Politik

Krav på mer biobränsle i tanken

Ett drivmedelspaket med mer miljövänlig bensin och diesel ska minska koldioxidutsläppen med 600.000 ton per år, enligt regeringens vårproposition. Alldeles för lite och för sent, tycker Miljöpartiet.

Regeringen vill under 2014 införa en kvotplikt som dubblar inblandningen av etanol i bensin och ökar Fame-halten i diesel med 50 procent. Fame är förkortningen för fettsyrametylestrar som kan baseras på olika oljeväxter, vanligtvis rapsolja.

Detaljer om kvotplikten ska komma nästa år. Men i stort innebär det att viss del av det sålda bränslet måste vara förnybart, skriver finansminister Anders Borg (M) och energiminister Anna-Karin Hatt (C) på Svenska Dagbladets debattsida.

För att EU:s regler ska följas läggs från 2013 en låg skatt på de tidigare skattebefriade biodrivmedlen. Men det ska inte innebära höjda bränslepriser för konsumenterna, eftersom bensinskatten sjunker nästa år, enligt Borg och Hatt.

Frågan om hur bränsle med hög andel biodrivmedel och bränsle som helt saknar fossila inslag ska bli mer attraktivt lovar regeringen återkomma till "i god tid" före nästa års slut.

”Det är angeläget att få fram drivmedel och en fordonspark som är väsentligt mindre beroende av fossila bränslen än i dag”, skriver ministrarna.

Per Bolund, Miljöpartiets ekonomisk-politiske talesperson, tycker att åtgärdspaketet är för litet och kommer för sent.

– Det har ju i flera år funnits en öppning i EU-reglerna om att kunna öka låginblandningen och där har det snarare varit att Anders Borg har varit för snål och inte har velat ha ökade kostnader, säger Bolund.

Han anser att besked krävs mycket snabbt, framför allt vad gäller etanolbränslet E 85 och biogasen som enligt Bolund har en mycket negativ utveckling nu. Att regeringen säger att besked i olika frågor ska komma i god tid före nästa års slut är ingenting som imponerar på honom.

– I god tid hade varit för flera månader sedan. Redan nu ser vi hur försäljningen av etanolbilar och biogasbilar viker otroligt snabbt.

Dagens regler för bränsleblandning

• Den 1 maj i fjol gav riksdagen, genom att anpassa sig till ett EU-direktiv, möjlighet i svensk lag till att öka låginblandning av etanol i bensin från 5 upp till 10 procent. Denna bränslekvalitet kallas i vardagsspråk för E 10.
• Cirka 15 procent av bilarna på den svenska fordonsmarknaden kan av olika tekniska orsaker inte köras på E10.
• Fame är förkortning för fettmetylestrar som baseras på olika oljeväxter, huvudsakligen raps.
• Från den 1 augusti 2006 är det möjligt att enligt svensk lag blanda i upp till 5 procent Fame i dieselbränsle av miljöklass 1.
Källa: Svenska Petroleum & Biodrivmedel Institutet (TT)