Åldersgräns för EU-moppe höjs till 16 år

  • Skriv ut
  • Öka textstorlekMinska textstorlek
  • Rätta artikeln

Läsarreaktioner

"STOCKHOLM-BRYSSEL" På måndagen fattade EU:s ministerråd beslut om det nya körkortsdirektivet som innehåller tre helt nya körkortsklasser.

På måndagen fattade EU:s ministerråd beslut om det nya körkortsdirektivet som innehåller tre helt nya körkortsklasser.

Det tredje körkortsdirektivet har förhandlats under lång tid. Det ska gälla inom unionens samtliga 25 länder, och redan före måndagens möte mellan EU:s transportministrar i Bryssel, där infrastrukturminister Ulrica Messing företrädde Sverige, fanns ett positivt förhandsbesked från EU-parlamentet. Syftet är att minska antalet förfalskade körkort och att med gemensamma krav öka säkerheten på vägarna.

- Jag är mycket glad över att vi i dag har kunnat ta det här beslutet. Poängen är att alla EU:s medlemsländer har en modell för körkort, säger Ulrica Messing.

Annons:

För att börja med de minsta fordonen. Ett nytt körkort införs för moped klass 1 (EU-moped). Körkortet AM kräver att föraren är 16 år, vilket innebär en höjning från 15 år.

Det finns möjlighet för EU:s olika länder att inom ramen för körkortsdirektivet sänka AM-körkortsåldern ned till 14 år. Men Sverige har inte annonserat någon avvikande uppfattning gentemot 16-årsgränsen. Klass 2-mopeder kommer också fortsättningsvis att få köras från 15 års ålder.

Det införs också två nya körkort för buss och lastbil. Utöver dagens körkort för lastbil (C) och buss (D) införs C1 för lastbil som har en maximalt totalvikt om 7,5 ton och D1 för bussar med maximalt 16 passagerare.

För framtida motorcyklister gäller det att börja köra tidigt för att kunna få högsta behörigheten så snabbt som möjligt.

A1-körkortet är början. Det får tas från 16 år och ger rätt att köra motorcykel med max 125 kubikcentimeters motorvolym och maximalt 11 kilowatts effekt (15 hk).

För den som kört A1 i två år ges möjlighet att ta A2-körkort från 18 års ålder. Detta medger körning med mc om 35 kilowatts effekt (48 hk). Det är en höjning mot dagens 25 kilowatt (34 hk). För övriga, som inte kört A1, blir det till att vänta till 20-årsdagen med A2-körkort.

För båda ovannämnda mc-klasser finns också en vikt-effektbegränsning: max 0,2 kilowatt per kilo motorcykel.

Slutligen. A-körkortet ger rätt att köra alla tvåhjulingar. Men medan den som haft A2-körkort i två år finns möjlighet att ta A-behörigheten redan vid 20 års ålder. Den som vill gå direkt på A får vänta till 24-årsdagen.

- Man vill ha en trappstege, förklarar Per Björklund, ämnesråd i näringsdepartementet.

Det har bland de styrande ansetts för vådligt att låta ovana motorcykelförare börja med de mest effektstinna maskinerna vid unga år.

Glädjande för landets personbilsförare med behörigheten B på körkortet är att det ska bli tillåtet att köra med tyngre släp i framtiden. Något som Ulrica Messing är nöjd med.

- I Sverige är vi beroende av att kunna köra bil med släp. Man måste kunna åka med en Volvo Combi plus husvagn. Det har vi fått igenom nu efter vissa diskussioner, säger hon.

I dagens system finns ett undantag som gör att förare med endast B-behörighet får köra med tungt släp (med totalvikt över 750 kilo som annars kräver körkort E) om den sammanlagda vikten av dragbil och släp inte överskrider 3,5 tons totalvikt. Det har ställt till det för många med exempelvis husvagnar och hästsläp. Har bilen en hög totalvikt, exempelvis 2 500 kilo, så får inte släpets totalvikt överstiga 1 000 kilo (tillsammans blir det 3 500 kilo).

Med det nya körkortsdirektivet höjs gränsen för den sammanlagda vikten till 4 250 kilo.

Exakt vilka prov/utbildningar som kommer krävas för att utnyttja den nya möjligheten är ännu inte beslutat.

Det nya körkortet får bifogas ett mikrochip som utöver körkortsinformationen ger länderna möjlighet att lägga in uppgifter om förarens nationalitet, blodgrupp, attityd till organdonation med mera.

När får vi då de nya körkorten?

- Det är ganska långa införandetider så det är svårt att säga hur lång tid det tar, säger Per Björklund.

Ulrika Messing tror att om allt "flyter" så kan det nya körkortet vara infört i Sverige 2008. I andra länder som nu har papperskörkort kan det dock ta mycket längre tid. Det beräknas ta upp till 26 år innan alla körkort inom EU är ersatta med de nya.

Varje land har fyra år på sig att införa den nya lagstiftningen och sedan två år på sig att börja tillämpa den.

Andra har läst

Digital prenumeration

Mer från förstasidan

stängsel
Foto:All over press

 Förstärker gränsövervakningen. Färre ensamkommande flyktingbarn.

Annons:
stenis500
Foto:TT

 Nu krävs en förklaring. DN:s Johan Esk om ”Stenis” plats på 150-listan. 24  11 tweets  13 rekommendationer  0 rekommendationer

 Sveriges 150 bästa idrottare. Här är platserna 14 till 5 på DN:s lista. 10  3 tweets  7 rekommendationer  0 rekommendationer

 13 hockeyspelare på listan. Rätt tycker Bengt-Åke Gustafsson.

 ”Mycket avancerad cyberattack.” Orsakade omfattande skador på masugn. 29  17 tweets  10 rekommendationer  2 rekommendationer

Smaltugn-stalverk-144
Foto:AFP
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:

Spara 498 kr!

 Läs DN digitalt – var, när och hur du vill.
Annons:
Annons:
Annons:
Annons: