Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Politik

”Fi:s kampanj ett angrepp på yttrandefriheten”

En valaffischkupp signerad Feministiskt initiativ väckte starka reaktioner under måndagen. En av de som riktar skarp kritik mot tilltaget är demokratiminister Birgitta Ohlsson (FP). ”Det är ett angrepp på yttrandefriheten”, säger hon.

På bilder av flera namnkunniga partiföreträdare har medlemmar i Feministiskt Initiativ (Fi) under natten till måndag satt rosa glasögon med texten ”låt dem sitta kvar efter valet också”.

En av de som reagerade på tilltaget var moderaten Maria Abrahamsson. ”Om jag hade velat ha Fi-glasögon på min affisch, hade jag haft det. Nu sitter dom där ändå. Åverkan”, skrev hon på Twitter.

Fi-ledaren Gudrun Schyman försvarar partivännernas tilltag och kallar i en intervju med TT kuppen för ”en liten opinionsyttring med glimten i ögat.” Den formuleringen får demokratiminister Birgitta Ohlsson (FP) att reagera. Och hon skräder inte orden.

– Att sabotera andra partiers valaffischer är inte en opinionsyttring med glimten i ögat. Det är ett angrepp på yttrandefriheten.

Birgitta Ohlsson frågar sig hur Feministiskt initiativ själva hade reagerat om liknande kupper hade riktats mot dem. Hon tycker att skillnaderna i den feministiska politiken ska dryftas i debatter, inte genom att förstöra varandras valmaterial.

– När det är valrörelse gäller det att sätta den politiska agendan genom att debattera feminism och inte syssla med den här typen av affischvandalisering. Jag tycker det är trist, säger Birgitta Ohlsson.

Birgitta Ohlsson säger att hon har noterat att många affischer i övrigt har rivits ned och förstörts i årets valrörelse.

– Det är urdåligt. Man blir ledsen, dels är det pengar som kommer ur kandidaternas sparpengar. Sedan är det enormt mycket tid och kraft som tas samtidigt som det är slöseri på miljön.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.