Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt bokmärka artiklar.

Hej !
Mitt DN Ämnen jag följer Sparade artiklar Kundservice Logga ut
Politik

MP: Ge inte framtiden stoppsignal

Framtiden kräver fler billiga hyresrätter, lättnader för forskningsintensiva företag och snabbare tåg. ”Vi kan inte fortsätta att ge stoppsignal för framtiden”, sade Miljöpartiets språkrör Åsa Romson i sitt sommartal i Göteborg under onsdagen.

Regnet låg tungt när hon talade inför drygt 80 åhörare på Kungsportsplatsen i Göteborg. Fokus låg på bostadspolitik, behovet av satsning på forskning och ökade infrastruktursatsningar på tågtrafiken. Viktiga och strategiska frågor där Miljöpartiet, enligt Åsa Romson, fått nej till samtal med den sittande alliansregeringen.

– Vi har fått nej till samtal om bostadspolitiken, om tågsatsningar och om forskning – de har satt blockpolitiken före, sade Åsa Romson.

I takt med att regnet tilltog kom Romson passande nog in på behovet av tak över huvudet. Miljöpartiet vill att Sverige fram till 2018 bygger 30.000 små och billiga hyresrätter.

– De unga får betala dubbelt – både för en hög arbetslöshet men även för en enorm bostadsbrist, säger Åsa Romson till TT.

Miljöpartiet föreslår att AP-fonderna, genom förändrade investeringsregler, ska ges en större möjlighet att satsa på bostäder.

– Pensionskapitalet kan få en stabil och långsiktig avkastning vid investeringar i bostäder, säger språkröret.

Investeringar i forskning från näringslivet var en annan huvudpunkt i Romsons tal. Miljöpartiet föreslår att arbetsgivaravgiften halveras för företag som investerar minst 15 procent av sin produktion i forskning och utveckling.

– Sverige har ett särskilt behov av att titta på detta, eftersom vi tappar viktigt forskningskapital från näringslivet, säger Romson.

Inom tåg- och kollektivtrafiken kräver Miljöpartiet en stor satsning i höstbudgeten. Under en treårsperiod bör det satsas ytterligare 15–20 miljarder mer än vad som sker i dagsläget. Pengarna ska gå till bland annat ökat underhåll, att flaskhalsar byggs bort och planering för snabbtåg.

– Det finns ingen motsättning mellan underhåll och utbyggnad, sade Åsa Romson.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.