Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Politik

Lobbyister räknar med maktskifte

Fack och arbetsgivare lägger tiotals miljoner på att få ut sina frågor under valrörelsen, visar DN:s genomgång.

Men flera ledande branschorganisationer planerar redan för tiden efter valet.

– Vi räknar krasst med att det blir en rege­ringsförändring, säger Almegas Ulf Lindberg.

Inte bara partierna storsatsar inför valet om en månad. De fackförbund och arbetsgivarorganisationer som DN talat med satsar ungefär 70 miljoner kronor under valåret.

En av de synligaste kampanjerna står besöksnäringens bransch­organisation Visita för. I tidningsannonser och på stortavlor har organisationen varnat för Socialdemokraternas planer på att höja restaurangmomsen och ta bort ungdomsrabatten för arbetsgivaravgifterna, vilket Visita döpt till ”dubbelstöten”.

Den här veckan börjar såväl radiojinglar som bioreklam från Visita att rulla. Totalt lägger Visita över 12 miljoner kronor på kampanjerna.

– För en organisation som vår är det naturligtvis en större satsning än vad vi någonsin har gjort. Men det är viktiga frågor för våra medlemmar, säger Visitas kommunikationschef Liselotte Florén.

En annan stor valfråga är de privata företagen inom vård, skola och omsorg. Vänsterpartiet har utnämnt valet till en folkomröstning om vins­ter i välfärden.

Debatten har fått Vårdföretagarna och deras paraplyorganisation Almega att satsa hårt på valrörelsen.

– Med tanke på hur debatten förs om vinster är vi väldigt oroliga. Vi satsar just nu alla resurser vi har på att nå fram till politiker, men också i viss mån till väljare, säger Håkan Tenelius näringspolitisk chef på Vårdföretagarna.

Större delen av insatserna är inriktade på att övertyga socialdemokratiska politiker om att föra en annan linje än den Vänsterpartiet och LO förespråkar. Vårdföretagarnas ledning kommer före valet att besöka S-politiker i 30 kommuner där de befarar att privata intressen är hotade.

– Våra besök syftar till att få en bra dialog. Vi tror att det finns många socialdemokratiska politiker som känner sig osäkra på vad privat vård är, säger Håkan Tenelius.

Under valrörelsens slutskede kommer Almega att varna för de risker man ser om möjligheterna att göra vinst för välfärdsbolagen begränsas. Annars ligger organisationens fokus redan nu på tiden efter valet.

– Vi räknar krasst med att det blir en regeringsförändring. Exakt hur den kommer att se ut är ytterst oklart. Den kan vara alltifrån, ur vårt perspektiv, en negativ sammansättning av regeringsunderlag som innehåller Vänsterpartiet och Feministiskt initiativ till en block­överskridande lösning som innebär ett annat läge, säger Ulf Lindberg, näringspolitisk chef på Almega.

Även Håkan Tenelius på Vård­företagarna räknar med ett maktskifte i höst.

– Vi kan läsa opinionsmätningar vi också, säger han.

LO och dess medlemsförbund storsatsar på riksdagsvalet. Det nya jämfört med tidigare val är en gemensam telefonkampanj som ska nå 150 000 LO-medlemmar.

– Medlemmar och förtroendevalda som vill göra en insats kan komma och ringa några timmar. Vi har byggt upp 50 ringcentra, säger LO:s förste vice ordförande Tobias Baudin.

Kommunal, det största LO-förbundet, har precis som LO målet att byta regering, men har denna gång valt att fokusera mer på fackliga frågor än i tidigare val.

– På det har vi fått ett helt annat gensvar från våra medlemmar. De tycker att det roligare att bedriva valrörelse när det är deras frågor som lyfts, säger Cecilia Eklund, valansvarig på Kommunal.

Andra intresseorganisationer väljer att ligga relativt lågt i valrörelsen. Varken TCO eller Saco planerar några stora kampanjer under slutspurten.

Inte heller Svenskt Näringsliv gör några större satsningar de kommande veckorna.

– Vår uppgift är att påverka politiken och opinionsbildarna alltid, även när det inte är valrörelse. Vill man påverka politik är det snarare innan valen man ska satsa än under valrörelsen, för då är positionerna låsta, säger Svenskt Näringslivs informationschef Pär Henriksson.

Fakta. Fackförbundens valsatsningar
LO

Gör: Jobbar brett med telefonkampanj till medlemmarna. Har även släppt ett antal längre filmer på internet.

Hjärtefrågor: Byta regering. Att få ner arbetslösheten och finansiera välfärden. Bättre arbetsvillkor, däribland en skärpning av reglerna för visstidsanställningar.

Satsar: 29 miljoner kronor.

Kommunal

Gör: Deltar i LO:s telefonkampanj och driver även en egen samtalskampanj på arbetsplatserna. Presenterar ett antal egna kampanjfilmer.

Hjärtefrågor: Rätt till heltid, bemanning, barnomsorg på obekväma arbetstider och en tredelad föräldraförsäkring.

Satsar: 7 miljoner kronor.

