmotor på webben, till exempel Google, kan du använda särskilda tecken för att precisera sökningen.

Citat

Om du söker på orden Dagens Nyheter får du svar som innehåller både orden dagens och nyheter. Genom att sätta citattecken på en fras får du söksvar som innehåller exakt de ord eller den mening du letar efter, som i ”Dagens Nyheter”.

Hela frasen innanför citattecknet kommer att finnas i söksvaret.

Minus

När du söker flera ord, men inte finner det du letar efter, kan du utesluta ord genom att använda minustecken. Dagens -Nyheter ger dig svar om exempelvis söksvar om sådant som dagens recept, men inte så mycket om DN. Alla ord utom Nyheter kommer att finnas i söksvaret.

Plus

Att använda plustecken i dina sökningar påminner rätt mycket om hur du applicerar citattecken, men med ett plus före ett ord säkerställer du att det är en exakt stavning i ett ord du är ute efter: +Dagens Nyheter idag.

Stjärna

Med en stjärna i en sökning låter du sökmotorn själv i tomrummet efter bästa förmåga. Frasen Google * ger exempelvis länkar till fler av företagets nättjänster. Stjärntecknet fungerar bara med hela ord, inte delar av ord.

Tilde

Det lilla tilde-tecknet (~) ger dig synonymer, liknande ord, till det ord du söker på. Ett beprövat trick är exempelvis att använda sökbegreppet ~help efter namnet på ett datorprogram eller en nättjänst när du vill lära dig mer om den.

OR

När du är till exempel är osäker på årtal tar du fram det engelska ordet OR (obs, stora bokstäver) som betyder eller. Om du inte minns om det var förra eller förförra året DN skrev en artikel om Google skulle du söka så här: Google DN skrev 2009 OR 2010. Svaren kommer då att komma från båda årtalen.

Källa: Stiftelsen .SE

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.