Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Politik

”Bra om flera flygplatser läggs ner”

Karin Svensson Smith (MP).
Karin Svensson Smith (MP). Foto: Anders Hansson

Sju flygplatser hotas av nedläggning om flygskatten införs. Det hävdas i en utredning som presenteras på tisdagen. Beräkningen bekymrar inte Miljöpartiets Karin Svensson Smith.

– Det är bra i så fall, säger hon till DN.

I utredningen som presenteras av Stockholms handelskammare pekas sju flygplatser ut som hotade av den omstridda flygskatten som regeringen vill införa nästa år. En majoritet i riksdagen bestående av de borgerliga och Sverigedemokraterna motsätter sig skatten, men regeringen med stöd av Vänsterpartiet har sagt att den har för avsikt att lägga fram den i samband med höstbudgeten i september.

Men nu sågas den statliga utredning som ligger till grund för lagrådsremissen. Stockholms handelskammare har kommit fram till att flygplatserna i Jönköping, Växjö, Karlstad, Kristianstad, Trollhättan-Vänersborg, Örnsköldsvik och Kramfors-Sollefteå ligger i farozonen för en nedläggning om flygskatten införs.

Enligt utredningen är den statliga utredningen bristfällig i sin analys av konsekvenserna för jobb och näringsliv.

– Utredningen borrar inte tillräckligt djupt i de här frågorna. Det är väldigt problematiskt när det är så mycket jobb som står på spel i den lokala ekonomin, säger Fredrik Sand, näringspolitisk expert på Stockholms handelskammare.

Enligt handelskammarens utredning kan cirka 25 000 jobb hotas om alla sju flygplatserna, som i dag delvis finansieras av kommunernas skattepengar, skulle läggas ner.

– Man undrar hur många jobb som regeringen är beredd att offra för att införa flygskatten, säger Fredrik Sand.

Det vi behöver göra är att med kraft bygga ut järnvägen så att den blir tillförlitlig, snabb och tillräckligt frekvent.

Tidigare har lagrådet uppmanat regeringen att "omforma" förslaget eftersom analysen är knapp och att ”det ofta [är] mycket svårt att få en klar uppfattning om vilka närmare skäl regeringen har för de avvägningar som görs”.

– Det är bra i så fall. Vi klarar inte av att konsumera så mycket olja som finns nu. Det vi behöver göra är att med kraft bygga ut järnvägen så att den blir tillförlitlig, snabb och tillräckligt frekvent för att den ska kunna vara vår bastransport, säger Karin Svensson Smith (MP), ordförande i riksdagens trafikutskott.

Hon menar att Gotland och Norrland är de enda områden där flyget även i framtiden kommer att ha en viktig roll och tycker inte att det är något problem om vissa regionala flygplatser skulle läggas ner på grund av flygskatten.

– Det är väl rimligt. Det är ju ett av syftena med skatten, säger hon.

Men tjänsteresor från Trollhättan, Växjö och Jönköping - det är väl orter med ganska dåliga tågförbindelser?

– Det vet jag inte om jag håller med om. Sverige har lovat att bli ett av världens första fossilfria länder. Planerar vi för framtiden eller försöker vi bromsa den? Då ingår jag bland dem som planerar för framtiden.

Läs mer: Ny dalaflygplats ska locka skidturister

Fakta. Flygskatt

I den lagrådsremiss som skickades i början av juni vill regeringen införa en flygskatt den 1 april nästa år. Skatten föreslås bli 80 kronor per inrikes enkelresa, Med momseffekt blir skatten på en inrikes tur och retur-resa 190 kronor. För resor inom EU blir skatten 80 kronor för utresan och för destinationer längre bort finns två högre skattesatser: 280 och 430 kronor per utresa.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.