6F (Fem LO-förbunds samarbetsgrupp)

Gör: Utöver traditionellt valarbete som arbetsplatsbesök bedriver 6F personvalskampanjer för fem S-kandidater från 6F. Har även släppt ett antal webbfilmer.

Hjärtefrågor: Att byta regering. Ordning och reda på arbetsmarknaden, bostadspolitiken och infrastrukturfrågor.

Satsar: 5,5 miljoner kronor.

IF Metall

Gör: Traditionellt valarbete, samtal med medlemmar och torgmöten.

Hjärtefrågor: Maktskifte. Höjd a-kassa, arbetsmiljöfrågor och förutsättningarna för industrin.

Budget: Knappt 6 miljoner kronor för hela valåret. (IF Metall hade en medlem, Olle Ludvigsson, på plats 2 på S lista till Europaparlamentet och drev krysskampanj för honom.)

Handels

Gör: Deltar i LO:s telefonkampanj men jobbar även med egna webbfilmer och medlemskontakter via sociala medier.

Hjärtefrågor: Trygga jobb och en väl fungerande välfärd.

Kostnad: Ingen uppgift.

TCO

Gör: Har kört två kampanjer under året, en om a-kassan och en om föräldraförsäkringen. Ligger dock lågt med nya initiativ under valspurten.

Hjärtefrågor: En höjning av taket i a-kassan och en tredje pappamånad.

Satsar: Inget extra.

Saco

Gör: Inget extra de sista veckorna, mer än att försöka lyfta de frågor som Saco driver sedan tidigare.

Hjärtefrågor: Att taket i a-kassan ska höjas och att utbildning ska löna sig.

Satsar: Inget extra.

Unionen

Gör: Det största TCO-förbundet har en egen valplattform som används i kontakterna med politiker.

Hjärtefrågor: Höjt tak i a-kassan och en bättre fungerande arbetsmarknad.

Satsar: Inget extra.

Sveriges ingenjörer

Gör: Det största Saco-förbundet anordnade ett antal seminarier i Almedalen och ska försöka lyfta innovations- och forskningsfrågorna under valrörelsen.

Hjärtefrågor: Utbildning, innovationer och forskning.

Satsar: Inget extra.

Lärarnas riksförbund

Gör: Driver kampanjen Skolvalet 2014. Kommer anordna en stor skoldebatt med partiernas skolföreträdare kort före valet.

Hjärtefrågor: Att skolan ska bli mer statligt styrd.

Satsar: Inget extra.

Lärarförbundet

Gör: Driver kampanjen ”Skolan först”. Har tidigarelagt utmärkelsen ”Bästa skolkommun” för att få till en skoldebatt i valrörelsens slutspurt.

Hjärtefrågor: Att skolfrågan ska vara den viktigaste valfrågan.

Satsar: Inget extra.

Svenskt Näringsliv

Gör: Har tidigare under året kört en kampanj om arbetskraftsinvandring, men ligger lågt de sista veckorna. Försöker få fler företagare att delta i debatten.

Hjärtefrågor: Att Sverige ska fortsätta vara öppet land.

Satsar: Ingen uppgift. ”Inga stora summor”, enligt informationschefen Pär Henriksson.

Almega

Gör: Ska försöka belysa konsekvenserna om vinstinskränkningar införs för välfärdsbolagen.

Hjärtefrågor: Vinsterna i välfärden och rut-avdraget. Vill motverka inskränkningar av rut men också utvidga avdraget till fler tjänster.

Satsar: 3–4 miljoner kronor.

Visita

Gör: Har kört kampanjen ”Dubbelstöten”. Fortsätter i veckan med ny radio- och bioreklam.

Hjärtefrågor: Att behålla den halverade krogmomsen samt ungdomsrabatten på arbetsgivaravgifterna.

Satsar: 12 ,3 miljoner kronor i kampanjkostnader.

Vårdföretagarna

Gör: Träffar S-politiker i 30 kommuner och släpper tre valfilmer.

Hjärtefrågor: Att det ska vara möjligt för företag i välfärdssektorn att ta ut vinst.

Satsar: Drygt fem miljoner kronor.

Friskolornas riksförbund

Gör: Startat sajten skolvalet.nu.

Hjärtefrågor: Att skoldebatten ska handla om kvalitet och inte vinst. Varnar för att rätten att välja skola är hotad.

Satsar: 800 000 kronor.

Företagarna

Gör: Inget speciellt från central nivå. Många lokalföreningar arrangerar dock utfrågningar med lokala fullmäktige- och riksdagskandidater.

Hjärtefrågor: Att fyra av fem jobb kommer till i småföretagen.

Satsar: Inget extra.

Lantbrukarnas riksförbund

Gör: Har gjort fyra reklamfilmer på temat att ”Sverige är större än storstan”. Kommer släppa ett tiotal kortintervjuer med företrädare för partierna.

Hjärtefrågor: Hållbara livsmedel, djurskydd och förnyelsebar energi.

Satsar: 2,5 miljoner kronor.

Fotnot: Kostnadsuppgifterna bygger på de siffror som organisationerna själva uppger. I flertalet fall omfattar summorna hela valåret.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.