Politik

LO attackerar ”Reinfeldts Sverige”

LO släpper en dokumentärliknande reklamfilm med titeln ”Fredrik Reinfeldts Sverige”. Statsvetare kallar den negativ kampanj som undviker egna idéer till förmån för kritik av motståndaren.

Den 20 minuter långa reklamfilmen ska beskriva händelseutvecklingen i Sverige under åren 2006 till 2014, de två mandatperioder Reinfeldt varit regeringschef. LO säger till Expressen att filmen kostar totalt en halv miljon, inklusive lansering, och att den är inspirerad av en så kallad infomercial signerad Barack Obama.

Måltavlan, statsminister Reinfeldt, säger till tidningen att han tycker att det är ”märkligt” att ett fackförbund styr sina medlemmar mot endast ett parti.

– Jag tycker att det är en konstig rest i Sverige och jag noterar att man blir väldigt upprörd från Socialdemokraterna när andra uttrycker oro för att förslag ska påverka hur många som kan finnas bland annat i restaurangnäringen, men man ser inga som helst problem med att fackförbund styr sina medlemmar bara mot ett enda politiskt parti, säger Reinfeldt.

Mikael Sundström, statsvetare vid Lunds universitet som undervisar i politisk kommunikation, säger till Expressen att LO tar en risk med filmen.

– Här finns ett inslag av det konfrontativa, av det negativa kampanjandet, som politiker brukar påstå att man inte tycker om. Man brukar tycka att man ska stå för sina egna idéer snarare än att racka ned på motståndaren, säger Sundström.